Miért oly BÚS?

A fele megjelent már a harmincrészesre tervezett Bartók Új Sorozatnak (BÚS), de vagy háromnegyed éve hír sincs arról, mikor jön a folytatás. Teljesen készen áll a két hegedű-zongora szonáta – Kelemen Barnabással és Kocsis Zoltánnal –, valamint a Kelemennel felvett hegedűszóló, de adminisztratív okok miatt nem jelenhetett meg – tudtuk meg a Hungaroton Music Zrt. vezérigazgatójától, Hollós Mátétól.

A fele megjelent már a harmincrészesre tervezett Bartók Új Sorozatnak (BÚS), de vagy háromnegyed éve hír sincs arról, mikor jön a folytatás. Teljesen készen áll a két hegedű-zongora szonáta – Kelemen Barnabással és Kocsis Zoltánnal –, valamint a Kelemennel felvett hegedűszóló, de adminisztratív okok miatt nem jelenhetett meg – tudtuk meg a Hungaroton Music Zrt. vezérigazgatójától, Hollós Mátétól. Ez az adminisztratív ok pedig nem más: lemondott a sorozat megjelenésében szerepet vállaló, zenei szakemberekből álló kuratórium, Tihanyi László és Jeney Zoltán zeneszerző, Papp Márta és Farkas Zoltán zenetörténész és a sorozat egyik ötletgazdája, Nádori Péter. Ők pályáztak a CD-k létrehozására a Nemzeti Kulturális Alaphoz. Az új grémium azonban hivatalosan még nem állt fel. A kuratórium mellett a szellemi irányításban egy másik grémium, egy szerkesztőbizottság is szerepet kapott: Somfai László és Kárpáti János zenetörténész, valamint Vikárius László zenetudós. A főszerkesztő itt is Nádori Péter, aki negyven évet töltött a hanglemezszakmában.

Hollós Máté úgy tudja, a kuratórium szakmai viták miatt mondott le. A Hungaroton mint kivitelező arra vár, hogy folytathassa a sorozatot. A lemezkiadó cég finanszírozza egyébként a korong gyártási költségeit, utánnyomását, nyomdai anyagát, ami lemezenként körülbelül egymillió forint – a többit a pályázati pénzből állják. A Bartók Új Sorozat egyébként rendkívül sikeres: megannyi rangos nemzetközi elismerést kapott.

Felröppent a hír, hogy a Hungaroton anyagi helyzete nem teszi lehetővé a folytatást. Ezt Hollós Máté határozottan cáfolja. A lemezkiadásnak a mai időkben vannak problémái, de a nehézségek a legkevésbé sem veszélyeztetik a Bartókot, hiszen ez egy elismert, jól eladható széria. És bár azt is hallani, hogy az USA-ban már abba is hagyták a CD-gyártást, mondván, a formátum nem vált be, ezt a hírt azért túlzásnak tartja az igazgató. Tény, hogy a jövőben egyre kevesebbet tudnak majd eladni ebből a hordozóból, de úgy véli, a jó minőségű CD-kre az elkövetkezendő évtizedekben is szükség lesz. Hiszen a gyűjtők szeretik a polcra tenni a füzetecskével ellátott terméket.

Tény az is, hogy a Bartók Új Sorozat egyik ötletgazdája, a Summa Artium (amely egy magát megnevezni nem akaró magántámogató kérésére dolgozta ki a tervet) nem vállalta tovább a BÚSA (Bartók Új Sorozat Alapítvány) bonyolult pályázati adminisztrációját. Török András igazgató fontosnak tartja hangsúlyozni: ezért már három éve nem vehettek fel díjazást, erre egyszerűen nem jutott az NKA egyébként nagyvonalú támogatásából. Amúgy is lejárt az első pályázati szakasz, és azon a véleményen voltak, hogy érdemes egyszerűsíteni a pályázati folyamatot.

Az elhúzódó folyamat gyökerét kutató kérdésünkre Kovács Géza, a Nemzeti Filharmonikusok főigazgatója felidézi: az eredeti terv szerint a Bartók-jubileumra a régi Bartók-összkiadást jelentették volna újra meg, új felvétellel pótolva a művészileg-technikailag vállalhatatlan részeket. Aztán kiderült, a régiből nem emelhető ki semmi, így az egészet újrarögzítik, Kocsis Zoltán művészeti vezetésével és közreműködésével. (Ez utóbbi annak idején nagy port kavart, Fischer Iván az Élet és Irodalomban, a miniszterelnöknek írott nyílt levélben támadta meg a projektet és résztvevőit.)

A Bartók Új Sorozat kuratóriuma 2011 végén mondott le. Egyrészt azért, mert öt év eltelt, másrészt talán bele is fáradtak a kiadás körüli szükségszerű szakmai vitákba: igaz, mindent vállaltak az új grémium bejegyzéséig. Kovács Gézától azt is megtudtuk, megvan már az új grémium, igaz, ebben csak egyetlen zenei szakember van, Batta András, a Zeneakadémia rektora, mellette Hámori József Széchenyi-díjas biológus, egyetemi tanár, az MTA tagja, valamint Baán László, a Szépművészeti Múzeum direktora szerepel. A probléma az, hogy az új kuratórium és a felügyelőbizottság személycseréjéről szóló dokumentumok hónapok óta várják a bejegyzést. Így hiába nyertek 40 millió forintot még a régiek az NKA-tól, nem tudták felvenni, noha a következő lemezfelvétel már elindult.

Kovács Géza ugyanakkor nem könnyen beszélt arról, mik voltak a Hollós Máté által említett „szakmai viták”. Annyit tudtunk meg, hogy Kocsis Zoltán, mint mindig, a Bartók Új Sorozat esetében is a makulátlan színvonalhoz ragaszkodik. Így még azt a vitát is vállalta, hogy megjelentetésre alkalmatlannak tartotta volt kedves professzora, atyai jóbarátja, a nemrég elhunyt Dobszay László által vezényelt Vegyeskarok felvételét. Emiatt kétségkívül konfliktusa támadt a szerkesztőbizottság és a kuratórium képviselőivel. Az elkészült felvételt természetesen kifizették, és ez pénzügyi akadályt jelentett a későbbiekben. Az NKA elnöke, L. Simon László azt a megoldást javasolta, hogy mindezt meg nem valósult projektként – a teljes dokumentáció felmutatásával – könyveljék el annak érdekében, hogy a sorozat ne akadjon meg.

Lapunk információja szerint ezt a Dobszay-felvételt, amely művészileg ugyanakkor „ihletett”, egy neves budapesti kiadó kész a sorozaton kívül megjelentetni.

A fele már megjelent a Kocsis nevével fémjelzett sorozatnak
A fele már megjelent a Kocsis nevével fémjelzett sorozatnak
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.