Raptörlesztés

Az Animal Cannibals kétségtelenül az öregedés jeleit mutatja. Nemigen lehet másképpen értelmezni azt a tényt, hogy a 22 éve nyomuló duó legutóbbi lemeze tulajdonképpen csak nyomokban saját: a Respekt! című anyagon 19 mai magyar hiphopbanda/előadó gondol újra többnyire ismert Animal Cannibals-dalokat. A lemez mindenképpen becsületes: a borítón nemcsak arra hívják fel a figyelmet, hogy „csak szülői felügyelettel hallgatható”, hanem hogy itt afféle feldolgozás-, kis túlzással tribute-korongról van szó.

A rosszmájú értelmezés szerint az van, hogy a két AC-tag, Ricsipí és Qka MC az idén megspórolta a gondolkodást az új dolgokon, és inkább saját emlékművét fényesítgeti, illetve fényesítteti a hazai hiphopszcéna alakjaival. Akik között magukat már a mainstream nyilvánosságba is beverekedő előadókat ugyanúgy találunk (SubBass Monster, Fluor),mint underground hősöket ( Barbárfivérek, Norba, Funktasztikus).És persze akadnak a két halmaz metszetében szövegelők is, mint a DSP vagy a Hősök, akikért mostanában a Vivát bámuló tinédzserek csakúgy odavannak, mint a füstös klubokban rendezett jamek látogatói. A jóindulatú értelmezés szerint viszont arról van szó, hogy ez egy újabb missziós kezdeményezés: megmutatni a refletorfényhiányos előadókat a nagyközönségnek. Ilyen misszió volt anno például az ő ötletükre megvalósuló Fila Rap Jam tehetségtkutató. A sorozat a nyilvánvaló anyagi haszon mellett egy másfélét is termelt: kölykök százai ragadtak mikrofont és/vagy mutatták meg közönség előtt, hogy ez a rap, ez tulajdonképpen nekik is megy. Aztán vagy ment, vagy nem. Többnyire utóbbi, mert nem úgy van az, hogy elég néhány kecskerím meg egy sántikáló alap, azt’ mindenkiből MC lesz.

Általánosságban elmondható, hogy a magyar rap sokat köszönhet ennek a két alaknak – még ha a zenéjüket ellentmondásosan ítéli is meg a hiphoprajongók tömege. A Respekt! ilyenformán tiszteletadás, ha úgy tetszik: változó színvonalú törlesztés, 19 tételben. Megannyi témában és hangütéssel. „Hagyományos”, az alapértelmezett szöveget megtartó feldolgozásból mindössze egyre emlékszem, ezt Szikrának köszönheti, aki akarja – a többiek mind csak apró részleteket őriztek meg az eredeti dalok mondataiból, a hangsúly az új gondolatokon van. Akad jóféle szociorap a Vészk’járattól (Járatváros), stílusiskola a TheShowCrew-tól, önfeledt, de komoly és értelmes hadarás Funktasztikustól (KMK), rímekbe szedett szakmai önéletrajz a Hősöktől (Nem kell segítség senkitől) és telepi látkép a DSP-től (Ülünk a padokon). A legnagyobb meglepetést azonban a rég nem hallott arcok dolgai szerezték a lemez hallgatása közben. Az egykor a budapesti freestyle-klubokban, majd a Fekete Vonat tagjaként felbukkanó Beat újra felvette a mikrofont (8zsefváros) – nem tudom, mi kéne ahhoz, hogy ne tegye le újra. Ugyanezt gondolom Az árral szemben egykori domináns MC-jének, a sajátságos, össze nem téveszthető hangszínnel, szövegmódszertannal operáló Benskinek, vagyis BNSK-FTR-nek a feltűnése kapcsán is.

Na, ők például tanárok. Még mindig.

(Respekt! – Animal Cannibals Más Mikrofonjából – MAGNEOTON)

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.