Rockerek közt
Nem kevesen vannak, akik azt hangoztatják, hogy a Sziget könnyűzenei válogatása tulajdonképpen biztonsági játékon alapul. Egyrészt nem hívnak gigasztárokat. A triviális magyarázat: nem megy ki annyival több ember a fesztiválra, hogymegérje kifizetni őket. Másrészt a feltörekvő európai formációk sokkal olcsóbbak, és maximálisan kielégítik az átlag szigetelő (most már nyomasz tóan nagy százalékban külföldi, azon belül is holland) igényeit.
Prince 45 ezer embernek nyújtott nagyszínpados fellépése a nulladik napon most minden bizonnyal megcáfolta ezt az örök szabályt: elképesztően kvalitásos zenészek (Prince és társai megkérdőjelezhetetlenek) első osztályú produkciója tulajdonképpen átértelmezte a nagyszínpad definícióját.
Talán most vált klasszikus értelemben (egy színpad, egyetlen előadó) nagyszínpaddá a Nagyszínpad. (Az ugyanitt fellépő Geszti Péter elképzeléseit a kortárs popzenéről pedig töröljük, pont.) Ami viszont érdekessé teszi a legnagyobb koncerthelyszín programját: míg Prince néhány évtized ízlésvilágát beledolgozta az egyéni funk világába, addig a többi itt fellépő formáció nem feltétlenül tartozik a forradalmi innovátorok közé, bár markáns karriert tudhat maga mögött. Például a ma esti headliner, a brit The Chemical Brothers (Tom Rowlands és Ed Simmons) is immár két évtizede harcol folyamatosan az elektronikus műfajért, vagy a holnap esti sztár, a szintén brit Dizzie Rascal, aki a rap és a partyzene gyilkos tempójú egyvelegében jártas.
A filmrajongók és a Sziget kívánsággépének ostromlói örülhetnek szombaton, ekkor lép fel ugyanis Jared Leto és csapata, a 30 Second To Mars. Az emblematikus együttes viszont már egyértelműen a gitáralapúműfajokban nyomul: az emóval megfejelt grunge hard rockköntösben bizonyítja, hogy a fémesebb hangzás soha nem megy ki a divatból. Erre egyébként remek példa a ma nyomuló Good Charlotte is, amely a tengerentúli alternatív rock slágeresítését végzi el szinte makulátlan formában.
Az igazán kemény riffek és a popgyilkos formációk külön, önálló rockmetál nagyszínpadot kaptak – melynek következtében sokszor gondolkodóba lehet esni, hogy a popos vagy a metálos rock vonalat választja-e inkább a szigetelő. Nem mellékesen a harminc év feletti, „öregebb” zenerajongók sokkal több ismerős nevet találhatnak itt. Hovatovább azt az örömteli tényt is közölhetjük, hogy a legnagyobb hazai bandák egy légtérbe kerülhettek külföldi kollégáikkal: például egy Lord-, Dep resszió- vagy egy mindent lezáró vasárnap esti Tankcsapda-buli garantáltan csereszabatos lehet mondjuk egy Helloween-produkcióval.
Még akkor is, ha ez az együttes jóval híresebb, és elviekben ők a Nagy Német Speed Metal Banda, de igazából ők is a nyolcvanas évek végén voltak menők, amíg Kai Hansen gitáros-dalszerző volt a formáció motorja. Persze a ma esti Judas Priest-koncert esetében ilyen kételyek fel sem merülhetnek, a britek mintegy négy évtized alatt igazi metálistenekké váltak. Már csak azért is érdemes most megnézni őket, mert időnként hajlamosak bejelenteni a visszavonulásukat, majd visszavonni. Egyszóval: foglalkoztatja őket a nyugdíjasévek nyugalma.
A néhány generációval későbbi nu metál banda, a kaliforniai Deftones is kötelező program, különösen,mióta bizonyították, hogy képesek voltak továbblépni a nu hullám népszerűségének csökkenése után. Bizonyították, hogy a tengerentúlon az igényes alternatív vonal a túl- és a megélhetést is garantálhatja egyben. Ha pedig ennek a folyamatnak az európai forgatókönyvére is kíváncsiak vagyunk, akkor szombaton érdemes megnézni, hogy a brit Lostprophets miképpen lépett túl saját és a műfaj korlátain.