Győzött a régi iskola

Sajátos. Ez a szó jut elsőként a tudósító eszébe a 62. Berlinale és a magyar részvétel, a kétségtelen sikerek kapcsán. Kezdjük a tényekkel: Fliegauf Bence megkapta a zsűri nagydíját Csak a szél című művéért szombat este. Nem mellékesen ugyanazt az elismerést, amelyet tavaly Tarr Béla A torinói lóért. Míg az utóbbi egy lenyűgöző életmű utolsó darabja, Fliegauf nem vitás, hogy még egy szenzációsan nagy karrier előtt áll.

Tavaly az utóbbi húsz év legnagyobb sikeréről beszéltünk (előtte csak 1992-ben sikerült nyerni: Szabó István a zsűri nagydíját kapta az Édes Emma, drága Böbe című drámájáért), most pedig arról számolhatunk be, hogy dupláztunk. Ezt nagyon kevés ország filmművészete tudja felmutatni – pláne olyan kicsié, mint Magyarország. Ilyen esetekben ünnepelni illik, azonban nagyon nehéz eltekinteni attól a ténytől, hogy mind A torinói ló, mind a Csak a szél még a „régi”, lassan két éve leállított rendszer „terméke”, melynek kapcsán a jelenlegi kormányzat legtöbbször csak a korrupt és a csődbe ment jelzőket szokta retorikájában alkalmazni.

Asghar Farhadi iráni rendező adta át az Ezüst Medvét a magyar győztesnek
Asghar Farhadi iráni rendező adta át az Ezüst Medvét a magyar győztesnek

Igaz, a Fliegauf-mű az átmeneti korszak termékének is mondható. Alkotói a korábban a Magyar Mozgókép Közalapítvány által megítélt, mintegy hatvanmillió forintos támogatást már nem kapták meg, az új Magyar Nemzeti Filmalaptól pedig még nem tudtak kapni semmit. Végül két minisztérium – az erőforrás tárca és a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium – tizennyolcmillió forinttal támogatta a mintegy 170 millió forintos büdzsével készült produkciót. Minden bizonnyal az állami támogatás ténye bátorította fel a KIM-et, hogy a kulisszák mögött sajátos akciót szervezzen a Fliegauf-mű sajtókonferenciáján: bár az oda igyekvő Balog Zoltán társadalmi felzárkózásért felelős államtitkár nem érkezett meg időben, az angol és német nyelven kinyomtatott tájékoztatója ott várt a zsurnalisztákra, gondosan a székekre készítve. A KIM és Magyar Filmunió színeiben eljáró „ismeretlen személyek” akciója példátlan esemény volt a Berlinalén: nem mintha nem lehetne társadalmi témájú sajtóanyagot terjeszteni a világ egyik legnagyobb kulturális nagyrendezvényén, csak épp nem árt, ha a szervezők tudnak róla. De sajnos nem tudtak, mint ahogy Fliegaufék sem, akik ennek több fórumon is hangot adtak.

Az viszont megnyugtató, hogy ez a sajátos közjáték a művészet oldalán nem okozott túl sok kárt. A kritikusok imádták Fliegauf Bence moziját: szerintük a téma jelentőségéhez méltó és erős műalkotásról van szó. Talán ami a magyar film szempontjából a legfontosabb, hogy ez az első komoly alkotás, amely a jelenünket és azt a világot dolgozza fel, amelyben élünk – méghozzá értő, profi módon és színvonalon. (A régióban ebben eddig csak a román filmesek jeleskedtek.) A nemzetközi szakírók és a helyi tudósítók is valamelyik komoly elismerésre befutónak tartották a Csak a szelet, bár a német kritikusok leheletnyit előtérbe helyezték Christian Petzold végül rendezői díjjal jutalmazott Barbara című drámáját. Ami egy kicsit azért meglepő, mivel szigorúan véve tulajdonképpen tévéfilmről van szó, ám mivel a szerelmi történet az NDK idején játszódik, a múlttal való szembenézés miatt különös jelentőséggel bírt a helyiek szemében.

Mike Leigh brit auteurt, az elismerésekről döntő zsűri elnökét azonban szemmel láthatóan más izgatta igazán. Noha a szakma amúgy jó filmnek tartotta Paolo és Vittorio Taviani Caesarnak meg kell halnia című művét, de formabontó, kísérleti jellege miatt szinte senki sem tippelte az Arany Medvére. De a legendásan egyedi munkamódszerrel, forgatókönyv nélkül, de hosszú próbafolyamattal dolgozó Leigh számára pont a Caesar játékossága lehetett a kapcsolódási pont. Paolo és Vittorio Taviani ugyanis a római Rebibbia színjátszást kedvelő rabjaival forgatta le a filmet. A csapat William Shakespeare Julius Caesar című művének színpadi előadására készül, a kamera a próbafolyamatot követi végig a börtönben, miközben a „színészek” életéről, bűneiről, kapcsolatairól is megtudunk részleteket. Az ilyen dramaturgiai játék pedig ínyencfalat lehetett Mike Leigh-nek. És talán majd nekünk is, ha lesz olyan bátor forgalmazó, amely a győztes művet bemutatja Magyarországon.

Fliegauf Bence: Ez őrület

A díjátadót követő sajtótájékoztatón Fliegauf Bence azt mondta: boldog lenne, ha a Csak a szél klasszikus tévéfilmmé válhatna. Hozzátette, ő éppen azért nem néz már tévét, mert nincsenek a képernyőn szociális témákat feldolgozó alkotások. Az igazság az, hogy projektjét egyetlen magyarországi tévécsatorna sem volt hajlandó támogatni – mondta a rendező Berlinben –, most viszont interjúkérelemmel jelentkeztek be nála. „Őrület” – fejezte ki tömören a véleményét. Arra a kérdésre pedig, hogy Magyarországon milyen hatást ért el a film, Fliegauf elmondta, hogy bár egyelőre otthon még nem látta senki, néhány radikális honlap máris „cigányseggnyalónak” titulálta. A művész magát mindemellett büszke magyarnak tartja, annak ellenére, hogy néha nehéz büszkének lennie magyarságára. „De ma este könnyű” – tette hozzá. A Csak a szél a tervek szerint egy hónap múlva debütál a magyar mozikban.

Tarr Béla: Az összes politikus bűnöző

A fesztivál utolsó napján, különleges gálavetítés keretében mutatták be a Tarr Béla produceri gondozásában készült szkeccsfilmet, a Magyarország 2011-et, melyet pódiumbeszélgetés követett. Ott a filmes hangsúlyozta: nem politikai, hanem művészi akcióról van szó. „Ha megérintünk valakit, és ő úgy érzi, hogy a világnak másnak kell lennie, akkor máris elértünk valamit.” A rendező szerint az a művészet legnagyobb tragédiája, ha a politika fogságába esik.

– Számomra az összes politikus bűnöző, elfelejtjük őket, de a műalkotások fennmaradnak – summázta mondandóját.

Tarr, aki a filmművészszövetség elnöke, az Andy Vajna kormánybiztossal való szembenállása kapcsán elmondta: várja, hogy a Magyar Nemzeti Filmalap is támogassa a fapados filmszemlén létrehozott független filmalapjukat. Vállalják, hogy megoldják mindazt a kulturális feladatot, amelyről a MNF megfeledkezett, például az artmozik támogatását és a szaklapok gondozását. Nem utolsósorban pedig filmeket támogatnának, ahelyett hogy forgatókönyveket fényesítenek a végtelenségig.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.