Magzatpózban Mariana mélyén

„Ez ugyanaz a Cameron? A Terminátor, A bolygó neve: Halál, A mélység titka, a Titanic, az Avatar alkotója?” Amikor a világsajtót bejárta a hír, hogy James Cameron filmrendező tengeralattjárójával lejutott a világóceán legmélyebb pontjára, a közel 11 ezer méter mélységű csendes-óceáni Mariana-árokba, valószínűleg sokakban merült fel a fenti kérdés. A mélytengerkutatás ugyanis eddig nem tűnt olyasminek, mint a Himalája csúcsainak meghódítása – ha sok pénzed van, valahogyan felraknak a hegytetőre, meg le is hoznak onnan. Inkább az űrutazáshoz látszott hasonlítani: be lehet rá fizetni, de a sikerhez a szükséges anyagiakon túl is még számtalan fizikális, pszichés és egyéb feltételnek kell teljesülnie.

A Mariana-árokban utoljára – és egyben először – 1960-ban járt ember, vagyis nem túl nagy arrafelé a forgalom. Több mint fél évszázaddal ezelőtt Jacques Piccardnak és Don Walshnak sikerült a bravúr, az ötórás merülést követő nagyjából 10 percnyi lent tartózkodásból azonban az emberiség inkább csak technológiai értelemben profitált, felvételeket készíteni a felkavart iszapban nem nagyon sikerült. 2012-ben, a le- és felszállást nem számítva, három óráig tartott az út. A National Geographic Societyvel szerződött 57 éves rendező minden valószínűség szerint egyedülálló filmfelvételeket készített a nagy nyomás és a teljes sötétség miatt páratlan klímával rendelkező, víz alatti ökoszisztémáról. James Cameron filmes pályájának a kezdetektől volt egy tudományos-fantasztikus vonulata. Első kisfilmje, az 1978-as Xenogenesis az akkoriban még a képzelet kategóriájába sorolt génmanipuláció lehetőségével foglalkozott. Az 1980-as években forgatott két sci-fi-horror, a Piranha 2 és A bolygó neve... is jelezte, hogy a Kanadában született, de négy évtizede az Egyesült Államokban élő alkotó szívesen barangol a tudomány és a képzelőerő határvidékén. Az 1989-es A mélység titka már egyértelműen abba a világba (egy víz alatti alternatív univerzumba) kalauzol, ahonnan Cameron tengeralattjárója most feljött.

A mester amúgy a „hardcore” víz alatti kutatómunkában szintén járatos: megfordult már a Titanic roncsainál. A témába még az 1997-es Titanic-film előmunkálatai során szeretett bele. A Ghost of the Abyss című ismeretterjesztő munkájában két (részben általa tervezett) távirányítású robot filmezi az elsüllyedt óceánjáró belsejét, A mélység szülöttei (Aliens of the Deep) című dokumentumfilmben pedig egy óceáni hátság különleges élővilágát mutatta be – vagyis nem úgy csöppent a merülőkapszulába, mint Pilátus a krédóba.

A Deepsea Challenger nevű, 12 tonnás hajót Cameron közreműködésével tervezték. A rendező a műanyag habból készült próbaverziót –egy több mint 8000 méteres merülés keretében – maga tesztelte. A küldetés az utat végig magzatpózban töltő, csak a kezeit mozgatni képes 188 centi magas filmesnek is komoly biológiai-fiziológiai kihívás volt. Mivel az Iron Jimnek (Vas Jimnek) is hívott rendező a jelek szerint károsodás nélkül túlélte az utazást, szabad az út a tapasztalatok szélesebb körű hasznosítása előtt. A Challengernek várhatóan további „süllyedései” lesznek. Már készül az üvegfalú „merülőszalon”, amelyben fizetős nehézbúvárok látogathatják meg a Mariana-árok fenekét – fejenként 250 ezer dolláros, azaz nagyjából a menetrendszerű űrutazások díjszabásának megfelelő áron.

A mélység bajnoka, a Deepsea Challenger
A mélység bajnoka, a Deepsea Challenger
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.