A magyar horror

Futaki Attila képregényrajzolóról eddig is mindenki tudhatta – már akit érdekelt –, hogy nagyon tehetséges: ha korábban, a Roham magazinban és más helyeken publikált anyagok kapcsán esetleg nem, a Magvető Kiadónál megjelent Spirál című, Nikolényi Gergely íróval közösen jegyzett, szép album után ez teljesen világossá válhatott.

„Nagy jövő előtt áll”, jött a nem túl merész jóslat akkoriban innen is, onnan is. Most pedig, első magyarként, hétrészes minisorozatot rajzolhatott a harmadik legnagyobb tengerentúli képregénykiadónak, az Image Comicsnak – Severed címmel. (A füzetek teljes anyagát tartalmazó, úgynevezett gyűjteményes kötet ezekben a hetekben jelenik meg az Államokban.)

Még ha amolyan „antalnimródosan” is, vagyis bizonyos értelemben visszalépve ugorhatott (méghozzá nagyot) előre, a dolog természetesen rendkívül figyelemreméltó. Ahogyan a magyar filmrendezőnek nyilván nem annyira az überkommersz Predátor direktori széke volt alkotói céljai fókuszában, úgy Futaki sem feltétlenül egy 30-as években játszódó mainstream horrorcomic megrajzolásáról álmodozott mint művész. Arról azonban, hogy egy ilyen manőver milyen – akár a művészi ambíciókat is nagymértékben segítő – lehetőségeket hordozhat magában, talán beszélni sem kell. Rusznyák Csaba, a GeekZ nevű, popkulturális témákkal foglalkozó blog képregénykritikusa mindenesetre állítja: Futaki előtt mostantól „minden kapu nyitva áll”. A magyar grafikus nem mellesleg a képregényipar legújabb szupersztárjával, Scott Snyderrel dolgozhatott együtt a minisorozaton. Azzal a Snyderrel, aki a Stephen Kinggel közösen indított American Vampire című sorozattal futott be nagyjából két éve, és aki jelenleg az USA eladási listáinak második helyén tanyázó képregényt, a Batmant írja.

Rusznyák szerint a Severed klasszikus (horror)szerkezete és elegánsan visszafogott tempója az atmoszférateremtést helyezi előtérbe a sokkhatásokkal és a brutalitással szemben, és bár sem műfajilag, sem tematikailag nem szolgál semmi megrendítően újjal és kiemelkedővel (mint mondta: „Futaki rajzai nélkül nem sokat érne”), a zsáner ismerős elemeit és megoldásait meglehetősen hatásosan variálgatja. Az amerikai kritikusok valósággal lelkesedtek a szériáért – a legtöbben szintén a látványvilágot tartották a legfőbb erényének, mi több: rögtön az egyik legjobb realisztikus stílusú rajzolónak titulálták a magyar alkotót.

Futakinak egyébiránt nem ez az első amerikai munkája. 2010-ben a Disney-nek rajzolta meg Percy Jackson A villámtolvaj című ifjúsági fantasyjének képregényes adaptációját (a kötet a New York Times bestsellerlistájára is felkerült).

Erre a külföldi piacra még a Spirál című, hazai ismertségét is meghozó képregényalbum jelentette a belépőjét, ezt később Franciaországban is kiadták. Ennek a megjelenésnek köszönhetően ismerkedett meg ugyanis José Villarrubiával, egy spanyol, de az Államokban dolgozó veterán színezővel, akit egyenesen lenyűgözött a munkája – és így be is mutatta őt a megfelelő embereknek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.