Királyként érkezik a Metbe

Szerezz valami tisztességes szakmát, aztán csinálsz, amit akarsz! – kérik általában gyereküket az aggódó szülők. Aztán a történet úgy folytatódik: mégsem ebben a tisztességes szakmában lesz sikeres a gyerek. Történetünk hőse, Sebestyén Miklós is ezért választotta az angoltanári szakot a gimnázium után. De ma már nem azon töpreng, miként lehet a legjobban elmagyarázni a present perfectet, hanem hogy milyen lesz jövőre a New York-i Metropolitanben debütálni.

Mikor egyetemista korában az Andrássy úti Eckermann kávézóban dolgozott pincérként, még senki nem vette volna be a mérget arra, hogy Miklósból világjáró operaénekes lesz. Azzal együtt, hogy zenetagozatos osztályba járt a Váci utcai általános iskolában, tanult fuvolázni, gitározni, zongorázni és énekelni, az Eötvös Gimnázium énekkarával pedig nemzetközi versenyekre is eljutott.

Az egyetem utolsó előtti évében azonban már felvették a Szt. István Konzervatóriumba, ahol az év végi bizonyítványt együtt adták át neki az angoltanári diplomával. Szőke Katalin és Hormai József indította útnak. Sőt Hormai kérte meg Polgár Lászlót, hallgassa meg az ifjú basszistát. Ez valószínűleg elég jól sikerült, mert bár épp lecsúszott a zürichi zeneművészeti főiskola felvételijéről, a nagy basszista erősen kapacitálta: adja be a papírt, majd ő elintézi, hogy meghallgassák. Polgár László aztán három évig tanította Zürichben. És bár nagyon bántotta, hogy továbbállt a növendéke, rövid mosolyszünet után tartották a kapcsolatot. Tavalyi halála annyira megviselte Sebestyént, mint még talán senkié – etalon, példakép volt neki.

A magánénekesi mesterdiplomát már a Müncheni Zeneművészeti Főiskolán vehette át 2009-ben: ott már a bariton Josef Loiblnak köszönte a négy évet. Persze addig is szerepelt temérdek független produkcióban Zürichben, Baselban, Winterthurban, Torinóban, Monte-Carlóban meg Budapesten is, és felkérték operaházi produkciókba.

Most éppen szabadúszó, feleségével Münchenben van az otthona. Lipcsei Opera-tagságának harmadik évében mondott fel a múlt évad végén, mert egy kezén meg tudta számolni, hány igazán jó szerepet kapott. Hálás az igazgatónak, mert növendék korában szerződtette, de többre vágyott, mint amit a közeljövőben elérhetett. Mindeközben versenyeken szép helyezésekkel díjazták, a legnagyobb lépést a karrierjében talán a rangos bécsi Hans Gabor Belvedere verseny harmadik helyezése adta. A MET művészeti titkárságának vezetője, Lenore Rosenberg hallotta ott énekelni, és javasolta, hogy hívják meg New Yorkba előénekelni. Ez első körben azt hozta, hogy két hónapig beugró volt a Boleyn Anna című operában, amelynek címszerepét a világhírű Anna Netrebko adta. Az első szereposztásban éneklő kolléga egyetlen rossz tulajdonsága azonban az volt, hogy túl egészséges. Egyszer sem kellett beállni helyette.

Jövőre azonban már biztosan debütál Sebestyén Miklós a világ egyik legkiemelkedőbb operaházában. Az Aidában a királyt osztották rá, valamint a Don Carlos szerzetesét. Az utóbbiban akadnak a hangfajának megfelelő más szerepek is, de saját megítélése szerint az inkvizítor még sok lenne neki, Fülöp király szerepéhez pedig évtizednyit kell öregednie. A Magyar Állami Operaház színpadán az idén ősszel állt először. Premierje a korszakalkotónak korántsem mondható novemberi Don Giovanniban volt – igaz, neki szerencsét hozott az elátkozottnak bizonyult előadás: eredetileg a kormányzó szerepét osztották rá, mégis a jelentősebb Masettót énekelte a bemutatón. Ez még a premier előtt távozó kanadai karmester szerepcseréje volt.

Győriványi Ráth György hívta Pestre az énekest, a Bécsi Állami Opera egykori igazgatója, Ioan Hollender, a magyar dalszínház tanácsadója ajánlotta a figyelmébe. A Kékszakállú herceg vára címszerepét adta volna neki az akkori megbízott fő-zeneigazgató, abban a produkcióban, amelyet 3D-s vetített díszlettel adtak. Az előadást végül New York-i szerződése miatt nem vállalta. De az igazsághoz az is hozzátartozik: nem magyar színpadon akarja ezt a szerepet először énekelni, híres elődei, Polgár László, Székely Mihály vagy Kováts Kolos túl magasra tették a lécet.

Nyilván szeretne Magyarországon többször fellépni Sebestyén Miklós, aki korábban már énekelt a Miskolci Operafesztiválon és a Művészetek Palotájában, valamint jó néhány koncerten is. A pesti Operában túl van pár Rigoletto-előadáson és néhány Don Giovannin. Decemberben újabb szerep jön, Colline, a filozófus a Bohéméletben. Aztán majd meglátja.

A harminckét éves énekes egyébként a könnyűzenétől sem zárkózik el. Sőt: szabadidejében inkább rockot hallgat, mint klasszikusokat. Egyik alapítója volt a folkrock Holdudvar zenekarnak, amelynek jelenleg is tagja Torda-Molnár Tamás, az egyik legjobb barátja. Ő készített neki honlapot, ahol az extrák között hallhatók Sebestyén szerzeményei is. Például filmzenéi, számítógépen komponált számai, valamint a Don Giovanni rockfeldolgozásai. És bár nem énekelte el a Mozart-műben Budapesten a kormányzót, a rockverzió feltöltésre vár.

Most épp szabadúszó, és Münchenben van otthon
Most épp szabadúszó, és Münchenben van otthon
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.