Neonáci fiatalok a színpadon
És mi mást is tehetne most a Novák János vezette, a 20. születésnapját ünneplő Kolibri Színház, mint hogy jubileumi kóstolót ad. Mindabból, amit évek óta kínál, amit igyekezett a lehető legtöbb korosztállyal (beleértve a szülőket és a pedagógusokat is) megízleltetni. Így a január 9-én kezdődött ünnepi sorozatukba beválogatták a legtöbb olyan előadást, amely meghatározza a gyerekszínházból gyermek- és ifjúsági színházzá alakult, Jókai téri szellemi műhely legutóbbi évadjait. (Persze a teátrumi maratonba két, Andrássy úti játszóhelyüket – Kolibri Pince és Fészek – is bevonták.)
Az Európai Unió támogatta Platform 11+ nevű programban például több olyan produkció is született, amely kimondottan a legzűrösebb életszakaszát gyűrő tizenéves korosztály problémáira, feszültségeire reagál. Közülük a cseh Alfa Theater és a portugál Teatro O Bando közös produkciója nyitja a születésnapi fesztivált, a Pirat07 & QueenOfLove című előadásával. Ebben a sztoriban a Karel nevű cseh kamasz srácot az nyomasztja, hogy agyonhajszolt mamája tizenhárom éves létére még mindig kisgyerekként kezeli őt. A portugál Tereza apjának meg arról nincs fogalma, hogy lánya milyen szenvedéseken megy át élete első szerelme miatt. A két fiatal – hol máshol – a virtuális világban találkozik egymással, méghozzá „pirat07” és „QueenOfLove” felhasználóneveken. Minden szabad idejüket ebben a fantáziabirodalomban töltik, sőt még össze is házasodnak ott. A hétköznapokban azonban csak két fásult, energiátlan kamasz lézeng a gúnyáikban. Míg egy nap végre esélyük lesz találkozni…
Erre a vendégelőadásra rímel Novákék saját, Tasnádi István szövegéből készült darabja. A Cyber Cyranóban – amely a kritikusok szerint a 2010/2011-es évad legjobban sikerült gyermek- és ifjúsági színházi produkciója – szintén a világhálóról érkezik a kísértés. A történet végtelenül egyszerű, de hatalmas vihart kavarhat egy kamaszlélekben: új csaj érkezik az osztályba. A semmiből betoppanó Heni azonnal felcsigázza Mátét, akibe viszont Zsuzsi szerelmes régóta és viszonzatlanul. Hogy az új románc komolyra fordulhasson, azt a lány egy közösségi oldalon akarja megakadályozni, ahol aztán persze ő maga gabalyodik bele legjobban a maga szőtte hálóba. A két Platform 11+-os előadást követő beszélgetésen egyébként a közönség az EU-s projekt koordinátorától, Sven Laudétól is kérdezhet majd, később pedig megnézheti a Kolibri másik sikerdarabját, a tantermi színházi előadásként született Helló, náci!-t is. Ebben a szokatlan produkcióban egy NDK kisváros rendőrőrsévé változik az osztályterem. Az előzetescellában két fiatal gubbaszt. Az autószerelő műhelynél történt esti verekedés miatt hozták be őket: a német neonáci Rudit és a lengyel, illegálisan dolgozó Jant. Mivel ebből a helyzetből egyiküknek sincs esélye kihátrálni, sőt egymást tovább püfölni sem volna értelme, kénytelenek elkezdeni beszélgetni, és belegondolni egymás érveibe – amit még sosem tettek. Megmutatják ezen kívül Novák Jánosék (január 10-én) az egész világon népszerű kortárs japán gyerekelőadás, a Bekkanko, a grimaszdémon kolibris adaptációját, valamint Németh Ákostól A webáruházat. Szerepel majd a fesztiválon Aare Toikka és Horváth Péter közös szerzeménye, az angol nyelvű Help! című előadás, méghozzá az észt VAT Theater előadásában, aztán az első magyar osztályteremszínházi darab, a Klamm háborúja, Scherer Péterrel az egyetlen és főszerepben. Lesz még krimijáték, klasszikus mese, elemző beszélgetés, csecsemőszínház és komolyzene – szóval öt teljes napon át borzolja tollát a legszínesebb magyar Kolibri.