A Tangókirály emlékére

A két világháború közt pezsgő magyar könnyűzene egyik legnagyobb alakjának, Kalmár Pálnak állít méltó emléket a 29S Műhely kiadásában minap megjelent monográfiájában Saly Noémi várostörténész. De nem csak neki: egy sor olyan remek zenésznek és komponistának, akiknek a nevére az ortodox ízlésformálók jóvoltából az elmúlt bő fél évszázadban sűrű, setét homály borult.

Kalmár Pál húsz évig az ország legismertebb, legnépszerűbb sláger-, operett-, magyarnóta-énekese, a legmenőbb pesti zenés kávéházak sztárja volt, megszámlálhatatlan lemeze jelent meg a legnagyobb kiadóknál, a rádió folyamatosan ontotta a dalait, röviden: a csapból is ő folyt. Tangókirályként tisztelték – nem volt az országban olyan előadó, aki nála jobban értette és érezte volna ezt az akkortájt különösen népszerű műfajt. (Az életrajzot Bajnai Klára egészítette ki tudományos értékű diszkográfiával: több mint ezer tétel szerepel benne.)

Az 1900-ban, Mezőtúron született Kalmárt katonatisztnek szánták. Kijárta a cőgerájt, kadétként megsebesült az I. világháborúban, az első, nem túl boldog békeévben azonban csinált egy nagy hátraarcot: beállt statisztának a Vígszínházba. Szépen énekelt, ezt tudatták is vele, viszont azt is, hogy operaénekes nem lehet, ahhoz nem elég a hangmagassága. Ettől függetlenül komoly énekmesterekhez járt, sőt elvégezte a színitanodát is. A húszas évek közepén beállt a Mariházy-féle vándortársulathoz, Kaposváron, Sátoraljaújhelyen, Kisvárdán és Pécsen bukkant fel ez idő tájt, főleg bonvivánként, de különben mindenféle szerepben –még Shakespeare-t is játszott.

Élete legnagyobb fordulópontjához akkor érkezett el, amikor egy cimborája unszolására dalra fakadt a Sándor utcai Szarka vendéglőben. Meglehetős sikert aratott a publikum körében – de micsoda véletlen: épp ott ült a Columbia lemezgyár hazai helytartója is, aki azonnal próbafelvételre invitálta a fiatal dalnokot. A próba sikerült, hősünk ezután egymás után készítette a lemezeket. Hamarosan szemet vetett rá a város egyik legelegánsabb kávéháza, a Rákóczi út–Síp utca sarki Ostende is, amelynek volt egy pluszerénye: a rádió akkori stúdiója mellett működött, így rendszeresen sugároztak belőle élő közvetítéseket. A rádiós karrier is beindult tehát. Kalmár 1939-ig énekelt az Ostendében, majd jött a háború, és ismét felvette az egyenruhát. Az ukrán frontra került gépkocsizó tisztként, munkaszolgálatosokat vezényelt, a visszaemlékezések szerint olyan emberséggel, amihez óriási bátorság kellett.

A felszabadulás után egy ideig az ugyancsak nevezetes EMKE-ben bűvölte el a nagyérdeműt,majd 1949-ben, emberség ide vagy oda, nyolc hónapra Tokodra irányították mint osztályidegent. Úgy találták, jobban passzol hozzá, ha inkább kényszermunkát végez (fakitermelés), mint ha énekel. Nem sokkal ezután megkapta a kitelepítési parancsot is a festői Jászkarajenőre, de ezt megúszta: egyik volt kiskatona gépkocsivezetője, a később SZOT-főtitkárrá lett Gáspár Sándor három nap után családostul hazamenekítette. Egy Garay utcai vízlágyítókészülék-gyártó üzemben talált állást, ÁVO-megrendelésre dolgozott betanított lakatosként, olyan odaadással, hogy hamarosan sztahanovistává avatták.

1954-ben léphetett újra közönség elé, a budai Márványmenyasszonyban, ahol ’68-ig láthatták-hallhatták: akkor betegség támadta meg a gégéjét, soha többé nem énekelt. De azt megérte, hogy dalait később – egy jó beosztású rajongója, Sághi István kitartó lobbizásának köszönhetően – három lemezen is kiadták megint (1980, ’85, ’87). Kalmár Pál 1988. november 21-én hunyt el.

A jegyzeteket és a névmutatót nem számítva is 231 oldalas kötet (150 képpel, CD-vel) két évig készült. Az emlékek egy részét vastag pókháló óvta a napvilágtól, a fehér foltokat a szerző csak acélos kitartással vagy a jó öreg vakszerencsének köszönhetően tudta eltüntetni, mégúgy is, hogy a családban őrzött összes – nem kevés – dokumentum a rendelkezésére állt. A vándorszínészéveknek például se híre, se hamva nem volt az egykori ikon fia, Kalmár János New Orleans-i fiókjaiban lapuló iratok között; ezeket az adatokat az Országos Széchényi Könyvtárban, vidéki napilapok kritikáiból kellett kibányászni. Ugyanez áll a regényes élet-

utat keresztező figurákra is. Az Az én babám egy fekete nő vagy a Lesz maga juszt is az enyém komponistájáról, Márkus Frédiről például csak kínnal-keservvel sikeredett egyetlen árva fotót keríteni egy régi rádióújságból, a nagyszerű énekmester, az operacsillagok tucatjait (és Kalmárt is) művésszé nevelő Makai M. Mihály halálának időpontját pedig végül a Google dobta ki egy ’56 civil áldozatait sorakoztató honlapon.

Saly Noémi szerint a sok fehér folt a Bartókra és Kodályra hivatkozó ízlésterror következtében alakult ki és lett ekkora. Belénk verték, hogy a klasszikus és a népzene között gyakorlatilag nincs semmi, pontosabban: ami van, az értéktelen. A szerző ezt a leghatározottabban elutasítja: a két háború közti városi szórakoztató zene ugyanúgy része a magyar kultúrának, mint a Kékszakállú vagy az „Átal mennék én a Tiszán ladikon”. Remek slágerek százait olyan profik írták, akik közül nem egy és nem kettő Bartók és Kodály évfolyamtársa volt a Zeneakadémián – csak aztán máshol kötöttek ki. Saly természetesen nem állítja, hogy a klasszikusokat és ezt a könnyed muzsikát azonos mércével kell mérni, de azt igen, hogy a műfajnak és legnagyobbjainak ez a tökéletes semmibevétele felháborító. Amint írja: a maga helyén egy zaftos kispörkölt is ugyanolyan emlékezetes gasztronómiai élményt tud okozni, mint egy homár konyakkal és citromfűvel...

Kalmár Pál
Kalmár Pál
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.