A cowboymegoldás

Első filmesként miért éppen egy pedofil bűntény körül forgó thrillert forgatott? – teszem fel a triviális kérdést a Néma csönd című film harminchárom éves, svájci születésű rendezőjének. A válasz már csak azért is érdekes, mert manapság az első egész estés produkció stílusa és minősége markánsan meghatározza egy ifjú direktor pályafutását. Ezzel tulajdonképpen egyetért Baran bo Odar is, de rögtön hozzáteszi, hogy nem a pedofil vonal miatt döntött Jan Costin Wagner azonos című bestsellerének adaptálása mellett, hanem inkább az fogta meg a szerteágazó történetben, hogy minden egyes karaktert súlyos veszteség ért, amelyet megpróbál feldolgozni. (Aki képtelen erre, az a magány rabja lesz.)

Arra az önkéntelenül adódó kérdésre, hogy egy fiatalembert miért éppen a veszteség érdekel, Odar azt feleli: ez mindennapos jelenség, amellyel mindenki találkozott már. A halál vagy az ártatlanság elvesztése létünk legizgalmasabb jelensége. Még pontosabban fogalmazva, meglehet, akad valaki, aki még nem vesztette el közeli hozzátartozóját, de a saját halálába már biztosan ő is belegondolt.

Jan Costin Wagner regényének cselekménye igencsak szerteágazó, különböző idősíkokban számos karaktert mozgat. A forgatókönyv megírásakor – a munkában aktívan részt vett a regény szerzője is –természetesen számos szempontból átdolgozták a művet, ugyanakkor a fontosnak tartott elemeken nem változtattak – például az egyes jelentek dialógusait egy az egyben átemelték. És mi volt a dramaturgiai trükk, mellyel sikerült feszesen egybetartani a filmes verziót? A rendező szerint az, hogy minden egyes jelenetben utalnak a film első képsoraiban bemutatott bűntényre, nincs olyan beállítás, melyben ne volna valamiféle visszautalás, hiába járunk a cselekmény szerint már huszonhárom évvel később.

Baran bo Odar szerint tartalmilag Friedrich Dürrenmatt munkássága hatott rá, a képi világ megalkotásánál pedig Terrence Malick. Mindemellett még az is fontos volt neki, hogy a természetet és a környezetet westernfilmesen ábrázolja, és mivel a tematika sötét, ellentétképpen inkább napsütötte tájakra alapozta a vizuális megvalósítást.

Arra a kissé provokatív felvetésre, hogy vajon miért ábrázolta érzékenynek és emberinek a filmben feltűnő gyilkosokat (akikről egyébként elejétől fogva tudjuk, kicsodák), egyáltalán, miért kell a nézőből empátiát kicsikarni a bűnözők iránt, Baran bo Odar azt mondja, hogy nem akart filmes sztereotípiákban gondolkodni. Szavai szerint a világ „nem gonosz”, a bűnözők pedig nem szörnyetegek – viszont miden egyes emberben benne van a gonosztett lehetősége. A fekete-fehér gondolkodás –Odar szerint – azt is jelentheti, hogy ha kiirtanánk az összes bűnözőt, akkor megszűnne a bűnözés. „Ez persze ostobaság” – húzza alá véleményét a filmes.

A liberális eszmék által vezérelt mű figyelemre méltó fesztiválkarriert (Locarno, Sao Paulo, Stockholm, Palm Springs) tudhat maga mögött. Arra a kérdésre, hogy hogyan fogadták a világ ennyire eltérő kultúrájú pontjain, a rendező azt mondja: az elejét mindenhol ugyanúgy – a gyerek elleni bűntett minden emberből az ősfélelmet váltja ki. A vetítések utáni beszélgetésekből viszont az is kiderült, hogy bűnösök megbüntetéséről és a bűn megelőzéséről gyökeresen eltérnek a vélemények. Az amerikai nézők például a cowboymegoldást ambicionálták, azaz a bűnösök azonnali lepuffantását, de legalábbis a gyilkosok villamosszékbe küldését. Ugyanakkor az ázsiai vetítések után a jelenlévők inkább a bűn és a bűnhődés filozófiai aspektusait vitatták meg.

„Nem olyan könnyű a második nagyjátékfilmet összehozni” –mondja Odar a hogyan továbbról. Nemsokára elkezd forgatni egy német akcióvígjátékot, a hangsúlyt pedig az utóbbira helyezi, mert, ahogy mondja, ha valaki Németországban biztosra akar menni a mozipénztárakat illetően, akkor komédiát készít. Manapság szinte költői kérdés, hogy egy nemzetközi fesztiválsiker után vajon elszipkázza-e az álomgyár a film rendezőjét. Baran bo Odar konkrétumokat még nem mond, mivel szerinte korai, de azért annyit elárul, hogy most egy „hollywoodi” zsánerművet is előkészít. Méghozzá egy akcióthrillert. A forgatókönyv kész, amerikai színészekre szabva (nevekről nem beszélünk...). Nincs új a nap alatt: az európai tehetség újfent Hollywoodba vándorol.

Baran bo Odar
Baran bo Odar
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.