Kereskedelmi per fenyeget

A prágai alsóház és a szenátus határozata alapján januártól tilos reklámokat sugározni a cseh köztévé első programjában (CT1), továbbá a hírcsatornán (CT24).

A kettesen, továbbá a sportadón (CT4) pedig csupán az adásidő fél százalékában sugározhatnak hirdetéseket. A TVShop teljesen lekerül a köztévéből. Egyúttal kötelezték a cseh kereskedelmi tévéket, hogy 2012-től reklámbevételeik két százalékát utalják az állami filmalapba, amelyből az új hazai alkotások forgatását finanszírozzák.

A kulturális tárca valamennyi reklámot száműzte volna a köztévékből, ám a honatyák többsége végül kompromisszumos megoldást választott. Azzal a kikötéssel, hogy a kettes csatorna a hirdetésekért befolyt összeget kizárólag eredeti műsorok, főként tévéjátékok, a sportcsatorna pedig csupán hazai élő közvetítések költségeinek a fedezésére fordíthatja.

Bírálta a prágai döntést a cseh reklámügynökségek társulása. Véleményük szerint a köztévének a reklámpiacon ármérséklő hatása volt. Jövőre viszont a kereskedelmi tévék gátlástalanul megemelhetik a percdíjakat, amit a hirdetők végső soron a vásárlókkal fizettetnek majd meg – vélekednek a közleményükben. Tiltakoztak a három éve indult TV Barrandov tulajdonosai is, akik úgy vélik, hogy két legnagyobb kereskedelmi tévé a várható árdiktátumával még inkább kiszorítja a kisebb társaságokat, ezért az eddigiekhez képest is hátrányosabb helyzetbe kerülnek a reklámpiacon.

A prágai parlamenti határozat a legnépszerűbb cseh kereskedelmi tévé, a Nova tulajdonosának a nyomása miatt született meg, amely nemzetközi döntőbírósághoz kíván fordulni. Ugyanis az amerikai CME társaság évekkel ezelőtt olyan feltétellel vásárolta meg a jogokat, hogy ha a köztévé az egész országban átáll a digitális adásra, akkor beszünteti a reklámokat. Erre pedig a következő év első felében kerül sor.

A CT idei költségvetése több mint hétmilliárd korona (hozzávetőleg hetvenmilliárd forint). Bevételeinek több mint a fele a Csehországban továbbra is kötelező, üzemben tartási díjból származik, amely minden tévékészülék után havi 135 korona. Reklámokból tavaly félmilliárd koronához jutottak. Az idei első fél évben a köztévé reklámbevétele 191 millió korona volt. A tavalyi húsz százalékhoz képest – június végi adatok szerint – 17,3 százalékra csökkent a CT1 átlagos nézettsége. A kettesre és a sportcsatornára átlagosan nyolcszázaléknyian, a hírtévére pedig két százalékkal többen kapcsoltak. A két legnépszerűbb kereskedelmi tévé a Nova, 31,4 százalékos nézettséggel és a Prima (17,1).

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.