Kinek a partnere a Megakoncert?
A tavaly decemberi sajtótájékoztató óta mindenki úgy tudta, aMegakoncert szervezi az előadás-sorozatot Amerikában. Minden jel arra utalt, hogy Magony Zsolt – aki amúgy a Domingo-verseny budapesti létrehozójaként és több, meg nem valósult hazai kulturális produkció szervezőjeként ismert – bírja a kulturális kormányzat támogatását, hiszen a decemberi bejelentésen is ez hangzott el. A szerdai sajtótájékoztatón azonban kiderült, Magony semmiféle hivatalos megbízást, írásos szerződést nem kapott a minisztériumtól, eddig egyetlen szerződést sem írtak alá – jelentette be Elekes Botond kabinetfőnök. Lapunk kérdésére, hogy a cég nyilatkozatait miért nem cáfolták, azt a választ kaptuk: a Megakoncert a Los Angeles-i Opera partnereként kommunikált, s amíg hamis tényeket nem állítanak, nem dolga a kulturális kormányzatnak, hogy ezt kommentálja.
A Los Angeles-i Opera július közepén fújta le a produkció novemberre tervezett előadását. „Túl sok elvarratlan szál maradt ahhoz, hogy biztonságosnak érezzük az opera méltó színpadra állítását” – nyilatkozta az opera ügyvezetője, Christopher Koelsch a Vasárnapi Híreknek. Ebből a cikkből az is kiderült: ők a Mega koncerttel tárgyaltak, és a magáncég ajánlata szerint az egész produkciót a magyar állam állta volna. Az amerikaiak az intézmény zenekarával, a kórussal, Domingo által kiválasztott szólóénekesekkel és a társulattal járultak volna hozzá a koprodukciós költségekhez, és azzal, hogy az előadásokat Domingo vezényli. Azt is elmondta Koelsch: sosem hirdették meg az előadásokat novemberre, hiszen nem tudtak az anyagiakban megegyezni.
Hogy lesz-e végül Bánk bán Los Angelesben, ez még kérdéses. A kulturális kormányzat úgy véli, az elejéről kell kezdeni a tárgyalásokat. Így gondolja a tárca szakmai felügyelete alatt működő Filharmónia Budapest Nonprofit Kft. ügyvezetője, Igric György is. A Filharmóniát a minisztérium bízta meg az előkészítéssel. Ez utóbbi augusztus 31-én el is kezdődik, ekkor utazik Igric Los Angelesbe, hogy tárgyaljon Domingóval és az Operaház vezetőségével. Az előadások költségeiről is beszélnek majd és arról, hány előadásban gondolkodjanak a háromezer néző befogadására képes operában. (Korábban négyről volt szó.)
A május 31-én megjelent kormányhatározat szerint a produkcióra az idei költségvetésből 200 millió forintot csoportosítottak át a NEFMI-nek. De mivel ez előirányzat, semmi sem kötelezi a minisztériumot, hogy elköltse, ha nem sikerül megállapodnia az amerikai intézménnyel.
Ez az összeg a becsült összköltséghez ad támogatást, a fennmaradó összeget egyéb forrásokból kell megteremteni. Hogy honnan, azt majd a tárgyalások fényében döntik el.
Az egyetlen, ami biztos, hogy a magyar kulturális kormányzat ragaszkodik a Bánk bán Nádasdy–Rékai-verziójának jelmezes, szcenírozott változatához. A Los Angeles-i Operaház ügyvezetője úgy becsli: a produkció teljes költsége 2,3 millió dollár (több mint 400 millió forint) lehet, és 115 dolláros (mintegy 20 ezer forintos) jegyárakkal kalkulált.