Csumi néni és a kriptalakó

Szatyros néni. Így híresült el Pécsen dr. Bánki Endréné, az az élénkre festett arcú, idős hölgy, aki teraszokon üldögélt hatalmas pakkjával. Nem csinált semmit, csak vitte a motyóját, és nézelődött.

A Pécsi Országos Színházi Találkozó állandó versenyen kívüli programjának számított, nélküle hiányos a fesztivál. Legendák keringtek róla, például hogy a megmérgezés miatti félelmében viszi magával mindenhová a holmijait meg a különféle élelmiszereket. Vagy hogy a második világháborúban egy évet töltött a föld alatt, és ez az élmény hagyott az életén súlyos nyomokat. Januárban halt meg. Egy rokona visszaemlékezéseiből derült ki később, hogy a hölgy végzett jogász volt, és tehetségesen fütyült.

Mindezt azért mesélem el, mert ennek az asszonynak a története is benne lesz abban az előadásban (bemutató: szombat este hat órakor), amelyet Schermann Márta pécsi és Pécs környéki civilekkel rendez a POSZT off-programjaként, a FESZTáv című alfesztiválon. (A FESZTáv a szervező Független Előadó-művészeti Szövetség rövidítéséből és a fesztivál szóból alkotott játékos összetétel.) Uránszív a produkció címe, és nemcsak a résztvevői helyiek, hanem a története is. A dokumentarista színház nem újdonság Magyarországon, civilekkel sem először dolgozik Schermann, de itt, a POSZT-on még hasonlóra sem akadt példa.

Csupa igaz történet ihlette legendát dolgoztak egybe a darab alkotói: a Szatyros néni mellett megannyi kultikus pécsi figura bukkan fel benne. Itt van például Csumi néni, aki csumival köszön, és a fiúknak előszeretettel kíván kellemes magömlést. Aki kedves hozzá, azzal ő is az, aki viszont bámulja vagy kellemetlenkedik neki, az jobb, ha szedi az irháját. Hogy miért pont Pécsen él ennyi különös figura? Nem tudjuk, de színházba kívánkozó történeteiket csupa mesebeli névvel kombinálták: Kispénz Géza, Leonárd Lajos, Virágárus Laci. A legendáriumból pedig előkerül a fantomvadállat, a mecseki tigris vagy a Piroska nevű farkas és a nagymama sztorija is. (Ebben az utóbbi szívbajt kapott, amikor meglátta az előbbit, aztán a bajt tetézve az állat még egy gyereket is megtámadott.) Fontos helyre kerül a produkcióban az állatkert is, amely a kilencvenes évek végén szinte mészárszékké vált. Tizenkét kengurut téptek szét harci kutyák, és osztrák vadászok fizettek jelentős pénzt azért, hogy ketrecében lelőhessék Csokit, a barna medvét, majd az erdőbe cipelve fotózgassák magukat és hatalmas zsákmányukat.

Beülünk egy próbára is, ahol a titkos kincsről, a szabadkőművesekről mesél Lovas László, az egykori bányász, aki a Zsolnay-mauzóleum gondnokából lett mindenes. Szerinte a kereszténység és a szabadkőművesség okkult titkai rejtőznek a domborművek és a fényjátékok mögött – ahogy mondja, Pécs lelkét őrizte. Nem csoda, hogy amikor az önkormányzat ki akarta lakoltatni a mauzóleumból, csatát indított ellenük.

Nem sokkal korábban kapták meg a szöveget a szereplők, így még csak ízlelgetik a mondatokat: Hárs Anna dramaturg folyamatosan írja, húzza, formálja a sorokat. A játszók pedig kaposvári színi főiskolások, illetve helyi és környékbeli, művészi kvalitással bíró civilek, akik izgalmasnak találták a Katlan Csoport felhívását. Harmincan jelentkeztek, majd a június eleji, kétnapos workshop után 21-22 főre fogytak. Van köztük hegedűtanár és flamencotáncos, bűvész is, heten pedig a komlói Fekete Láng cigánytánc-csoportból érkeztek. Az utóbbi csapat tagja a tizenhárom éves Utasi Mercédesz is, aki, úgy tűnik, a legkisebb az összes szereplő közül. Színházban lépett már fel, fesztiválon is, de azt mondja, ide nem ő jelentkezett, hanem a táncostársai.

Schermann Márta azt mondja, ne várjon itt senki Ki mit tud?-ot. A lokális történeteket úgy fűzik egybe, hogy minden fellépő megcsillanthassa kincseit, tudását – beleoldva a produk cióba. Amikor a próbára érkezünk, épp pécsi helyneveket – Tettye, Uránváros, Elefántos Ház – kiabálnak lányok és fiúk, mint az adj, király, katonát!-ban, majd az egész lúdbőrözősen príma cigány táncba torkollik. Nem amatőrszínházi előadás lesz, hanem profi – mondja a rendező –, mármint annyira, amennyire ilyet hat nap alatt ki lehet hozni. De hogy a játszóknak és a nézőknek egyaránt fontos lesz ez az előadás, és nyomot hagy maga után, de legalábbis követ dob az állóvízbe, abban egészen biztos.

Az Uránszív próbája
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.