A röhögés vírusa
Az utóbbi idők másik legismertebb mémcéltáblája az operaházi tüntetés idején elhíresült MTV-s Vígh András. Emlékezetes, hogy miközben a köztévés lézengő demonstrálókról beszélt, és ezt a képet mutatta a kamera is, addig a valóságban tízezrek tiltakoztak a kormány ellen, mialatt a politikusok az Operaházban ünnepelték az alaptörvényt. Azóta bármi történik, elkészül a friss Vígh-verzió, azaz a téma konkrét ellentéte.
A hírek, események állandó inspirációt adnak a kreatív mémalkotóknak, akik akár egy előre összeállított szettből, mémkreáló program segítségével tolhatják a képet, a videót. A lényeg, legyen szellemes, találó, így mehet bele szex, káröröm vagy politika.
A politika igen fontos és gazdag terep. Schmitt Pál plágiumbotránya kismillió formában jött elő január óta. A tubusos copy paste-től a Plagi bá elnevezésig mindent felvonultattak, amit lehetett, vagy éppen nem lehetett. Obersovszky Pétert a köztársasági elnökkel készített szervilis interjúja kapcsán szinte azonnal mikrofonállvánnyal azonosították, illetve elkészült róla a nyelvét lógató kutya karikatúrája is. Kifogyhatatlan téma Gyurcsány Ferenc és Orbán Viktor: Gyurcsány táncos videója vagy az alaptörvényhez rendelt festmények között felbukkanó Orbán nem egy alkotót megihletett. A pártok vagy civil szervezetek közül a Kétfarkú kutyapárt, a 4K és a Milla is visszaeső mémkészítő.
A szakmák, közösségek sem maradnak a háttérben. Az utóbbi időben bőszen „lájkolják” a Facebookon a különböző szakmákra vonatkozó képet, amely azt taglalja, kit hogyan látnak mások: mit mondanak az anyukák, a kollégák, a barátok, a közvélemény, mit gondolunk mi magunk, és mi a valóság?
A mémvideók egyik alfaja a spontán, azaz nem megrendezett darabokból készülő film, amely valamely állapot (részegség) vagy értelmi szint (ostobaság) reprezentálását szolgálja. Ki ne emlékezne a Ne fürgyé’ le című opusra vagy a bikicsunájra? És aki nem látta még a YouTube sztárját, A bukás – Hitler utolsó napjai című film üvöltözős csúcsjelenetéből készült több száz „újrafeliratozott” változat valamelyikét, azonnal keressen magának egyet. A legfrissebb az államfő lemondását énekli meg, de az indexes tematikájút – főszerepben Uj Péterrel – is kimondottan ajánljuk. 2010-ben egyébként azt írta ugyancsak az Index, hogy a filmet gyártó és forgalmazó német Constantin Film le akarta tiltani ezeket a paródiákat, ám ennek dacára újabb és újabb verziók kerülnek ki ma is.
A mémek egyébként pont úgy terjednek, mint a vírusok,már amennyiben elég szellemesek – állítja Karafiáth. A szó (meme) a mimémából, az utánzásból ered, és az imitáció gondolatát hordozza. Olyan kifejezési mód, amely összetartja a közösségeket, mint az őskorban a kurkászás, a civilizáltabb időkben pedig a pletyka. A network pedig filterként szűr, a megszámlálhatatlan mennyiségű kreációnak legalább kilencven százaléka selejtként múlik ki, egy-két-három százaléknyi zseniális darab meg napokat, heteket, hónapokat kering embertől emberig.
A nevenincs Jakab Andor-blog a Tőlem ezért nem kapsz munkát című teóriájával lett pillanatok alatt ismert 2011 júliusában. De léteznek olyan alkotások is, amelyek eredetileg ajándéknak készültek egyvalaki számára, és az alkotók álmukban sem gondolták volna, hogy a YouTube-ra felpakolt videót százezrek megnézik. Ilyenre példa, mikor egy férjjelölt a lánykérés pillanatában leesik egy falról, és a halálra vált menyasszony csak később fedezi fel, hogy vicces párja előre bekészített vastag matracra esett.
A mémeknek még idiótább divatvonala is létezik. Ezek a furcsa pozícióban készült fotók. Ilyen volt például a plankolás, amelynek magyar neve meglehetősen árulkodó: vigyázzban fekvés, deszkázás. Ez gyakorlatilag azt jelentette, hogy a legextrémebb helyeken hason fekve, a test mellé szorított karokkal fotóznak le valakit, és a kép felkerül a netre, majd bejárja a világhálót. Hasonló marháskodás a sport világából származó tebowing vagy a bradying. Az előbbi esetben egy amerikai futballcsapat vallásos játékosát utánozták: Tim Tebow ugyanis minden fontos játékhelyzetben imához térdelt le, és a pihent agyú alkotók ezt mímelték a lehető leghülyébb helyszíneken. A bradying is az amerikai futballból jön, és Tom Brady vesztes döntő utáni összeroskadt bánatát figurázza ki. Aki viszont a divatmémek gyalázására kíváncsi, az fussa végig a South Park idevágó epizódját.
Karafiáth Balázs szerint egyébként az ókori görögök óta nincsenek új mémek. Ha példája nem is megy ilyen messzire a történelemben, azért jó bizonyíték a generációkról generációra terjedő kép: a fehér ruhás idol ruháját felfújja a szél. Ma ez a kép Lady Gagával látható, de a harmincas-negyvenes generációnak megvan ugyanez Madonnával, szüleiknek Marilyn Monroe-val, nagyszüleiknek pedig Doris Dayjel. Elég volt hozzá annyi, hogy egyszer valaki rájöjjön: mennyire szexi, ha felfújja a szél egy jó nő szoknyáját.