Boldogító igen, kísérettel

Valamirevaló esküvő nem lehet meg élő zene nélkül e hazán – mondják az élőzenészek. Ha ezt a megállapítást elfogadjuk tételként, és jóindulatúan feltételezzük, hogy minden esküvő valamirevaló, valamint ehhez még hozzátesszük, hogy tavaly például éppen 35 250 házasság köttetett szép hazánkban, akkor joggal gondolhatjuk, hogy itt egy egész kis hadsereg munkálkodik a jó hangulaton, folyamatosan. Kik ők, mik ők, és mit várunk tőlük, mire mulat a magyar és mire nem, ha a rokona, barátja, üzlettársa esküszik? – ez itt a kérdés.

Az Országos Szórakoztatózenei Központot igazgató Szirmai László (egykoron maga is gyakori fellépő) nagyjából ezerre saccolja azoknak a számát, akik esküvőn vagy más magánrendezvényen rendszeresen zeneszolgáltatókként működnek közre magukban vagy formációban. Az egyik legnagyobb szakmai kihívásnak tartja a lakodalmi zenélést – egy bizonyos elváráson és színvonalon felül persze, hiszen nincs az a lokál a világon, ahol annyira heterogén lenne a közönség, mint egy esküvőn, ahol nemritkán több száz ember ül egy térben, akik a legkülönbözőbb helyekről jöttek, eltérő az életkoruk és az ízlésük. A jó muzsikusnak mindannyiukat ki kell tudnia szolgálni, a magyar nótától a lakodalmasig, az amerikai sztenderdeken és az örökzöldeken át a friss honi és világslágerekig. – Persze nincs mindenhol ekkora elvárás, következésképpen színvonal se – jegyezte meg Szirmai –, a zeneileg „kevésbé bárdolt” közegekben az emberek fejében kisebb a repertoár, oda tehát a kevesebb is elég, „a zenész, vagy minek nevezzük, csak beteszi a flopit, és már kezdődhet is a mulatság” – fogalmazott.

A neten találomra kibökött békéscsabai illetőségű, de Nemesmedvestől Battonyáig bárhol bevethető Ricsi Trió frontembere, Tóth Richárd egyetért abban, hogy sok a kókler, és a helyi igényszint is számít, de szerinte hosszabb távon csak azok a szólisták, zenekarok boldogulnak, akik (amelyek) megbízhatóan hozzák az elvárt színvonalat, nevük van, és az szájról szájra jár. A gond tehát elsősorban nem az, hogy nem tudnak játszani, a jó zenekart a kevésbé jótól inkább az különbözteti meg, hogy oda tudnak-e érni a „tetthelyre” időben, mennyire engednek a magas alkoholtartalmú italok csábításának (a Ricsi Trió pl. a nulla tolerancia elve alapján működik), van-e képük negyven perc játék után negyven percig relaxálni, és ami nem kevésbé lényeges: a zenészek képesek-e felvenni a kontaktust az adott közönséggel, avagy nem. Látott-hallott olyan, zeneileg egyébként jól felkészült zenekart, amely nem késett el, berúgva sem volt, de képtelen volt atmoszférát teremteni. Tóth a maga részéről arra buzdítaná a házasulandókat, hogy jó időben, akár az esküvő előtt már egy évvel kezdjenek el tájékozódni a piacon, nehogy efféle csalódás érje őket.

