Kazettáról az éterbe

Részben a most futó műcsarnoki Bizottság-kiállításhoz is kapcsolódik az Első Pesti Egyetemi Rádió (EPER) akciója, hogy leadja az 1983 és 1987 között kazettarádióként működő Artpool Rádió hanganyagait, rajtuk a korszak underground együtteseinek és képzőművészeinek hangemlékeivel.

A műalkotásként felfogott kazetták szerkesztője Galántai György volt, maga is gyakori szereplője a felvételeknek. Az Artpool Rádió nem kalózrádióként működött: a hangszalagokat annak idején levélben terjesztették, most szólalnak meg először az éterben.

A Bizottság-kiállítás persze inkább csak apropó, nem feltétlenül miatta kerülnek adásba a kazetták –ugyanakkor tény, hogy a felvételeknek gyakori szereplője a pomázi alternatív társulat. Az 1983-ban keletkezett első kazetta első anyaga például a szentendrei Űrkőkorszaki csont és bőr c. kiállítás megnyitójáról szólt, ahol ef Zámbó mondta a nyitóbeszédet, s többek közt a Bizottság tagjai zenéltek. De olyasmik is hallhatók a szalagokon, mint például egy 1982-es Nekrofília-koncert, amelyet Lugosi Lugo László rögzített, aki értelemszerűen nem tévesztendő öszsze a bizottságos fe Lugossy Lászlóval, alias Lacával. Egyébként mindketten játszottak a Nekrofíliában.

De még a Bizottság tagjai nál maradva: hallható például egy beszélgetés az első, 1983-as kísérleti adásban ef Zámbó és fe Lugossy között bizonyos Cavellini budapesti kiállításáról. S rajtuk kívül is olyanok szólalnak, mint Swierkiewicz Róbert vagy Pauer Gyula. Hallható egy felvétel, amely Pauer híres, 1972-es balatonboglári pszeudokiállításán készült, Haraszti Miklós beszél rajta többek közt. A későbbi adások egyik kazettáján megtaláljuk Hajas Tibor hangalkotását, Szentjóby Tamás hangjátékát és Eörsi Istvánt is, amint éppen Szép a szocializmus című szövegét mondja; ugyanazon a kazettán a költő-publicista A tükör című versét Hobo adja elő. Egy 28 másodperces etűd pedig azt mutatja meg a hallgatóknak, hogyan ugatnak Szirtes János kutyái.

Különkazetta foglalkozikGalántai György hangszobrainak történetével és egy nemzetközi projekttel, amelynek a Telefonkoncert címet adták. Az 1983 áprilisában rögzített anyag egy négyórás „rendkívüli telekommunikációs esemény” hangjait tárja az érdeklődők elé. Az első kelet-közép-európai telefonkoncertet élőben a bécsi Österreichische Kultur-Service stúdiójában, Berlinben az Auf und Abbau Galériában, Budapesten pedig az Artpool Stú dióban lehetett meghallgatni. Ennek a koncertnek a felvételén a magyar undeground legjobbjai mellett például a Halofern és a Paravant nevű együttesek munkáiból is hallhatók részletek.

Egyéb kazettákon is megszólaltak a korabeli magyar második nyilvánosság meghatározó bandái, mint az Európa Kiadó, a Vágtázó Halottkémek vagy a Trabant, s felhangzott az Artpool adásában a CPG hírhedt Erdős Péter című száma is, amely az egykori lemezgyári főember-cenzormenedzser édesanyját emlegette negatív kontextusban.

Galántai persze nem miattuk büszke a nyolc kazettára, amelyek meghallgathatók az ELTE-s rádió honlapján is. A mail art műtárgyként is terjesztett Artpool Rádió célja hajdan az volt, hogy beszámoljon azokról a művészeti eseményekről, hangban is megszólaltatható alkotásokról, amelyekről nem juthat el hír a sajtóba. Műalkotások, ugyanakkor hangzó szamizdatok is ezek a kazetták. A korszak alternatív kultúrájának hangos szöveggyűjteményeként hallgatható anyagok.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.