Rozsdamentes acél és gipsz

Festett rozsdamentes acél – ez is meglehetős provokáció. Mata Attila közönségének volt ugyan egy-másfél évtizede, hogy hozzászokjon a kiszínezett absztrakt, az arannyal futtatott nonfiguráció látványához, de ez a Hi Gerry című plasztika még mindig lefegyverzően hat a kihívó kék hasábjaival, a türkiz tömbjeivel és a fáradtlila ékekkel. Meg a gorombaságával. Mert a merevítő acéltámaszoknak és a lendületes acélgyűrűknek talán nem is az ad kétséges karaktert, hogy a kíméletlen szépérzék bekente, bevonta őket, hanem a fémfelületek, amelyek még durvábbak, göcsörtösebbek, eldolgozatlanabbak így, a mázolt rétegek alatt.

Hozzászoktunk: ha acélplasztika, többnyire tükörfényes, transzcendens messzeségekbe csillogó, esetleg feketéskék, sima, férfiasan ellenálló. Mata acéljai ehhez képest sosem láttak köszörűt, csiszolókorongot, marógépet, elemei úgy viselik magukon az előállítás nyomait, ahogy a darabolás és hegesztés sorsukra hagyta őket. A fent említett polikróm darab kivételével most csupa olyan újabb acélkompozíciót mutat be a Várfok utcában, amelyek a csupasz nyerseségükkel hatnak. Barátságtalan sorjával, amelyet elmulasztottak a hasábélekről eltávolítani, hegesztési varratokkal, amelyek felsértenék az ujjat, ha hozzáérnénk, hólyagokkal és görcsökkel, és ha mégis köszörűnyomokkal, azok csak itt-ott belekapnak, hogy inzultálják a felületet.

Továbbá: alumínium. Ez a plasztikának oly alkalmatlan, súlytalan és érzéketlen, állhatatlan matéria, amely a magyar köztéri szobrászat ötvenes-hatvanas éveit, a bronzra érdemes remekek alumíniumba devalválását juttatja eszünkbe. Mata az alumíniumot időnként bronzzal kombinálja, de ettől nem lesz nemesebb az anyaghatás, sőt. Ahogyan nem segít acél és bronz, e két súlyos, komoly elem találkozása a vészjósló Lilith-téma ellenére sem. Ádám bibliamagyarázat szerinti első felesége, a rontást hozó, gyerekpusztító gonosz Matánál vaskos acéltámaszon áll, feje, vagy kvázi-feje egy csappantyú és egy korong egzaktságával fenyeget, de a cizellálatlan bronz és a felületkezeletlen acél a hatalmát kétessé teszi.

Ha máshol nem, a Cicis büsztnél fel kell fedezni Mata iróniáját. Nem a blaszfém címben, hanem abban a blaszfémiában, ahogyan egy drámai térrendszert a szokásos fémtechnikájával állít elő, vesz komolyan és bizonytalanít el – a talapzatot képező alumíniumemlők csak ráadás. De játékosság és irónia élteti a Háromszögfejű ezúttal fényes-rozsdamentes, csúnyán hegesztett kompozícióját is, amely tektonikus téglánytalpakon áll, a Külsőbelső formákat, amely olyan fölényesen bonyolítja ívek, lapok és rudazatok rendszerét, hogy az szinte szürreális, és a Varázsló lesújtó kalapácsát is.

Hogy mégsem érezzük egy percig sem plasztikai tréfálkozásnak, hogy szobrászati paródiánál jóval súlyosabbnak éljük át a látványt, annak Mata konstruktivizmusa az oka. Minden kétely, minden provokáció alapja az erős szobrászi karakter. A gipszből és rozsdamentes acélból komponált Férfifejet – istenem, megint egy anyagprovokáció – súlyos, kikezdhetetlen pillérrendszer tartja, a Szituáció bravúros, kihívó hasábépítmény önmagában, a büszt szilárdsága nem a kebleken nyugszik. A teljes magyarázatot alighanem a Nyári szobor adja meg ezen a tárlaton. A ferdén felívelő szerkezet, rajta a sodró, erős tömbökkel, amelynek láttán lehetetlen Tatlin tornyára, az internacionálé szárnyaló emlékművére nem gondolni. Csakhogy ez a kilövésre kész konstrukció a végén visszahajlik. Ott, ahol a forradalmi konstruktivista fent a végtelenre nyitott, görbület található, visszafordulás a föld felé, nem beszélve az anyag és megmunkálás sugallta gyarlóságról.

A képlet talán levezethető. Kezdetben, éppen száz éve volt a kubista szobrászat – mondjuk Archipenko és a plasztikában is kajánkodó Picasso kubizmusa – amely a rendbe kényszerített látvány szakmai küzdelmeinek feszültségét viselte magán. Aztán, a második világháború után megszületett a kubizmust konkrétabb, vaskosabb drámákra hangoló szobrászat – mondjuk Zadkine Lerombolt városa Rotterdamban, de nemcsak az. Aztán pedig elérkezett a mi időnk, amely oly kevés biztatást ad pátoszra és lelkesedésre. És a mi időnket meggyőzően megtestesítő mai művek tövéből fanyar nosztalgiával nézünk vissza hitekkel teli előző korszakokra.

Minden kétely, minden provokáció alapja az erős szobrászi karakter
Minden kétely, minden provokáció alapja az erős szobrászi karakter
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.