Akadálymentesített Csend

Január 4-én az Új Színházban vélhetően a glóbusz első „akadálymentesített” zongorakoncertjét készülnek megrendezni. A különleges produkció célja, hogy a ritmus, a fény, a mozgás és a vetítés révén azok is átélhessék, átérezhessék a zene örömét, akiknek amúgy ez nem adatik meg – a siketek. A Csend koncert alapötletét Éry Balázs, Rófusz Ferenc és Horváth Péter író-rendező elképzelései alapján Bóbis László koreográfus, Papp Luca grafikus és Horváth András operatőr fejlesztette koncertszerű komplex előadássá. Főszerepben Weisz Fanni siket fotómodell, a Gitárost II. Lengyelfi Miklós alakítja. A miértekről a „láthatóvá váló” zongorazene szerzőjét és előadóját, Éry Balázst faggattuk.

Zenészként, zeneszerzőként, producerként több mint száz lemezen működtél közre, többek között Auth Csilla, Bródy János, Caramel, Gerendás Péter, Komár László és Pierrot mellett. A Megasztár első szériáiban is te kísérted az énekeseket. Bő húszévnyi árnyékban dolgozás után miért döntöttél úgy, hogy mégis kilépsz a fényre?

Egy három évvel ezelőtti kellemes nyáresti borozgatás közben hosszasan panaszkodtam Bakács Tibor barátomnak, hogy mennyire szörnyű a világ. Hogyha egy zongorista fel akarja magára hívni a figyelmet, akkor roppant eredeti ötletekkel kell előrukkolnia és/vagy emberfeletti áldozatokat kell hoznia. Borzasztó nehéz kitűnni a mai túltermelési válságban, ebben a minket körülvevő folyamatos zajban egy olyan hangszeresnek, aki az intim, csendes műfajt szereti. Én, aki békés, nyugalmas zenére, mondhatni harmóniára és melódiára törekszem, aki hiszem, hogy a zongora alkalmas arra, hogy szép, romantikus karakterdarabokon keresztül nagy hatásfokkal közvetítsen érzéseket, érzelmeket. Szóval erre panaszkodtam hosszasan Bakácsnak, aki egy idő után csak annyit mondott: „Tudod mit? Akkor játsszál a siketeknek!”

Elsőre elég abszurdnak tűnik. Bár nekem kapásból a 2004-es Nesze neked, Pete Tong című film ugrik be róla, melynek DJ főszereplője, miután teljesen megsüketült, a lábát a hangfalakra téve érezte és mixelte a zenét. Gondolom, te nem ezen a nyomvonalon indultál el.

Kipróbáltam ezt is, zongoráztam kizárólag siketeknek, akik, ha elég közel mennek a hangszóróhoz, valóban érzik a ritmust, táncolni is tudnak rá. Perszemi csak elképzeljük, találgatjuk, mi zajlik bennük pontosan, hiszen nem tudhatjuk, hogy a siketek valójában mit nem hallanak. Bakács felvetése mindenesetre foglalkoztatni kezdett, beláttam, mégiscsak érdemes a trenddel szemben élni-zenélni, felvállalni a magam zenei ízlését, érzékenységét. Így született meg két évvel ezelőtt az eredetileg önterápiás célzattal írt Csend című szólólemezem. S arra gondoltam, milyen fantasztikus lenne, ha nem is tökéletesen, minden árnyalatával és részletével együtt, de valahogy át tudnám adni e zenélés élményét a siketeknek. Addig-addig ápolgattam ezt a tervem, amíg barátok segítségével mostanra sikerült megvalósítani. Nekem igazából semmi mást nem kell csinálnom, csak azt, amit bármely koncertemen. Viszont ezúttal, reméljük, a siketek is élvezni fogják.

Dramatizált történetre vagy klipszerű jelenetek egymásutánjára számíthatunk?

Horváth Péter gyönyörű mesét írt hozzá. Mikor elkészült a lemez, megkértem Rófusz Ferenc barátomat, rajzolja le a csendet. Így született meg a Holdon zongorázó figura jelképe. Nagyon szeretem. Ez a zongorista persze nem feltétlen boldogtalan, azt is élvezi, ha csak magának játszhat. De egy idő után mégiscsak szeretné megmutatni mindezt másoknak. Igen ám, de a Földön a zajboszorkány lehetetlenné teszi, hogy az emberek hallják a zenét. Az ő harcukról, konfliktusukról szól az előadás. Főszereplője pedig a gyönyörű Weisz Fanni, a tökéletes figura, akit az tesz alkalmassá a szerepre, ami más szemében a hátránya: a siketsége.

Milyen eszközökkel, médiumokkal fogjátok láthatóvá tenni a zenét?

Balog Péter például elkészítette a Varázszongorát, amelynek színes billentyűi nemcsak zenei hangokat keltenek életre, de mozgó színeket, formákat, eltáncolt történeteket vetítenek a multimédiás színpadra. Vannak táncosaink, akik mozgásukkal szintén közvetítik a zene hullámait. De nem szeretnék minden poént előre lelőni. Rengeteg dolog fog a színpadon történni, amelyek, legalábbis szeretném hinni, mind a zene befogadását segítik.

Veszélyes terep ez, hisz közben könnyen beleeshettek a hatásvadászat csapdájába. Nem tartasz tőle?

Úgy gondolom, az est író-rendezője, Horváth Péter eddig munkáival, például A padlással bizonyította, hogy az ízlésszűrő működik nála. Meg hát ezért is tökéletes nekünk Fanni, aki közvetlen kontroll, azonnali visszacsatolás. Emellett folyamatosan konzultálunk a siketek szövetségével. Miközben ennek a mostani koncertnek mégiscsak az az elsődleges célja, hogy a hallóknak és nem hallóknak egyaránt megmutassam azt, amit a zenéről gondolok. A vizuális és verbális többletnek a szerepe alapvetően annyi, hogy felerősítse az üzenetet. Hogy a folytonos magasba tülekedésben hátha érdemes kicsit letérdelnünk és észrevennünk, ami csak ott hallható.

„A koncertnek az az elsődleges célja, hogy hallóknak és nem hallóknak egyaránt megmutassam azt, amit a zenéről gondolok”
„A koncertnek az az elsődleges célja, hogy hallóknak és nem hallóknak egyaránt megmutassam azt, amit a zenéről gondolok”
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.