Összetört apák
Hal Hartley filmjeiről, ha nem tudnám, nem biztos, hogy megmondanám, hogy amerikai a rendezőjük. A hangnem európai: irónia Hartley módra.
Ráadásul, ahogy Godard-nak Anna Karina, úgy neki is megvannak a maga kedvelt színésznői: Adrienne Shelly két arcát is megmutatja. Egyet a film elején, az önbizalomhiányos, agyonsminkelt tinilányt,majd a későbbi hátrafogott hajú, szemüveges perditát.
A semmi ágán című film valahol a melodráma és a burleszk között táncol. Elég csak az alaphelyzetet felidézni: Maria kitálal otthon, elmondja, hogy terhes, mire az apja hanyatt esik, akár egy darab fa. És meghal. Ez történik, ha a lányok összetörik az apjuk szívét. Az eset halványan emlékeztet bennünket a kiváló Borzas Petire, akinek mesekönyvében ujjlevágás járt az ujjszopásért, és éhen haltak, akik nem ették meg a levest. Maria anyja csak így összegzi a történteket: „Dad is dead.”
A megesett lány vezeklésbe kezd, és valami különös erő árad belőle, amitől sorra kifekszenek a férfiak. A film három különböző pontján vágódnak hanyatt, szó szerint.
Nem ez az egyetlen burleszkmotívum. Maria szerelme, Matthue (Martin Donovan), csendes, melankolikus, töprengő alkat. Többnyire könyvvel a kezében látjuk, de a film során háromszor verekszik ok nélkül. Mellesleg kézigránátot hord a zsebében. Anyja meghalt szülés közben. – Megöltem őt – mondja. Szóval ideális partner az apagyilkos Mariának. Mert az emberölés dacára – vagy éppen azért – ők ketten a film legszerethetőbb szereplői.
Infó
A semmi ágán
Amerikai vígjáték, 1990, rendezte: Hal Hartley, szereplők: adrienne shelly, m erritt Nelson, martin donovan. Vetítés után elemzés-beszélgetés Bárdos Csaba sorozatszerkesztővel a Café Vis Majorban (Budapest XIII., Jászai Mari tér 4/A) december 11-én délután 4-kor.