Hogy ki hol, mit szeret a leginkább hallgatni, valóban a helytől és a társadalmi közegtől függ – erősítette meg. Tóth úgy tapasztalja, hogy a városokban, pláne a nagyobbakban, némileg kezd visszaszorulni az ún. lakodalmas vagy mulatós rock, egyre kevesebben mondják, hogy azt húzzad, fiam, hogy Hosszú fekete haj, ihaj – ettől függetlenül ezeket a csodafegyvereket a zenekarok a vendégek kifejezett kérése nélkül is bevetik, ahogy az este öregszik. A hangulat ezek nélkül nehezen hágna a tetőfokára – márpedig a cél természetesen az, hogy hadd hágjon csak. A városi repertoárnak ma körülbelül harminc százalékát adja a mulatós – a többi örökzöld, mai és régebbi sláger –, a kisebb településeken azonban még mindig eléri a (durva) hetven százalékot. Igaz mindenközben az is, hogy a műfaj első hullámának reprezentánsai (3+2, Lagzi Lajcsi, Kadlott Karcsi stb.) csúnyán kezdenek kikopni a köztudatból, már alig akad, aki tőlük kérne számot.

A lakodalmi muzsikálás kemény munka. A fellépők ideális esetben legalább nyolc órát játszanak (kevés szünettel), és, amint azt Tóth Richárd kérésünkre kiszámolta, ezalatt úgy százhúsz-százharminc (!) zeneszámmal örvendeztetik meg az ünneplő publikumot. Tisztességes együttes heti két, de legfeljebb három alkalomnál nem is vállal többet, noha a kísértés nagy, különösen a csúcsidőnek számító augusztusban és szeptemberben, amikor előfordul, hogy – speciel ők is – hetente öt felkérést is kapnak. Meg kell jegyezni persze, hogy a lakodalmi (báli) zenészek legtöbbjének van polgári munkája, jellemzően valamilyen vállalkozást visznek, csak muzsikálásból ugyanis nem lehet családot fenntartani. Csak hogy értsük: egy zenekar tagonként 30-40 ezer forintot kér egy-egy szereplésért, ami nem hangzik rosszul, viszont mégiscsak egyfajta idénymunkáról van szó.

A magyar lakodalmi együttes tipikusan három-négy tagú. Alaphangszere a szintetizátor, ez a hallatlanul sokoldalú, minden műfajban kitűnően használható instrumentum, aztán a szaxofon, korunk legnépszerűbb fúvósa, amely ugyancsak univerzális, és nemigen hiányozhat a tangóharmonika sem – vannak műfajok, amelyek elképzelhetetlenek nélküle. És persze ott van a kötelező énekszó. Tóth a maga részéről a dobot már határesetnek tartja, étteremben, művházban (az esküvői murik zömét nem háznál tartják) nagyon nehéz úgy megoldani a hangosítását, hogy ne verje szét a produkciót, szó szerint. Szabad téren, sátoros lagzikon viszont nagyon hasznos tud lenni a dobszerelés.

Klasszikusok kíméljenek!

Magyar esküvőkön klasszikus zenei számokat gyakorlatilag egyáltalán nem hallani, legfeljebb a templomi/ házasságkötő termi bevonulások apropóján csendül fel egy-egy komolyzenei melódia vagy annak valamiféle átirata. Operettbetétdalok viszont el-elhangzanak, van egy-két generáció, amely továbbra is él-hal (például leginkább) a Csárdáskirálynőért, miközben az is megállapítható, hogy egyre több a lakodalom, ahol már nem is zenekar játszik, hanem egy szál DJ. És nem csak a városokban.

Top 10 – mit kér a násznép?

1. Pálinkadal (Magna Cum Laude) 2. Ha itt lennél velem (Republic) 3. Csókkirály (Hungária) 4. Santa Maria (Neoton Família) 5. Azok a boldog szép napok (Beatrice) 6. Egy szál harangvirág (Szécsi Pál) 7. Azért vannak a jó barátok (Máté Péter) 8. Jailhouse Rock (Elvis Presley) 9. Eszelős szerelem (Hungária) 10. Lakodalom van a mi utcánkban (az eredeti előadó ismeretlen)

Kisebb településeken a felcsendülő dalok zöme a klasszikus „mulatós” örökzöld
Kisebb településeken a felcsendülő dalok zöme a klasszikus „mulatós” örökzöld
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.