Tudtam, hogy a téma nem szexi
- Hogy lesz valaki szaktekintély egy olyan szakmában, amelyet nem is tanítottak Magyarországon?
- Jogot végeztem, de mindig azt gondoltam, hogy írni szeretnék. Egyetemista koromban elkezdtem forgatókönyveket írni, de úgy ítéltem meg, hogy nagyon rossz vagyok, így félretettem őket egy időre. Dolgoztam filmkritikusként, majd filmforgalmazóként. Eközben nagyon sok forgatókönyvet kellett olvasnom, mivel számos művet még a leforgatásuk előtt vettünk meg. Magyar könyvek is voltak köztük, például Fonyódi Tibor, Szász Attila és Hegedűs Bálint munkái. Ezek inspiráltak, így újrakezdtem az írást. Kiindulásként külföldről megrendeltem a szükséges szakirodalmat.
- Melyik volt az első forgatókönyv, amelyet sikerült eladnia?
- A Mancs, amelyet 2005-ben írtam. Két évvel később abbahagytam a forgalmazást, azóta vagyok hivatásos forgatókönyvíró.
- Ezek szerint meg lehet ebből élni?
- Akkor igen, ha valaki egy évben két nagyjátékfilm könyvét el tudja adni. Ez persze lehetetlen. Ezért tévésorozatokat is vállalni kell, ez állandó pénz.
- A Mancs végül sosem készült el.
- Ez egy kalandos történet... Kántor László producer minden követ megmozgatott, hogy film legyen belőle. Beszállt a TV2, összeállt a koprodukció, de a megvalósítás az ismert hazai finanszírozási helyzet miatt áll. Ugyanakkor elég drága film lesz, kezdő forgatókönyvíróként beleírtam mindent, még az egyiptomi és törökországi földrengéseket is, így a producernek küzdenie kell a megvalósíthatóságért.
- Sok megvalósulatlan könyve van?
- Terv szintjén rengeteg, 30-50 projekt biztosan. Szokásom, hogy megírok kész könyveket, mielőtt egy fillért is kapnék, csatolom az ajánlott rendezőt és a színészeket, és ezzel a kreatív csomaggal keresek meg producereket. Így nagyobb biztonságban érzem magam. Ha az ötlettel házalok, fennáll a veszély, hogy a kész műben nem találja meg a rendező vagy a producer azt, amit az ötlet alapján elképzelt.
- Nem lenne egyszerűbb, ha a produceri feladatokat is vállalná?
- Az egész nemzedékem azzal küzd, hogy megtalálja a maga producerét. Néhány szerencsés akad köztünk, például Mundruczó Kornél: Petrányi Viktóriával értik egymás gondolatait, és meg is bíznak egymásban. Mindazonáltal a producerség olyan meló, amely sok kínszenvedéssel jár. Ha kitölthetem a napot írással, akkor inkább azt választom. Hovatovább Magyarországon az a jó producer, akinek jó állami kapcsolatai vannak. Nem biztos, hogy ebben én jó lennék.
- Volt olyan könyve, amelyről úgy érezte, hogy tönkretették a forgatás alatt?
- Hogyne, a 9 és fél randit. Most már árnyaltabban látom a dolgokat, de akkoriban azt gondoltam, hogy Sas Tamás rendező tönkretette a filmet. Nem állítom, hogy a világ legjobb könyve volt, de ha a filmet százból negyven százalékra értékeljük, akkor én a könyvet úgy hatvanra tartom. Az egész forgatás tele volt olyan kreatív megalkuvásokkal,mint amilyeneket a Robert Altman-féle A játékosban látni. Írtam egy hatalmas, repülőteres finálét, megnéztük a helyszínt, lebeszéltünk mindent. Majd a forgatás közepén szólt Tamás, hogy nem tudnám-e átírni vasútállomásra. Mondtam neki, hogy az a Kalózokban már megvolt. De különben azt hittem, hogy viccel. Aztán kiderült, hogy nem. Végül egy csónak lett belőle. De ez csak egy kiragadott példa, ez a fajta mentalitás az egész film megvalósítására jellemző volt.
- Miért ír ma egy fiatal ávós ügynökökről forgatókönyvet?
- Amikor elkezdtem írni A vizsgát, tudtam, hogy ez a téma nem szexi, ám a közeg ennél sokkal fontosabb. Láttam Papp Gábor Zsigmond Az ügynök élete című dokumentumfilmjét, mely belügyminisztériumi oktatófilmek alapján készült. Elkértem az eredetiket a Terror Házából. Ezekben láttam meg a konspirált lakást. Nagyon tetszett, hogy valaki fedőtevékenységként némettanár, miközben tartótiszt. Innen jött az ötlet, hogy egy olyan emberről írjak, akinek az élete csak hazugságból áll. Ezmunkahelyi történet, játszódhatna egy mai multicégnél is. Amúgy kedvenc témáim közé tartoznak az erkölcsi kompromisszumok.
- Rendben, de nem fél attól, hogy csak nyugdíjasok ülnek majd be a filmre?
- Amikor az S. O. S. szerelmet vagy a 9 és fél randit készítettük, erős volt bennem a forgalmazói mentalitás: abból indultam ki, hogy kik járnak moziba. A közönségsiker azonban nem elégített ki.Most jött el az az idő, hogy azt a történetet meséljem el, amelyet én akarok. Ha pedig nagyon jól sikerül, akkor lesz elég nézője, igaz, nem olyan gyorsan, mint egy romantikus komédiának – én ebben hiszek. Ugyanakkor ha megnézzük a világ legsikeresebb filmjeit, túlnyomó többségük „kosztümös”: a Keresztapa, a Forrest Gump vagy a Titanic sem a jelenben játszódik.