Flórez életnagyságban

Akkor is örülni kellene Juan Diego Flórez budapesti koncertjének, ha rosszul énekelt volna. Legalább tudjuk, kivel állunk szemben, milyen egy szépen fölépített tenorkarrier, ha jön az igazság pillanata. Az igazság pillanata tényleg eljött, de Flórez állva maradt. Aki eddig is szerette, most még jobban fogja, mert rokonszenves, szerény férfi, aki nagyon szépen belenőtt a világsztárságba anélkül, hogy eldobta volna útközben az agyát.

Látszik, hogy egészséges a lélek, egészséges a hang is, helyén van kezelve a siker és a rajongás. Aki nem szerette eddig Flórezt – nos, annak balszerencséje van, mert mindaz, amire negatív szenzációként lehetett számítani, hogy kicsi a hang, vékony és csak a magasságoknál élmény, az így egyáltalán nem igaz. Egy Operaházat gond nélkül betölt, és, mit lehet csinálni, bel canto-tenor, nyilván nem fogja elharsogni A walkürből a Tavaszi dalt.

Lehet nyavalyogni azon, hogy az opera is mediatizálódik, ilyen jellegű tenor volt már néhány a világban, Luigi Alvától Frank Lopardóig, és hogy pont a perui Juan Diego Flórez az, akire még a kereskedelmi televíziók is rárepülnek, az nem a hangnak, csak a fekete fürtöknek köszönhető, de annyi baj legyen.

Flórez nem él vissza a helyzettel, sőt… Igaz, hogy a koncert első részében csak három ária hangzott el, de a háromból élőben, azt hiszem, eddig egyet se hallottam, pláne nem kiglancolt, flancos gálahangversenyen. Rossini és Donizetti a tenor igazi világa, itt tudja megteremteni azt az egyensúlyt az éneklés nagyszerűsége és komikussága között, amitől igazán egyedi jelenségnek számít. Amikor a Sevillai ritkán játszott tenoráriájában Hamupipőke szólal meg, az Otello Rodrigója pedig a Macskaduettet idézi. Ez Flórezban a legnagyobb érdem: aki érte rajong, rákényszerül arra, hogy ritka operáknak és áriáknak örüljön.

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat

Persze ő is tesz engedményeket a közkívánságnak, a hangverseny második részében elénekelte a Rigoletto összes tenoráriáját, csak ebben számomra sokkal kevesebb az élvezet, a jellemet festő, súlyos hangok inkább csak magasságoknak számítottak. Korrekt munka, de nem borzad bele az ember se a gyönyörűségbe, se a hitványság nagyszerűségébe.

Számomra sikertelennek tűnt a ráadásként elhangzott Gounod-ária is a Rómeó és Júliából, ami inkább édeskésnek hatott, mint szenvedélyesnek, de tudom, hogy ez kisebbségi vélemény. Mindenkinek más az érzékenysége, számomra a kilenc magas c-vel spékelt Donizetti-ária igazi vidámság, de láttam, hogy volt, aki sírt tőle, mint a záporeső. Mindegy is, nem lehet úgy forgatni az eseményeket, nem lehet odáig emelni az igényeket, hogy ne az legyen a vége: igazán derekasan énekelt Juan Diego Flórez Budapesten.

Juan Diego Flórez
Juan Diego Flórez
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.