Tények és spekulációk
Akinek a halálhírét keltik, hosszú életű lesz – szokás hallani. A világ legelső filmfesztiváljára is igaz ez a mondás: a rendezvény halálát Szőcs Géza kulturális államtitkár prognosztizálta Cannes-ban, amikor a „helyére lépő” Budapesti Nemzetközi Filmfesztivál mellett korteskedett. Hogy honnan vette azt az információt, lapunk kérdésére úgy reagált, hogy a világban a legtöbb dologról csak utólag szerzünk tudomást, így a szavait egyelőre tekintsük úgy, mint személyes spekulációit. Félretéve a morális fönntartásokat, hogy egy magyar (ráadásul: kulturális) államtitkár részéről mennyire ildomos és helyénvaló spekulálni Európa egyik vezető művészeti rendezvénye, a velencei biennále kimúlására, muszáj elismerni, hogy a szavak mögötti féligazságok valós tényeken alapulnak.
A velencei filmfesztivál ugyanis tényleg nagy bajban van. A problémák forrása pedig maga a helyszín: a mozgóképes mustrát évtizedek óta a Lidón szervezik meg, amely annak idején a kontinens egyik legfelkapottabb fürdőhelye volt. Ide jártak a legillusztrisabb vendégek – így meg is tudott élni három ötcsillagos hotel egy másfél kilométer átmérőjű körön belül. A helyzet azonban időközben jócskán megváltozott. Az egykor nagyszerű épületek ma omladoznak, a grandeur továbbállt, mintha csak megállt volna itt az idő – húsz évvel ezelőtt.
Ami azonban a fesztivált a legkomolyabban érinti, hogy a jelenlegi fesztiválpalota, a Benito Mussolini által építtetett egykori Casino valóban ramaty állapotban van. Ennek a felújítását már régóta tervezik, ehhez azonban el kellene készülnie az új Palazzónak. A fejre állított fürdőkádra emlékeztető palota építése két éve áll, mert az alapok kiásása során azbesztet találtak, a kivitelező pedig levonult. Azt már idén Cannesban tette hozzá a nem túl reményteli helyzethez Giancarlo Galan kulturális miniszter, hogy a terület megtisztításának költségeit az állam most nem tudja vállalni. De még ez sem jelenti azt, hogy a világ legöregebb filmfesztiválja máról holnapra megszűnne.
Bár az augusztus 31. és szeptember 10. között megrendezendő 68. Velencei Filmfesztivál után még szerveznek majd hasonlókat (kis átfedéssel rögtön utána a torontói mustrát), számos Oscar-esélyes mű itt startol el. Mindemellett garanciát jelent, hogy a hosszú éveken keresztül egymást váltó direktorok után Marco Müller a maga kemény és professzionális szakmai hátterével a művészvonalból is a krémet választja ki. Értékrendje még a dicső múltat idézi. Ezt pedig az idei szelekció is bizonyítja. A versenyt és magát a fesztivált George Clooney The Ides of March című politikai drámája nyitja, de a mezőnyben megtaláljuk David Cronenberg (A Dangerous Method), Steve McQueen (Shame), Abel Ferrara (4:44 Last Day On Earth), Andrea Arnold (Wuthering Heights), William Friedkin (Killer Joe), Todd Solondz (Dark Horse) és Roman Polanski (Carnage) legújabb munkáit. Elképesztő névsor! A díjakról döntő zsűri elnöke Darren Aronofsky lesz, aki 2008-ban érdemelte ki az Arany Oroszlánt A pankrátor című filmjéért. Versenyen kívül pedig láthatjuk Madonna második rendezését (W. E.), Al Pacino harmadik direktori munkáját (Wilde Salome), illetve Steven Soderbergh katasztrófafilmjét, a Contagnion-t.