A fele se tréfa

Pár éve még egyértelműnek tűnhetett, hogy egy igazán kiterjedt popkulturális jelenség kiindulópontja csakis egy sikeres film lehet. Manapság azonban a népszerű videojátékok is egyre inkább képesek szállítani ezt a lenyűgöző – a regényektől a gyűjthető kártyákon és figurákon át egészen a fogmosópoharakig elérő – hiperkompatibilitást. Olyannyira, hogy egy-egy újabban kiadott számítógépes vagy konzoljáték eladásait látva maga a nagy Hollywood sem győz álmélkodni – és persze jegyzetelni.

– Egyes címek valóban képesek erre a ma még talán sokak számára zavarba ejtő mutatványra: például a háborús témákat nagy valósághűséggel feldolgozó Call of Duty, illetve a Grand Theft Auto című sorozat aktuális részei szinte mindig megdöntik a szórakoztatóipar rövid távú bevételi rekordjait; ha pedig hosszabb távú bevételi eredményeket nézünk, akkor a World of Warcraft című „online multiplayer” játék az, ami mindent visz, még a hollywoodi nagyágyúkat is messze-messze felülmúlja – mondja Németh Vladimir, a Fumax kiadó vezetője, az Assassin’s Creed című, szintén kiemelkedően népszerű video játékbrand regénymutációinak hazai gazdája.

Szerinte az Assassin’s Creed játékok sikerének egyik titka a remek történet, amely amellett, hogy különböző történelmi korokba visz el (az első rész a Szentföldön, a keresztes háborúk idején, a második a reneszánsz Itáliában játszódik), komoly vallási, filozófiai kérdéseket is felvet. A játék menete pedig – a kvázi filmszerű megjelenítésnek köszönhetően – a szó legszorosabb értelmében magába olvasztja például a városnézést is: így az AC II-ben széltében-hosszában bejárhatjuk a reneszánsz Firenzét és Velencét – akár az épületekre is felmászhatunk.

– Az AC játékokból eddig közel 40 millió példány (!) fogyott, ami amellett, hogy remekül illusztrálja a videojátékok általános népszerűségét, rendkívül kiemelkedő eredménynek számít. Az első regény 2009-ben jelent meg külföldön, nálunk pedig 2011-ben. Emellett a franchise-hoz kapcsolódó képregények is készültek, figurákhoz pedig már a kezdetek óta hozzájuthatunk. Ezek itthon is rendkívül sikeresek – mondja a Fumax tulajdonosa.

Az Assassin’s Creed könyvsorozat – amely tehát, ne feledjük, csupán a témáját adó videojáték apropóján, afféle ráadásként érkezett, így a brand második-harmadik hullámához tartozik – első kötetéből egyedül Angliában 200 000 példányt értékesítettek alig két év leforgása alatt, és hazánkban is roppant sikeres lett. Az első kötet már a harmadik kiadásánál tart itthon, és folyamatosan jól szerepel. És ez csak az egyik példa a videojátékvilág átalakulására, valóban döbbenetes előretörésére, mindent mindennel elegyíteni képes természetére.

Akármit gondoljunk is, a számok tulajdonképpen magukért beszélnek: a Call of Duty: Black Ops című játék bevétele például jelenleg másfél milliárd dollár körül jár. Az összes bevételeket fürkésző listán első helyen tanyázó World of Warcraft nagyjából tízenötmillió eladott példánya és tízmilliárd dolláros (!) bevételi eredménye mellett pedig, bárhogy nézzük, a szó legszorosabb értelmében eltörpülnek még a hollywoodi óriások is.

Németh Vladimir szerint –a technika folyamatos fejlődésnek köszönhetően – a játékok „egyre közelebb jönnek” a valósághoz, aminek következtében mind aktívabb résztvevőikké válunk, a figyelmünk gyakorlatilag egy pillanatra sem kalandozhat el –, és így sokkal intenzívebb élményben lehet részünk, mint bármilyen film vagy könyv esetében. Amely formák „használhatónak” ítélt elemeit egyébként a videojáték világa már amúgy is sikeresen magába olvasztotta.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.