Az áram én vagyok!

Az első rendszeres trolibuszjáratot 1949. december 21-én, Sztálin elvtárs 70. szülinapján indították útjára.

A trolibusz olyan, mintha nem is közlekedési eszköz lenne, hanem valami csalafinta szerkezet, amelyet direkt azért terveztek, hogy meghökkentsék és jókedvre derítsék vele a járókelőket.

Vagy mintha egy édes éjszakára magára hagytak volna a szerelők valamelyik BKV-remízben egy autóbuszt és egy villamost, hogy később rácsodálkozzanak a (villany)pásztoróra gyümölcsére, a trolibuszra. A trolibusz maga a retroérzés, megmagyarázhatatlan vonzalom tárgya, nem véletlen, hogy néhány éve komoly emberek igyekeztek a volánja mögé, köztük például egy kvantumfizikus, aki hétvégenként pusztán a trolibuszok iránt érzett erős rajongásból kisegítő vezetőként dolgozott a BKV kötelékében. És akkor még megemlékezhetnénk néhány trolisofőrről, aki kedélyes csevegőként aranyozza be az utasok napjait.Megemlíthetnénk a trolibusz történetének kötelező évszámait, 1882-t, amikor az első kísérleti trolibusz végigzötyögött Berlin ut cáin, vagy 1933 decemberét, amikor Óbudán, a Vörösvári úttól a Bécsi úti temetőig ugyanilyen jármű közlekedett. Előszedhetnénk esetleg néhány régebbi trolisztorit, például a legismertebbet, amely szerint az első rendszeres trolibuszjáratot 1949. december 21-én, Sztálin elvtárs 70. szülinapján indították útjára, nem fogják kitalálni, hányas számmal…

Kalandozunk itt összevissza, ám ennél jóval összeszedettebben is megtehetjük ezt, ha kézbe vesszük a Jószöveg Műhely Kiadó közlekedéstörténeti sorozatának újabb darabját, a Legát Tibor szerkesztette Szerbusz trolibusz című kötetet, amelyet Jakab László és Nagy Zsolt Levente írt. Az újabb nagyon szép kivitelű könyv szakmailag hitelesen, mégis olvasmányosan kalauzol minket végig a hazai trolibusz-történelmen, alaposan megfűszerezve fotókuriózumokkal, dokumentumokkal, érdekességekkel. A könyvben azok sem csalódnak, akik a hitelességet várják tőle, és azok sem, akik a trolitörténet különleges kunkorait, vicces/szomorú legendáit.

INFÓ

JAKAB LÁSZLÓ NAGY ZSOLT LEVENTE: SZERBUSZ TROLIBUSZ (szerkeszette: Legát Tibor),

JószövegMűhely Kiadó, 272 oldal

TOP 3

1. ALBERT SALADINI, PASCAL SZYMEZAK: A HARLEY DAVIDSON NAGYKÖNYVE

Alexandra. Műalkotás két kerékkel.

2. PETER HORE: CSATAHAJÓK ENCIKLOPÉDIÁJA

Athenaeum. Cirkálók és társaik.

3. HÁY GYÖRGY: AMIT A REPÜLÉSRŐL TUDNI KELL

Typotex. A Boeing–737-es pilótája csak tudja.

FOTÓ: NAGY ZSOLT LEVENTE GYŰJTEMÉNYÉBŐL
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.