A nem akarás vége

Nyögés, szokták mondani, de nem tudom. Nem akarásnak nyögés az eleje, az első nyári hétvége, most kell pont beülni egy szerény, 120 perces felvonásra, amely során az ember mindig feljogosítva érzi magát, hogy dramaturgiai tanácsokat adjon Richard Wagnernek, ne haragudjon, de Waltraute már ne jöjjön. Vagy ha nagyon muszáj jönnie, akkor legyen előbb vége az első felvonásnak, lógjon át ez az érdekfeszítő párbeszéd a másodikba arról, hogy szegény Wotan mit is mondott borús homlokkal a lábainál térdeplő lányainak.

A nem akarás vége most meg az a beismerés, hogy talán mégis a szerző tudta jobban, az első felvonásnak most ez a csúcspontja, Németh Judit Waltrauteként, miután már elénekelte az egyik nornát. Annyi finomság, gyengédség, árnyalat van az énekében, amennyit Wagner-operában ritkán hallani, egyszerűen azért, mert a hangerő követelményei nagyok, ha süvíteni kell, akkor reménytelen árnyaltan süvíteni. Németh Juditnak azonban nem kell süvíteni; mit tesznek az alapok, ha valaki az éneklés felől közeledik a szerephez, akkor kiderül, hogy így is lehet. Talán így van több értelme.

Szeretnék szenvedni és áldozatként tekinteni a MüPában eltöltött délután-este-éjszakára, és ha nagyon igyekszem, össze tudok szedni néhány kellemetlen pillanatot. Mindenekelőtt a Siegfried rajnai útjaként ismert zenekari betétet, amely inkább szólt a kürtös foga fehéréről, mint bármifélemondai utazásról. Elsőre kellemetlen gikszerekkel szólalt meg a dallam, másodjára pontosabban, de azzal az ínba szálló remegéssel, hogy megfújja, de maga sem tudja, mi lesz belőle. Volt még néhány különös rézfúvós-megmozdulás, volt még néhány kétes szólista. Oskar Hillebrandt hangi lötyögésére nem találok magyarázatot, pontosabban az újra és újra meghívására nem találok magyarázatot, kár Gunthert eljelentékteleníteni, mert a legtöbben sajnos rá hasonlítunk, nem Siegfriedre vagy Hagenre.

Hagen persze nem jelentéktelen, Matti Salminennek az észrevehetetlenség nem adatik meg, két méter körüli termettel tornyosul, és hiába állapítható meg, hogy a hang ma már tompább, mint húsz évvel ezelőtt, azért arra még tökéletesen alkalmas, hogy szarvasmarhákat tereljen össze vele a bő húsz mérföldre elhelyezkedő fenyéren, vagy épp ezt a súlyos, brutális hangerőt és csendességében, szendergésében félelmetes visszafogottságot igénylő szerepet megszólaltassa. Van olyan is, akinél meg épp a jelentéktelensége beszédes, el lehet képzelni impresszívebb Gutrunét, mint Markovics Erika, de nincs rá szükség, ez a lány ilyen, rögtön szabadkozik is, majd pont őt fogja Siegfried megszeretni, amikor annyi különb közül választhatna.

A főhősök jó formában, de a jó forma nem egészen ugyanazt jelenti náluk. Christian Franz bonyodalmasabb figurát állít össze Siegfriedből, mint szokás, érzékenyebb, mint az a tiszta lelkű futballista, aminek általában mutatni szokás, több benne a bizonytalanság, a gyerekesség, sérülékenység. Több benne a szín mellett a hang is, a jót könnyű megszokni, állítólag, de én még mindig nem tudom túltenni magam azon, hogy a MüPában jobb tenor énekeli a szerepet, mint a Metropolitanben. És ez nemcsak az idei, de a huszonkét évvel ezelőtti Met-előadásra is érvényes. Brünnhilde ennél kicsit kockázatosabbnak tűnt, eleinte takarékon égett csak, a magasságoknál meg kifejezetten szűkösnek és élesnek tűnt az orgánum, de kiderült, hogy a majdnem születésnapos svéd Iréne Theorint nem kell félteni, félti ő magát, tudta, hogy az ő ideje a darab végén jön el. El is jött, szép, tiszta, asszonyi búcsú élettől, szerelemtől, pusztuljon a világ, ha nem tud megtartani egy Brünnhilde–Siegfried szerelmespárt. A harmadik főhős a Rádiózenekar volt Fischer Ádámmal. A hibákról már volt szó, de hogy milyen természetesen haladtunk végig a sok zenés órán, mennyire jól szóltak az ütős dübörgések, arról még nem. Fischer Ádám pompásan használta ki, hogy a színpadon nincs fent minden, ami a zenében megjelenik, olyan pörgős gyászindulót vezényelt, hogy voltaképpen sajnálom, amiért nem láthattuk a gyászolók futkosását az elguruló holttest után. Aztán ebből veszi a lendületet Brünnhilde, ebből csap fel tűz, ebből árad a víz, még a közönség is ebből az élményből ordít, hogy bravó, még, még, ez már megint nagyon jó volt.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.