Lábától a Manon

Kivételes pillanat volt az opera történetében, amikor Puccini megírta a Manon Lescau-t. Volt ilyesmire már példa, Rossini sem elsőként foglalkozott A sevillai borbéllyal, de ott az új mű kiütötte a régit, elvesztek Paisiello vidám, zenés jelenetei, cserébe viszont Figaro itt, Figaro ott. Puccininak talán eszébe jutott fiatal versenyzőként, hogy földbe döngöli az idősebb kollégát, és hogy amit Massenet finom erotikának gondol, az silány vakarózás, semmi köze nincs a zenével kifejezhető szenvedélyhez. Lehet, hogy emiatt sietett is a cselekménnyel, az ő operája történetként enyhén szólva is hiányos, még csak kísérletet sem tesznek rá, hogy megmagyarázzák, mit keresnek a szerelmesek a negyedik felvonásban a sivatagban, és igazuk van. Egyrészt úgyis tudja mindenki (ma már persze nem tudja), másrészt teljesen mindegy (ma is mindegy).

A lényeg azonban, hogy Puccini nem lódította ki a zenei emlékezetből Massenet darabját, valószínűleg inkább megmentette, mert a kettő együtt több,  mint külön. Massenet átgondoltabb a történettel, még ha hamarább vet is véget neki, logikusabb a jellemekkel, még ha így közelebb viszi is a darabot egy másik olasz operához, a Traviatához. Hiába nem elsöprő erejű a lelki felajzottsága, ad cserébe némi testi ajzottságot, lehetőséget az énekesnőknek, hogy magas művészet ürügyén elcsavarják a férfi nézők fejét, hogy némileg avítt kifejezést használjak a némileg avítt… Bocsánat, hiszen éppen ez a lényeg, hogy nem avítt. A mostanában sikeres rendezésekben igyekeznek is közelebb hozni a Manont a mához. Játszódott már a múlt század húszas éveiben, bár ekkor kicsit bonyodalmas azt megmagyarázni, hogy Manont miért is deportálják, ráadásul Amerikába, most a Metropolitanben látható Laurent Pelly-rendezés beéri a XIX. századdal. Ettől meg a balettbetét barokkos hangja lesz kicsit különös, de a cél szentesít, és a cél az, hogy ne valami kebles, nagy parókás asszonyságot lássunk, aki úgy tesz, mintha 15 éves volna, és nem lehet neki ellenállni, hanem Anna Netrebkót.

Anna Netrebkónak pedig nemcsak a kerekedő fejét látjuk, hanem a világhíres szopránénekesek között egyelőre verhetetlen lábait. Illetve, most azt sem láthattuk, a második felvonásban, amikor egy szál ingben ugrabugrál, majd szerelmesen (mit szerelmesen!) átfonja lábaival Des Grieux derekát, a közvetítés nyikk, csak a nyikk marad, a kép elmegy, mintha a látvány nem volna való kardot nyelt operabarátoknak. Ami azt illeti, a Manon így is vad, Des Grieux elmehetne a Jóban Rosszban-ba is szerelmes papnak, és még ma is merész, ahogy reverendába öltözötten veti magát Manon lábai közé. Megpróbálok most már elszakadni Netrebko lábától: kisujjában van a szerep, kis lábujjában, de hát hangja is van hozzá.

Lelke is van hozzá, voltaképpen nagyon vicces, hogy a közvetítésnek hála láthatjuk, hogy mielőtt felmenne a függöny, csókokat dobál a kórusnak és a műszaknak, majd fölmegy a függöny, és csókokat dobál a kórusnak. A kórus egyébként igazán annyira jó, hogy nagyobb meglepetést kelt benne, mint az énekesnő, amikor a híres ária közben megszólalnak: ezt így is lehet, ilyen lágy és mégis határozott tenorszólammal? Lehet közben észlelni, hogy az évek múlnak, a ruhaméretek növekednek, de marad mit nézni, a Gál Noémit megszégyenítő blúzgombolást már az első felvonásban, hogy értsük, miért is akarta Manont zárdába küldeni a családja.

A hozzá illő Des Grieux talán egy kicsit szenvedélyesebb, mint Piotr Beczala, de így is értelmes a történet, egy szelíd fiatalembert kapott el a forgószél, nem tud mást tenni, mint szeretni, elbukni, zuhanni, úgyis puhára esik, párnák, paplanok közé. A többiek hozzák a jó Metropolitan-színvonalat, az acélszürke hajú Fabio Luisi acélos és szürke vezényletével, nincs nehéz dolga, nem is tesz úgy, ez a zenekar mindenre képes, és tényleg választhatjuk bármelyik pontját, irigykedhetünk, én most a csellószólamért irigykedtem különösen. Meg azon az elképesztő felszereltségen, ezren díszleteznek, de még arra is van ember, hogy a kóristák ruháját egy seprűvel leporolja. Nyilván nem véletlen, hogy az ő előadásaikat mutatják szerte, idén már csak egyszer, és mutatják jövőre is, tizenkét alkalommal.

Anna Netrebko
Anna Netrebko
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.