Az asztalra kell csapni

Már régóta váratott magára egy olyan színházi konferencia, ahol összeül a szakma „összes oldala”, és elindul az érdemi párbeszéd. Egy ilyen összejövetelbe nemcsak a módosított előadó-művészeti törvény ismertetése és a kételyek megtárgyalása fért bele, hanem olyan kérdések is, hogy milyen életpályamodell vár a színházi alkotókra, elvárható-e szolidaritás, mi a következményük a fenntartócseréknek, valamint a szakmai nyugdíj eltörlésének. A legtöbb szó természetesen a finanszírozásról esett.

Elindult a dialógus, köszönhetően a szervezőknek, a Magyar Színházi Társaságnak és a hozzá társuló Magyar Teátrumi Társaságnak. Kérdés, lesz-e folytatás. Az bizonyos, sokféle szemszögből vizsgálták a jelenlegi helyzetet a Színház a Gödörben című konferencia felkért előadói és hozzászólói. Éles viták nem voltak, de jól körvonalazódtak a különböző nézetek.

A módosított előadó-művészeti törvényben az eddigi hat kategória helyett három szerepel: nemzeti, kiemelt, egyéb (pályázati). Azt még nem tudni, melyik intézmény melyikbe kerül, a finanszírozást érintő paragrafusok csak 2013-tól lépnek életbe. Az már nem titok: a nemzeti kategóriába tartozhatnak a többtagozatú intézmények, míg az egyébbe soroltaknak pályázniuk kell ahhoz, hogy állami pénzhez jussanak. A módosítással megszűnik a függetlenek pályáztatási rendszere, hiszen semmi sem kötelezi az államot, hogy kiírja ezeket – vélik többen, köztük a KoMa Társulat vezetője, Zrínyi Gál Vince. Nem mintha az elmúlt években a kiszámíthatóság jellemezte volna a függetlenek finanszírozását, de most ez tovább romolhat, hiszen nincs garancia a szétosztandó pénzkeretre. Gáspár Máté kulturális menedzsert, az Open Society Institute Arts and Culture program igazgatóhelyettesét az NKA előadó-művészeti kollégiumába delegálták. Gáspár úgy véli, riasztóan széles és definiálatlan halmaz az egyéb címke, nem tudni azt sem, a többi mit takar. Úgy véli: azokat kellene támogatni, akik képesek újat hozni a rendszerbe, nem csak azokat, akiket a törvény véd.

A beszélgetésből kiderült, a módosított törvény – amely Szabó István, az első előadó-művészeti törvény egyik kidolgozója szerint nem módosítás, hanem egy új jogszabály – főként a struktúrát, a társulati létet mint értéket védi. Vidnyánszky Attila, a debreceni Csokonai Színház igazgatója, a Magyar Teátrumi Társaság elnöke szerint a kőszínházon belül minden igény kielégíthető, sőt javasolta, hogy a függetlenek produkcióit vegyék be a bérleteikbe is, így erősítve a struktúrán belüliek és kívüliek kapcsolatát. Fontosnak tartotta, hogy ne lehessen egy tollvonással megszüntetni a színházakat.

L. Simon László, akit – bár az Országgyűlés kulturális bizottságának elnöke is – az NKA elnökeként hívtak meg, hangsúlyozta: nem tud nem képviselőként beszélni. Úgy vélte, a magyar állam még mindig több pénzt költ a színházak működtetésére, mint amennyit a gazdasági helyzet elbír. Elismerte ugyanakkor, jóval kevesebb jut a teátrumokra, mint amennyit megszoktunk és szeretnénk, és ez mindig politikai torzsalkodáshoz vezet. Európai viszonylatban óriási a distancia a jegyár és az egy főre jutó költségek között, de a magyar társadalom színházba járó rétege nem tud a mainál lényegesen többet fizetni a belépőért. A támogató mecénások társaságiadó-jóváírásával kapcsolatban elmondta: erre a többletforrásra sokan szemet vetettek. Joggal kérik a közgyűjtemények és a képzőművészeti társaságok is, hogy ők is vehessék igénybe ezt a lehetőséget. Ezt idővel lehetővé kell tenni, de ez gazdaságpolitikai szempontból nagy falat.

