FESZített tempó

Bár a struktúrán kívüli társulatok helyzete az első előadó-művészeti törvénnyel rendeződni látszott, a kormányváltás után elveszítették az állami, megpályázható pénzekhez kötött garanciáikat. Most azt sem lehet tudni, hogy a törvény módosítása után – az úgynevezett vegyes egyéb kategóriában, a gazdasági válság közepette – lesz-e egyáltalán forrásuk 2013 után. Hiszen minden kormány először a kultúra támogatását csökkenti, kiváltképp ennek a területnek a finanszírozása válik kérdésessé.

 

Hogy szükség van a kőszínházakon kívül alkotókra, az innovatív projektek kidolgozóira, ezt egyetlen politikus sem meri cáfolni. De mielőtt a független társulatok sorra megszűnnének, rá kell jönniük: legjobb, ha önmagukról gondoskodnak. Pár hónapja már teljesen át is alakult az érdekvédelmi szervezetük: általa az egész előadó-művészeti terület érdekeit kezdték el képviselni Független Előadó-művészeti Szövetség (FESZ) néven. A színházi világnapra konferenciát szerveztek, amelynek egyik legfontosabb része a kortárs előadó-művészet szponzorációs lehetőségeiről szólt.

Hogy manapság nincs Hatvany Lajos típusú mecénás, nem kérdés. Erről beszélt Király Júlia bankár, Hatvanyt párhuzamba állítva Princz Gáborral, aki bár kulturált ízléssel finanszírozta a minőségi kultúrát, de nem a saját, hanem a Postabank (az állam és a „mi”) pénzéből tette ezt. Megpróbálta pótolni a rendszerváltozással megszűnő állami mecenatúrát, amelyhez így nem volt joga. Ma más típusú Hatvanyk kellenének, ha lennének. Király egyúttal megígérte: ha a nemzeti bankbeli fizetésének csökkentését jogszerűtlennek ítéli Brüsszel, a visszaperelt összeget a színháznak, a függetleneknek adományozza.

Ezt a szcénát egymaga több pénzzel támogatja a közgazdász Polgár András, mint a fővárosi önkormányzat, amely jelenleg körülbelül 38 milliót áldoz rájuk – két közszolgáltatási szerződés formájában. (Van színházi alapja is, amely jelenleg a kőszínházak és a függetlenek közös munkáját segíti.) Polgár számára belső kényszer, hogy az esélytelenként induló tehetségeket támogassa. Az üzleti és a magánszféra, valamint a kulturális terület együttműködését ösztönző Summa Artium működteti az általa létrehozott Polgár Krisztina Emlékalapot, amely egyes független társulatok támogatása mellett elkötelezett híve az úgynevezett tantermi projekteknek.

Bár keresnek kapcsolódási pontokat, ezt félelemből vagy az infrastrukturális helyzet sutasága miatt nehezen találják meg a szponzorok/mecénások és a struktúrán kívüliek. Az egyik attól tart, hogy nem tud beszélni egy multi vezetőjével, nem lesz elég csábító, vonzó, érdekes a programja, a másik meg gyakran úgy véli, nem lát majd át a függetlenek lila ködén. Ráadásul a kis társulat – megfelelő apparátus hiányában – nem ismeri az efféle támogatás megszerzésének procedúráját. A bevállalós vezetők közé tartozik Gauder Milán, a MasterCard Europe területi vezetője. Három éve az Év bankja rendezvényre komoly performance-ot invitált: a Tápszínház és a Tünet együttes művészei léptek fel ismert divat- és jelmeztervezők környezettudatos ruháiban. Ez valószínűleg jobban sokkolta a jól öltözött bankárokat, mint ha egy operetthaknit hallgathattak volna meg a vacsora előtt. Gauder viszont összehozott egy függetlent néhány potenciális támogatóval.

Nyilván egyszerűbben talál szponzort a Budapesti Fesztiválzenekar, főként, ha a karmesteri pulpituson Fischer Iván áll. Mit tud viszont adni egy független színház, amelynek támogatása nem jelent akkora reklámértéket, mint a nagyzenekaré? Erre nem nagyon kaptunk választ, hacsak azt nem, hogy a szponzoráció egyik formája a rendezvényen való fellépés. De leginkább azt javasolják: találják ki a függetlenek, miért éri meg őket támogatni, és legfőképpen ne a multikkal keressék a partnerséget. Nagyobb az esélyük a feltörekvő, sikeres vállalkozásoknál, olyanoknál, mint amilyen a társulatuk. Mint ahogy azt is nekik kell kidolgozniuk, mi az az ötlet, amelyet együttműködő partnerekkel létre tudnak hozni. Ha nem egy kész tervbe akarják bevonni a társcsapatot, hanem együtt dolgozzák ki a projektet, akkor Zongor Attila pályázati szakértő szerint előttük a világ a nemzetközi pályázatokkal.

A díjazottak örökbelépője

A színházi világnapon először osztottak díjakat a függetlenek. A bábművész Csató Kata, a FESZ elnöke Szinyova Gergely alkotását adta át, és egy örökbelépőt a FESZ-tagok előadásaira. A kritikusok közül Nánay Istvánt ismerték el, a mecénások közül pedig Polgár András közgazdászt. Életműdíjat vett át Fodor Tamás színész, rendező, a Stúdió K alapítója. A Fodor Tamással készült Nol-Presszó csütörtökön látható a Noltv.hu-n.

 

 

Fodor Tamás életműdíjat vehetett át a színházi világnapon
Fodor Tamás életműdíjat vehetett át a színházi világnapon
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.