A Trafó nem luxus
Máris akadtak kezdeményezések az esemény nyilvánossá tételére, ennek eredményeként a pályázatok még az este felkerülnek az internetre. Addig is civilek segítettek a döntéshozóknak: konferenciát szerveztek a kiírt pályázat esetleges elbírálási szempontjairól.
A Trafó Kortárs Művészetek Háza a tizennégy fővárosi fenntartású színház egyike, amelynek az ügyvezető igazgatói posztjára két pályázat érkezett. Az egyiket a korábbi igazgató, a közgazdász Szabó György jegyzi, a másikat pedig három elismert művész és koreográfus: Bozsik Yvette, Horváth Csaba és Nagy József. Nálunk hagyományosan többnyire művészek töltik be ezt a pozíciót, Szabó György a kevés kivétel egyike. Bár mind ő, mind Bozsikék pályázatának írója, Szemán Béla jelen volt a találkozón, a konferencia nem kívánt belemenni a pályázatok tartalmi részleteibe. A kilenc kulturális területet képviselő előadók az intézmény unikális profiljának jelentőségét hangsúlyozták. Miért kevés egyetlen Trafó? Milyen hiánnyal kell számolnunk a jövőben, ha esetleg ezentúl megváltozna a profilja? Van-e más, hasonló intézményünk, amely pótolhatja? Lehet azt mondani, hogy véletlen – mondta például Mélyi József, a Trafó Galéria kurátora –, hogy a Trafóban egy nap megjelent a 2012-es Documenta kurátora, Carolyn Christov-Bakargiev, és meghívta a kiállításon szereplő egyetlen magyar képzőművészt, Csákány Istvánt. Ami a színházat illeti, a ház befogadó színház, és mint ilyen, a társulati repertoárrendszert támogató leendő előadó-művészeti törvénynek a művészeti központ igen nehezen fog megfelelni. A függetleneknek viszont égető szükségük van rá. Gáspár Máté mégis inkább produkciós házként jellemzi, mintsem mezei befogadó színházként,mivel ott a munkatársak ízlése, szemlélete, kapcsolati tőkéje jobban befolyásolja a produkciókat, és a bekerüléshez a művek profiljának egyezniük kell a Trafó szellemiségével.
A politika felelőssége vitathatatlan a tekintetben, hogy a kultúra legitimációjában rendkívül felerősödött a gazdasági haszon – mondta el Vályi Gábor, aki a kulturális iparágak mesterszakán tanít a Műegyetemen. Holott az államnak nem csak a gazdasági haszon felől kéne gondolkodnia a kultúráról. A Budapesti Kulturális Obszervatórium igazgatója, Inkei Péter arra is felhívta a figyelmet, hogy Európa valamennyi kulturális fővárosának szinte már kötelező kialakítani egy a Trafóhoz hasonló, többfunk ciójú kortárs művészeti központot. Ennyiben a Trafó nem luxus, hanem a túlélés eszköze.
Bozsik Yvette: egyedül pályázom
Bozsik Yvette levelet írt szerkesztőségünknek, amelyben kijelentette: a pályázat kiírásának megfelelően, amely egyszemélyes ügyvezető igazgatót keres az intézmény élére, csak ő egyszemélyben adta be pályázatát. Horváth Csaba művészeti vezetőként, Nagy József pedig külsős művészeti tanácsadóként van felkérve és megnevezve a pályázati anyagban.