Az NKA elnöke szerint a fenntartói szerkezetet is újra kellene definiálni, hiszen elképesztő, hogy a minisztériumhoz tartozzon mondjuk a kicsiny Kamaraszínház, míg akadnak nagyobb költségvetésű teátrumok, amelyeknek továbbra is a főváros a tulajdonosuk. A közelmúlt színházátadásaira utalva megjegyezte ugyanakkor: dilettáns dolog évad közben elvenni egy teátrum támogatását. L. Simon ugyanakkor a dolgozói státus kérdését is felvetette, mondván, fenntarthatatlan a közalkalmazotti rendszer. Elengedhetetlenül fontosnak tartja a vezetőképzést, így nem fordulhatna elő, hogy a politika saját szája íze szerint rosszul avatkozik be a színházak életébe. Ellenkezőleg, a hosszú távú intézményépítésben hisz: olyan vezetőkre van szükség, akik forrásokat hoznak a rendszerbe. A politikus ugyanakkor hiányolja a politika és a szakma közötti párbeszédet, főleg azt, hogy ezt a szakma nem kezdeményezi, és adott esetben nem harcol az érdekéért, nem csap az asztalra.

Zrínyi Gál Vince hozta szóba: egyik színművészeti egyetem sem készíti fel a hallgatóit a megváltozott színházi közegre. Akár az olyan gyakorlati kérdésekre, hogy a művésznek számláznia kell, bt.-t vagy kft.-t tartania. Míg a Színházi Dolgozók Szakszervezetének elnöke, Konrád Antal arról beszélt, Honthy Hanna borítékban kapta a nettóját, Bessenyei Ferenc meg azt kérdezte: megadóztatjátok a szívemet?, ma kényszervállalkozókként dolgoznak a színészek. Művészi státust és kedvezményes adózási lehetőséget javasolt. Ezzel viszont nem értettek egyet a fiatalok, Zrínyi Gál szerint például nem szentségtörés, hogy egy színész vállalkozó, ha egy asztalos is az. Inkább tanítsák meg őket a cégvezetésre, a pályázatírásra.

Ugyancsak egzisztenciális kérdés, hogy január elsejétől megszűnt a szakmai nyugdíj. A Mozaik Művészegyesület egyik vezetője, Kriza Zsigmond, a törvénymódosítás egyik kidolgozója úgy véli, teljes öngól az államtól várni a megoldást, új modellt kell kialakítani a támasz nélkül maradóknak. Javaslata: a színházak éves nettó bevételük egy százalékát fizessék be egy alapba, az összeg fölött viszont ne az állam diszponáljon, hanem a szakma.

– A színházak egyhatodát érintette ez év elején a fenntartóváltozás –mondta a békéscsabai direktor, Fekete Péter, aki felhívta a figyelmet: a megyék elvesztették ugyan intézményfenntartói szerepüket, de gyorsan kiderült, helyüket nem az állam, hanem a városok veszik át. A legtöbb helyen már megtörtént ez az átadás-átvétel, rendeződni látszik azon színházak helyzete is, amelyeknek jelentős adósságaik voltak.

A magánszínházak szintén szerepet kaptak a konferencián. Póka Júlia a 200 millió forintos befektetéssel létrehozott Vámpírok bálja produkciót, Orlai Tibor pedig az Orlai Produkciós Irodát képviselte. Póka arról beszélt, a magánszínházak elismerést és támogatást várnának, nem csak megtűrt pozíciót, valamint hogy fontos lenne a kőszínházakat hatékony épület kihasználásra ösztönözni – épp a magas színvonalú magánprodukciók létrehozásához, befogadásához. (Mára sokan belátták, hogy több befogadó színházra van szükség.) A nehézségekről beszélt Orlai is. Előadásaik széles közönségréteget érintő, minőségi szórakoztatást ígérnek a társadalmat érintő kérdésekről. Repertoárjukon huszonegy előadás szerepel, bekerülési költségüket szponzorok fedezik, a kevés szereplős előadások viszont önfenntartóak. Az irodát négy ember működteti.

Elindult az érdemi párbeszéd (Gáspár Máté, Vidnyánszky Attila, Szabó István és Kriza Zsigmond)
Elindult az érdemi párbeszéd (Gáspár Máté, Vidnyánszky Attila, Szabó István és Kriza Zsigmond)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.