Pálfi a klasszikusok között Cannes-ban

Wes Anderson Holdfény királyság című művével nyit a világ legfontosabb mozgóképes mustrája, az idén 65. alkalommal megrendezendő cannes-i filmfesztivál. Első pillantásra meglepőnek tűnhet egy amerikai filmes ilyen szintű kiemelése a nagy képírók mustráján, de Andersont kicsit a franciák is magukénak érzik.

Egy igazi kakukktojásról van szó: filmjeiben a legnagyobb hollywoodi sztárok szerepelnek (ez nyilván nem mellékes szempont, hiszen erős vörös szőnyeget produkál), viszont nagyon alacsony költségvetéssel dolgozik. Életműve tagadhatatlanul szerzői művekből áll, mindegyik magán hordozza a rendezői kézjegyet, mégis ott állnak mögötte a nagy amerikai stúdiók. Ő az egyik utolsó nagy független hollywoodi auteur (a másik mondjuk Alexander Payne), aki nyíltan vállalja, hogy „franciás”. Mozijaiban gyakran utal a francia új hullám mestereire, Renoir és Truffaut hatása szinte „kézzelfogható” nála.

A Holdfény királyság egy New England partjainál fekvő szigeten, 1965 nyarán játszódik, és két tizenkét éves gyerek történetét meséli el, akik szerelmesek lesznek, titkos egyezséget kötnek, és együtt a vadonba szöknek. A hatóságok pedig erejüket megfeszítve próbálnak a nyomukra bukkanni, mivel vihar készül kitörni a partnál. Jó hír, hogy erre a műre nem kell sokat várniuk a hazai filmrajongóknak, mivel május 31-től a magyar mozik is játszani fogják.

Anderson nyitófilmje egyébként versenymű is egyben. A mezőnyben nem ő az egyetlen nagyágyú, elképesztő nevek művei csapnak össze a patinás fődíjért, az Arany Pálmáért. A versenybe beválasztott huszonkét darab között szinte nincs is olyan, amelyet ne nemzetközi sztárrendező jegyezne. A hazai erőket Jacques Audiard, Leos Carax és a veterán Alain Resnais képviseli, de a nemzetközi mezőny is hemzseg az alanyi zseniktől: David Cronenberg, Lee Daniels, Michael Haneke, John Hillcoat, Abbas Kiarostami, Ken Loach, Walter Salles és Carlos Reygadas például abszurdan erős merítést ad ki így együtt. Régiónkat a román Cristian Mungiu képviseli, aki szintén nem kis név, 2007-ben már Arany Pálmát is kapott. Ha már itt tartunk, korábban a már említett Haneke, Loach és Kiarostami is bearanyozódott a világon legfontosabbnak számító franciaországi mozgóképes mustrán.

A világsajtót már kellőképpen felizgatta, hogy számos szupersztár érkezik a művészfilmekkel: Robert Pattinson (Cosmopolis), Kristen Stewart (Úton), Zac Efron (The Paperboy), Shia Lebouf (Lawless), Nicole Kidman (Hemingway & Gellhorn) és végül, de nem utolsósorban Brad Pitt (Killing Them Softly). Az idei botránytéma pedig az interjúk drasztikus ára: a kanadai sajtóból indult, aztán nemzetközi téma lett, hogy például a forgalmazók nem „fizetik be” az újságírókat az úgynevezett junketokra.

Jó tudni, hogy a sztárok (a rendezőket is ideszámítva) azoknak az újságíróknak adnak interjút, akik nevében a nemzeti forgalmazó hozzájárult a sajtóesemény költségeihez. Ezek az összegek pedig az idén csillagászati szintre ugrottak: egy print interjú Brad Pitt-tel például kétezer euró, a tévés forgatás pedig háromezer euróba kerül. A botrány akkor tört ki, amikor az egyik vezető kanadai disztribútor bejelentette: ezt nem vállalja, az érdeklődő sajtóorgánum fizesse ki maga. Ez az első eset, hogy egy ilyen „belső ügy” nyilvánosságra került. Három évvel ezelőtt, a velencei fesztiválon még a PR-os cégek azonnali hatállyal feketelistára tették azt a norvég újságírót, aki egy nyilvános sajtóeseményen szembesítette Michael Moore rendezőt az „árával”.

Visszatérve a versenyre, nem túlságosan meglepő tény, hogy magyar film nem került be – tekintve, hogy az utóbbi két évben a filmipar megreformálása következtében lényegében nem készültek egész estés játékfilmek. Ami mégis jó hír hazai nézőpontból, hogy a magyar filmesek becsületét Pálfi György megmenti Cannes-ban: az „ellenzéki”, illetve Tarr-szemleként emlegetett filmszemlén már bemutatott Final Cut – Hölgyeim és uraim című művét a fesztivál felvette a hivatalos programjába. A mintegy négyszázötven klasszikus film jeleneteiből összevágott alkotás elvileg a Filmművészeti Egyetem számára készült oktatási segédanyagnak, majd befutott itthon egy filmklubos karriert, most pedig a világ legfontosabb mozgóképes rendezvényén is bemutatják. Persze nem mint „újdonságot”: a klasszikusokat tömörítő Cannes Classics szelekciót lezáró lesz. A monstre rendezvény zárása pedig a közelmúltban elhunyt Claude Miller utolsó filmjével, a Thérese Desqueyroux-val és a díjkiosztó gálával zajlik majd le május 27-én este.

Bemutatkozhat egy magyar producer

A nemzeti filmpromóciós szervezeteket tömörítő European Film Promotion (EFP) a Producers on the Move program keretében minden évben pályakezdő producereket mutat be a nemzetközi filmszakmának a cannes-i filmfesztiválon. Az idén a háromnapos szakmai programra huszonöt producert hívtak meg, Magyarországot Stalter Judit képviselte. Stalter jelenleg Till Attila Tiszta szívvel című új, kerekes székes gengszterekről szóló játékfilmjének előkészítésen dolgozik. A programon a Magyar Filmunió EFP-tagsága révén 2001 óta vehetnek részt magyar producerek. Eddig – többek között – Bereczki Csaba (a filmalap jelenlegi nemzetközi igazgatója), Angelusz Iván, Muhi András, Petrányi Viktória, Pusztai Ferenc, Sipos Gábor és Csáky Attila volt a nemzetközi szakmai fórum magyar résztvevője.

Hatalmas sztárparádé várható a 65. alkalommal megrendezendő filmfesztiválon
Hatalmas sztárparádé várható a 65. alkalommal megrendezendő filmfesztiválon
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.