Da Vinci a feketepiacon

Példátlan lépésre szánta el magát a londoni National Gallery vezetése, amikor bejelentette, fellép a november 9-énmegnyitott Leonardo-kiállításra szóló jegyek újraértékesítése ellen.

A „blockbuster” tárlat olyan túláradóan elismerő kritikákat kapott a lapokban, és olyannyira tudatosult a közöségben megismételhetetlen mivolta, hogy mára a világhálón hozzáférhetővé tett minden egyes belépő elfogyott. Igaz, kora reggeli, többórás sorállás után naponta ötszáz szerencsés látogató változatlanul bejuthat a február 5-én záró világszenzációra. Az eredeti szándék persze az volt, hogy a Trafalgar téri múzeum korlátozza a zsúfoltságot. A szigorú időpontra időre szóló jegyekkel félóránként mindössze 180 személyt engednek be, noha a biztonsági előírások 230-at tennének lehetővé.

Az időben kapcsoló jegyvásárlók közül sokan nem tudnak ellenállni a felfokozott érdeklődés kísértésének, és internetes portálokon keresztül bocsátják áruba kincsüket. Az elmúlt napokban az eBay-en és a Viagogón többszörös felárral, 16 font helyett 250-400 fontért cseréltek gazdát a belépők. Ennek kívánt véget vetni a National Gallery, amikor bejelentette, ezeket a jegyeket törli, és új tulajdonosaikat kárpótlás nélkül eltanácsolja a bejárattól. A galéria megkereste az érintett weboldalakat működtető vállalatokat is, és felszólította őket, azonnal állítsák le akciójukat. Egyelőre nem derült ki, milyen módszerrel lehet azonosítani a másodlagos forgalomba került jegyeket. A Viagogo igazgatója a BBC online kiadásában „minden precedenst nélkülözőnek” nevezte a Leonardo-kiállítás iránti keresletet. Ed Parkinson helyteleníti a National Gallery szigorát, mondván, jogosan próbálja viszszaszerezni a pénzét az, aki nem tud elmenni az eseményre.

A Leonardo da Vinci: a milánói udvar festője címet viselő show– NicholasPenny, agaléria igazgatója szerint a „diplomácia győzelmeként” – lényegé ben valamennyi festményt felvonultatja, melyet a művész nagyjából 1482 és 1499 között, Ludovico Sforza támogatását élvezve alkotott. Az évszázadokat túlélt Da Vinci-festményeknek több mint a fele érkezett Lengyelországból, Oroszországból, az Egyesült Államokból, Franciaországból és a szigetországból a múzeumba. Hét, magángyűjteményekből kikölcsönzött remekmű most először, és nagy valószínűséggel utoljára került a nagyközönség elé.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.