Kátyúban a függetlenfilm

Alakul, alakulgat a filmfinanszírozás új, a Fidesz-kormányzat által létrehozott rendszere, ám vannak a filmkultúrának kevésbé előtérben levő, de azért fontos művelői, akik kimaradnak belőle. A függetlenfilmesek például. A rendszerváltás előtt amatőr filmeseknek hívták őket, megkülönböztetve a foglalkozásszerűen filmet készítőktől, akiket az állami pecsét ütött hivatásossá. Pedig az előbbiek pótolhatatlan hozzájárulása a huszadik századi képi világának megismertetéséhez és a magyar filmkultúrához ugyancsak vitathatatlan. Erről egyebek között Forgács Péter rendező hazai és nemzetközi elismerést szerzett alkotásaiból is meggyőződhetünk, amelyeknek fontos részét alkotják civil filmes fölvételek.

Mióta a filmkészítés nálunk is szabad pályává vált – legfeljebb megélni nem könnyű belőle –, és a technikai fejlődés következtében elvileg már bárki szinte bármilyen filmet elkészíthet, az „amatőr” helyett a „független” (mármint intézményektől független) megjelölést használják. Kevesen tudják, hogy élő, alkotó rendezőink közül többen is függetlenfilmesként kezdték, mi több, olyan klasszikussá vált alkotók, mint a többi között Bódy Gábor, Huszárik, Herskó vagy Simó egykor ugyancsak ebbe a táborba tartoztak. A függetlenfilmesek többsége azonban ma sem akar hivatásos rendezővé vagy operatőrré válni, kedvtelésből, szenvedélyből vesz kamerát a kezébe, fejleszti képalkotó képességeit. Nem kell bizonygatni, hogy ők egyszersmind nélkülözhetetlen csoportját alkotják a hazai filmértő közönségnek is.

A mozgókép hazai hat-hétszáz szerelmese természetesen saját pénzét költi forgatásra, vágásra. Van azonban szakmai szervezetük, a 81 éve alakult, jelenlegi nevén Magyar Függetlenfi lm- és Videó Szövetség (MAFSZ), amely már köztámogatásra érdemes tevékenységet folytat: alkotótáborokat szervez, tájegységi szemléken, országos fesztiválon kínál fórumot az elkészült filmeknek, ahol színvonalas értékelések, szakmai viták zajlanak. A korábbi években Pergő Képek címmel saját lapot adott ki, és gondozta filmarchívumát, amelyben pótolhatatlan egyedi kópiák vannak. A MAFSZ tagja a függetlenfilmes nemzetközi szervezetnek, az UNICA-nak. Mindehhez szerény, évi 15 millió forintos támogatást élvezett a mindenkori állami filmes büdzséből. Ez veszett el mostanra.

– A mozgókép közalapítvány megszűntével és a Nemzeti Kulturális Alap átszervezésével nem maradt olyan finanszírozó szervezet, amelytől támogatást remélhetnénk – említi Czabán György rendező, a MAFSZ elnöke. Sem az új Magyar Nemzeti Filmalap, sem a Műsorszolgáltatást Támogató és Vagyonkezelő Alap kuratóriumaihoz nem fordulhatnak. Amikor a nemzeti erőforrás tárca filmes „problématérképet” készített a megoldandó feladatokról, regisztrálták a MAFSZ igényét is, de nem történt semmi. Föl kellett számolni egyszemélyes irodájukat, archívumuk, ingóságuk raktárba került. – „Hibernáltuk” magunkat, az idei országos függetlenfilmes fesztivált azért megtartjuk. Hogy miből, azt egyelőre még nem tudjuk – mondja a szövetség elnöke.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.