Ufók a padláson

Nem akarok azzal az alibimondattal indítani, hogy egy generáció meghatározó zenekara, mert a KFT sosem volt ilyen értelemben meghatározó, egy kicsit mindig a fősodor szélén téblábolt valahol.

Furcsa volt és szerethető, vagy inkább szerethetően furcsa, és bár az Afrikát talán még az ököritófülpösi művházban is hibátlanul elénekelnék, mégsem tettek szert orbitális sikerre. Valami mindig ellenállt a túlzott slágeresedésnek. És épp ezt a valamit gyűltek össze szerda este megünnepelni a sportarénában a rajongók, hiszen immár harmincadik éve tart. Majdhogynem töretlenül.

Más kérdés, hogy a bő félház az elmúlt évek talán lepasszívabb közönsége címére hajt, csak a két tuti dal mozgatja meg őket valamennyire, vagyis a két és fél órás Ufóshow utolsó negyede.

A többit kissé megrökönyödve nézik, mintha tényleg most derülne ki, a szemük láttára, hogy a Laár és Bornai vezette kvartett valóban az űr távoli sarkából származik. Merthogy ez a koncepció, a nagy leleplezés, és az aréna át is alakul gyorsan csészealjjá, időugró gépezetté. Mindez a lárpúrláros bevezetőből derül ki, hiszen ez is benne volt az elmúlt három évtizedben, majd négy utaskísérő mutatja be a legfontosabb tudnivalókat, és ekkor még úgy tűnik, fergeteges estnek nézünk elébe, hiszen a közönség minden poént vesz. Szinte éhes arra a hangra, amely a Kádár-korszak utolsó éveiben elnéző mosolyt váltott ki a hatalomból.

Aztán mégse. Pedig a koncert egyáltalán nem rossz. A bemelegítésről Sárközy Fanni gondoskodik, aki négy KFT-dalt dolgoz át egyetlen billentyűs hangszerrel, a dzsessz és Tori Amos határán, és akkor még nem is sejtjük például, hogy a Gázgyár és a Kovács Pál csak az ő előadásában csendül majd fel. Szomorkásabbra, balladásabbra sikeredik a Balatoni nyár, ironikusan szomorkássá, és ez jót is tesz neki, Fannihoz idomul, főként, hogy a lány mindenhol srácra vált a dalban, valahogy így: „emlékszem, mennyire vártam a tihanyi révnél azt a kékszemű sráct”. Hja, a szótagszám nagy úr...

De kell is az irónia, hiszen épp ez a csészealj üzemanyaga, ez tartja öszsze az igazi káeftés hangulatot. És persze, hogy mindenki a régi számokat várja, a nyolcvanas évekét, amikor hat album is megjelent, az életmű gerince, ha úgy vesszük. Jómagam a teljes debütalbumot (Macska az úton) végigénekelném, de legjobban az intergalaktikus hangszerrel, a lézerhárfával előadott dalnak (A vonat) örülök, a kedvenc KFT-szakaszomnak, mert ez már Cseh Tamásékat idézi, a banális, mégis húsba vágó humort, az egyszerű, dalnak ellenálló hétköznapokat. (A család hosszan integet, elment a legnagyobb gyerek, / várja a vidéki munkahely. / Mellette Erzsi néni ül, / ki holnap kórházba kerül, / s ha tudná, nem utazna el.) S jön az Idegen lény, A fodrász, Üzenet a liftből, Fiú és lány, és a Kiégő izzók igazi retrós képeket fest a zenekar mögé, olyan ügyesen, hogy az már-már forradalmi újdonságnak tűnik.

És együtt énekeljük minden dolgok eredőjét is, a Bábu vagy című „slágert”, amely harminc éve hangzott el először a királyi tévében a táncdalfesztiválon, és Bornai szelíden megjegyzi: ma nem biztos, hogy elhangozhatna. És tényleg: szinte provokatívan aktuális a szöveg: „Bábu vagy, nem te lépsz, / valaki irányít. / Jól vigyázz, mi lesz majd, / ha megun és leállít?” Pedig akkor négy hónap alatt kétszáz fellépést is hozott az újszerű hangvétel...

Az aktualitás jegyében Szabó család Barátok köztre vált a Nem sikerül kikúrálni magam című dalban, és jönnek a tuti slágerek, a végre teljes „operabetéttel” eljátszott Bál az operaházban, a pomponlányokkal feldobott Éljen a szerelem!, az afrikai táncosokkal kihímzett Afrika és a megunhatatlan Balatoni nyár. S bár alapvetően nem volt hiányérzetem, kicsit mégis hiányzott a Tea, a Száll egy pofon a szélben, az Eszter, a meztelen nő és az Utcai zenekar, a híres, nyolcvanas éveket meghatározó mondattal: tele van a tokunk most már... Mármint a gitártok.

Nem merném azt mondani, hogy az év bulija volt a születésnap, a talán kicsit punnyadt közönség miatt sem, de jó volt hallani a káeftés versikéket, ismét kívülállóknak képzelni magunkat egy másmilyen erőtérben. Mert nyelvöltögetésben, öniróniában, önfeledt zenélésben még mindig verhetetlen ez a korlátolt felelősségű társaság. És ezt jó újra és újra felidézni.

A csészealj üzemanyaga az irónia
A csészealj üzemanyaga az irónia
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.