Tekintetes szembecsapás
Több mint optikai csalódás - galéria Alexa Meade műveiből. Klikk bármelyik képre!
Nem annyira a világot akarja leképezni tökéletes ecsetkezeléssel, hanem hús-vér embereket varázsol festménnyé a szemtelenül fiatal, még a huszonöt életévhez is alulról kapaszkodó Alexa Meade.
A hozzáértők szerint a washingtoni festőnő az optikai csalódások világánál is nagyobb illúzióval szolgál; bemutatkozó, 2009. októberi installációjának címe szerint fordítva csapja be munkáival a szemet. Ide kívánkozna: milyen híres mesterek sorozatánál szívta magába a művészi tökélyt, ám – újabb „optikai” csalódás! – Meade, leszámítva egy gyorstalpaló nyári kurzust, teljesen autodidakta. Politikatudományi alapdiplomával büszkélkedhet, no meg azzal: pár éve még Barack Obama kampányában segédkezett.
Ám illúzió és valóság elmosódott határvonalának leleplezésére mi sem jobb példa annál az installációnál, amely során Alexa Meade akrillal összefestette modelljét. Majd az illetőt a galéria látogatói elé, egy székre ültette (háromdimenziós, azaz 3D látványként), miközben a kiállításra érkezett közönség egyúttal az összepingált férfiról készült, olajfestmény benyomását keltő fotót is láthatta mellette (2D).
– Vigyázat, csalok! – de megannyi bűvész mellett is megvillan időnként egy-egy árulkodó (hiszen nem festett, hanem eredeti) szempár az avatottabb megfigyelők számára. Az pedig egyenesen önleleplező, amikor az ifjú művésznő kedvesen átkarolja a „festményt”.
Hogyan bírják mindezt modelljei?
– Alapvetően művészeti alkotássá változtatom az embereket. Nem gyakran fordul elő, hogy az alany állná a rámeredő tekintetet. A nézők közül is sokan kényelmetlenül érzik magukat a direkt szemkontaktus esetében. Sok tehát a félreeső tekintet – magyarázta Alexa Meade.
A kulisszatitkokhoz tartozik: bár egy egyszerű, csak a fejet és a vállakat mutató portré órák alatt megvan, a teljes test festése hosszabb időt vesz igénybe. Márpedig: még ugyanarra a napra be kell férnie a kétdimenziós hatást keltő fotózásnak is. Mint elmondta, nem küldheti haza a festékben úszó modellt azzal, hogy jöjjön majd vissza holnap!
– A modellek annak megjelenítésévé alakulnak át, ahogyan a művész értelmezi a lényegüket. Filmre véve a festék alatt élő, lélegző emberek semmivé válnak, átadva helyüket önnön maszkjaiknak – értelmezte a művészeti ágakat ötvöző munkásságát a festőnő.
A rendhagyó technika immár a világhír felé repíti a szülői ház alagsorában dolgozó, és az érdeklődők e-mailözönétől kicsit megrettent fiatal nőt: következik egész Amerika, London, Párizs. – Pedig nem könnyű labdába rúgni a háromezer éves portréfestészetben – magyarázta a The Washington Postnak nyilatkozva Magdalena Sawon, aki maga is meghívta kiállítani Alexa Meade-et. A New York-i Postmasters Gallery tulajdonosa úgy véli: az őstehetség amerikai maradandót alkot, és munkásságának híre joggal terjed futótűzként az interneten.