Nem menteni szerződött

A fél gyerekkorát a Magyar Rádió Szimfonikusokkal töltötte a zenekar új vezető karmestere, Vajda Gergely. De nem csak ezért pályázott a posztra: izgalmas együttműködési lehetőséget lát ugyanis abban, hogy közös szervezetbe olvadtak a köztévék és a rádió.

Alapvetően Amerikában él, és nyilván tele van a naptára a hamarosan kezdődő évadra. Hogy tudja besuvasztani a „táncrendjébe” a Magyar Rádió Zenei Együtteseinek a vezetését?

Rosszul jelent meg a hír, nem az MR Zenei Együtteseit vezetem: a szimfonikus zenekar vezető karmestere lettem, amely együttműködik az MR-énekkarral és a -gyerekkarral. Az elmúlt másfél hetem arról szólt, hogy igyekeztem átrendezni a naptáram. Vannak lekötött szerződéseim, amelyekhez nem lehetett hozzányúlni, deminél több időt szerettem volna felszabadítani. Úgy néz ki, ez elég jól összejött. Budapesten négy nagy koncertet fogok vezényelni – reprezentatív eseményeket a Művészetek Palotájában és az Olasz Intézetben –, és több stúdióhangversenyt is. Amúgy hét év után feladom a portlandi zenekar rezidens karmesteri állását. Ezt már tavaly bejelentettem. A karrierépítésben fontos, hogy az ember mobil maradjon.

 

A rádiózenekar évek óta veszélyben van, megmentésére sok mindent megpróbáltak már kitalálni. Elég támogatást ígértek önnek a pályázatkiírók?

Amikor a pályázat győzteseként tárgyaltam a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) vezetőivel, azt mondták: fontosnak tartják, hogy folytatódjon az MR Szimfonikusok tradíciója. Nem arra szerződtettek, hogy mentsem meg a zenekart, hanem hogy vezető karmesterként működtessem. Pénzről és költségvetésről még nem beszéltünk. Most a szezon sikeres levezénylésére koncentrálok, ehhez megvan a szükséges támogatásom.

Úgy tudni, szeptemberben újabb leépítés várható a Magyar Rádiónál is. Nem tart attól, hogy most a zenészek kerülnek sorra?

Személyi kérdések nem jöttek elő. Egyébként korábban már volt leépítés, főleg a kórusnál, de egy szimfonikus zenekar esetében bizonyos számú zenésznek lennie kell.

Mennyire tartja jó állapotúnak a szimfonikusokat? Gondolkodik frissítésben?

Az elmúlt három-négy évben dolgoztam párszor a zenekarral – stúdióban. Jó tapasztalatom volt ezeken az úgynevezett „z-felvételeken”. Mivel az időm nagy részét nem Magyarországon töltöttem, kívülről nem volt alkalmam meghallgatni őket.

Érzelmi alapon döntött, hogy megpályázza a posztot? Édesapja, Vajda József évtizedekig a zenekarban szóló fagottos volt.

Nyilván van érzelmi kötődésem is, hiszen ő huszonnyolc évig játszott az együttesben. Gyakorlatilag ott nőttem fel, sok időt töltöttem a zenekarral. Mikor gyerek voltam, még nem ismerték a bébiszitter fogalmát, így ha nem épp a nagymamámmal voltam, akkor sokszor a stúdióban hallgattam őket. A vezető karmesteri posztot azért pályáztam meg, mert meghívtak. A rádiózenekarok Európában általában sok kortárs zenét játszanak, rögzítenek, ez zeneszerzőként és a kortárs zene elkötelezettjeként igencsak passzol a profilomba.

Más zenekar is passzol a profiljába. Miért pont ez izgatta?

Szerintem nagy lehetőség van abban, hogy egységes keretet adhat a köztévéknek és a rádiónak az MTVA. Együttműködhetnek a média ágai, a Duna TV ugyanúgy használhatja a rádiózenekart, mint az MTV. Jól kihasználható akár tévéoperára, akár más programokhoz.

Azért nem túl sok tévéjáték, tévéopera, új zenés műsor készült az elmúlt két évtizedben.

Igen, de minek használta volna a tévé a rádió zenekarát, ha semmi közük nem volt egymáshoz? Most viszont közös egységbe tartoznak, ez egyértelműen lehetőség, akárcsak az interneten való megjelenés. Ha felvételeket készítünk, és elérhetővé tesszük őket, akkor bárhol a világon egy gombnyomásra elérhetővé válnak az MR Szimfonikusok. Ehhez már csak az üzleti modellt kell kidolgozni.

A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara a Szigeten például együtt zenélt popegyüttesekkel. Hisz abban, hogy azokkal is megkedveltethető a klasszi kus zene, akiket eddig egy csöppet sem érdekelt?

A crossover modell világszerte jól működik. Azt hiszem, Európában a Royal Philharmonic Orhestra találta ki a klasszikusok popritmusban műfajt. Ettől függetlenül, szerintem nincs átjárás a műfajok között. Aki, teszem azt, Lady Gagát szereti, a crossovertől nem kezd el rajongani a klasszikus zenéért. Ha a szimfonikus zenekart nem csak „hangzó függönyként” használják, nincs ellenemre egy-egy ilyen projekt. Ebben is a jelenlét a fontos: hogy tudjanak az együttesről, és kiderüljön, ezek a zenészek sokfélét tudnak játszani. Egyébként az Oregon Symphonyval lesz novemberben egy koncertünk Herbie Hancockkal. Ő olyan név, akire el lehet adni az összes jegyet. Remek érzés nagy zenésszel dolgozni – stílustól függetlenül.

A hírek szerint ön vezényelte volna a Los Angeles-i Bánk bánt is.Meddig jutottak a tárgyalásban?

A szervező Magony Zsolttal tárgyaltam, felkért, és én szívesen vállaltam. Valószínűleg azért engem hívott, mert egyformán közöm van a Bánk bánhoz és az amerikai operatársulatokhoz. A történet többi részét – akárcsak a többi felkért művész – már csak a sajtóból ismerem.

Nem tartotta furcsának, hogy nem hirdette meg a Los Angeles-i opera ezt a Bánk bánt?

Figyelmeztető jelként értékeltem, de nem rendelkeztem semmilyen információval. Nagy fegyvertény lenne a Bánk bánnal Los Angelesben megjelenni. Oda nem lehet csak úgy bekopogtatni. Szükség van a személyes kapcsolatra Domingóval, aki beleszeretett az Erkel-operába, mikor elénekelte a „Hazám, hazám”-at.

Gondolja, hogy a Los Angeles-ieket egy percre is érdekli ez az opera?

Nincs olyan, hogy Los Angeles-i közönség. Más nézők jönnének erre, és mások a Traviatára. Ebben a hatalmas országban nehéz elérni az ingerküszöböt.

„A karrierépítésben fontos, hogy az ember mobil maradjon”
„A karrierépítésben fontos, hogy az ember mobil maradjon”
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.