Az előfizető beleszólhat

A három brit alkotó által alapított Unbound kiadó csak nemrég jött létre, és alapvetően digitális terepen működik.

Második termékük, amellyel a piacra léptek, egy karcsú kis kötet: a Magyarországon is átütő sikert arató A béka segge alatt című regény szerzőjének, Fischer Tibornak két új novelláját tartalmazza. Az igényes megjelenésű kötet átfordítható, az egyik oldalról az író dél-londoni, brixtoni lakókerületében játszódó Crushed Mexican Spiders (Összezúzott mexikói pókok), a másikról a trójai háború „igazi” magyarázatát adó Possibly Forty Ships (Talán negyven hajó) olvasható.

Mint a májusban a rangos Hay irodalmi fesztiválon debütált kiadó vezérigazgatója, Dan Kieran lapunknak elmondta, forradalminak tűnő – bár korábban többek között Charles Dickens által is alkalmazott – modellt élesztenek fel. Az „előfizetéses” üzleti módszer az internet segítségével képes kommunikációs kapcsolatot kialakítani író és olvasója között. Az írók a www.unbound.co.uk honlapon küzdenek a vásárlók kegyeiért, eléjük tárva témájukat, ötleteiket. A „javaslatot” elfogadó olvasók kötelező jellegű támogatásukról biztosítják a szerzőt, csatlakozva a különböző szponzori lehetőségekhez.

Ha az előre meghatározott keret megtelik, a könyv megvalósul; ha nem, a kiadó visszautalja a befizetett pénzt. Az olvasók az alkotói folyamatba is beleszólhatnak az író blogjához fűzött megjegyzéseikkel. A közreműködők neve megjelenik a szövetkötéses, drága papírra nyomtatott könyvekben. Igaz, 10 fontért csak elektronikus formában férhető hozzá a támogatott könyv. Ennek duplájáért már fizikai valóságában jár a kötet, egyben a digitális verzió is letölthető. Ötven fontért a szerző személyes ajánlása is dukál, még többért meghívó, sőt közös ebéd is kapható.

Dan Kieran e kiadói módszer előnyei között említi, hogy óriási megtakarítás érhető el azzal, hogy mindenki otthonról dolgozik, és e-mailen, illetve Skype-on keresztül kommunikálnak egymással. Ennek is köszönhető, hogy jól járnak az Unboundhoz szerződött írók, hiszen az általános gyakorlattal ellentétben nem 10-15, hanem 50 százalékkal részesednek a nyereségből. Bár elvben az elektronikus „szépségverseny” a fiatal vagy névtelen íróknak is kiugrási lehetőséget biztosít, nyilvánvaló, hogy leginkább a nagy neveknek kedvez. Fischer Tibor könyvéből egyelőre kétezer számozott példányszámú darabot nyomtattak ki, melyek november 24-től lesznek kaphatók.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.