A festész diadala

Őszintén szólva szorongva mentem Keserü legújabb tárlatára, miután a bevezető szöveget a honlapon elolvastam. A művész egyfelől Michelangelo színeire, a reneszánsz Cennini festészeti traktátusára, s ennek kapcsán a színváltás kevesek által ismert fogalmára hivatkozik, másrészt mindezt tetézi a saját, a színek és a hangok kapcsolatára vonatkozó fejtegetéseivel. Az eszmefuttatása elvont és programszerű, hogy fér bele mindez az elmélet két terembe, egy majdnem kamarakiállításba?

Aztán elég volt belépni az első terembe, hogy minden aggály gyönyörűséggé váljon. A meghívóban magát festésznek tituláló Keserü elevenebb, elementárisabb és színesebb, mint bármikor. Igaz, hogy a főfalon uralkodó négy vászonnak Színváltó elemzés a címe, azaz utalás a hivatkozott cangiante fogalmára (magyar megfelelője nincsen), de a képek ragyogó, lüktető képek. Narancsvörös mag izzik a 6-os számot kapott darab közepén, s hogy még izzóbb legyen, vörös gyűrű szorítja-hevíti, ez utóbbit viszont lila foglalat tartja, hogy egyre hűlő kék majd zöldek adjanak karaktert a csaknem koncentrikus, horpadt kör kompozíciónak.

Keserünél a hideg színek is valahogy izzanak. A numero 4-en egy égszínkék korong kap smaragdos, klorofileleven burkolatot, és semmi kedvük hűs nyugalmat tanúsítani, a 9-es zöld és zöldessárga középpontja állja az intenzitásversenyt a külső, holott püspöklila rétegekkel. Az ecsetkezelés esetleges és pontos. A nyomott almaforma zöld, külső sávjai bele-belefutnak a szomszédos sárgába, egyszersmind igen határozott mégis ez a horpadt kör, miként a szív alakú, 3-mal jelzett képen bizonytalanul ismétlődő körvonalak hitelesítik a nagyon is egyértelmű sírkőalakzatot.

A mai-tegnapi képek korábbi Keserü-művekre emlékeznek. Mert ha egyáltalán nincs okunk kétségbe vonni, hogy a cangiante öröksége, hangok és színek viszonylatrendszere inspirálta a festőt alkotásuk közben, legalább ennyire bizonyosak lehetünk egy önismétlés nélküli folyamatosságban. A négyes darabjai világosan utalnak annak a hajdani sírkősorozatnak a gondolatiságára, amely Balatonudvari sajátos szívsztéléinek az újraköltésével erotika, líra, gyász és megnyugvás különös bonyolultságát állították elő az életműben. A tányér formájú Rügy szivárványíveibe betüremkedő nyersvászon sem az egyetlen Veszprémben, amely korábbi vászondomborítások goromba melegségét, érzéki anyagszerűségét idézi.

Az 1968-as Tányérosnak – ez a képlemezre ragasztott tálformákon hordta a motívumokat – több folytatása látható most. Nemcsak annyiban, hogy a Szent György-hegy 4. kerekre esztergált, falra akasztott fatálon sűríti zöld talán-vegetációnak és grafitszín talán-viharoknak, meg éggyanús kékeknek a dinamikáját, s hogy a Szent György-hegy 3. rózsásabb és gömbölydedebb, azaz oldottabb foltrendszere ugyancsak a faeszterga koncentrikus nyomait fedi be. A Szállnak 2. is tondó, mélyülő belsején zuhanórepülnek, ívelnek fölfelé és lefelé a lila és kék formák.

Keserüről tudjuk, hogy alighanem ő volt az első magyar posztmodern. A hatvanas években, amikor a többszörösen retardált, elszorított hazai képzőművészet túlnyomó többségében még hányódott a lassan lazuló világban, téblábolva a pótolandó klasszikus avantgárd és az új, aktuális vívmányok között, a festő a dilemmát elementáris tehetséggel magának megoldotta. S ha akkor, ötven-negyvenöt évvel ezelőtt úgy tudott újszerű, hiteles és egyéni lenni, hogy egyszerre volt modernista és aktuális, ez a képessége máig megmaradt. A ma ezt a nevet használó Ilona Keserü Ilona parafrazeálja, értelmezi és becsüli az egykori Keserü Ilona idestova fél évszázados műveit. Értelmezi és újraalkotja. A Tányéros korszakát a fentieken túl úgy, hogy a Homorú című vásznon (?) csepp alakú, természetesen plasztikusan kidomborodó pikszisekbe rejti lírai absztrakcióját, a nyersvászondarabokét úgy, hogy az Alkonyra keményített-színezett domborzati torlódásokat ragaszt.

A tavalyelőtti Tekeredő csiga végtelen indulati sodrásnak és hatalmas fegyelemnek, centripetális formakényszernek és színeket szanaszét szóró centrifugális vadságnak a képe egyszerre. Egymagában is elegendő bizonyíték volna arra, hogy a festésznek bizonyára fontos volt, de bizonyosan le is győzte az elméletet.

Hangok. 2009
Hangok. 2009
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.