Intézménykritikusok

A bejárattal szemben Marcel Duchamp híres művének, a Doboz a bőröndben című koffermúzeumnak egy utólagos példánya. C sorozat, 1958, közli az alcím, jelezve azt is, hogy az eredetihez húsz évvel korábban látott hozzá a mester. Vagyis a történeti alapvetés megtörtént. A pesti Ludwig ezúttal művész és múzeum, művészet és múzeum, közönség és múzeum tárgykörében rendezett kiállítást, nem kevés bátorságról, öniróniáról és szellemről téve bizonyságot. Hogy van az, hogy a lázadó művészet immár száz esztendeje támadja az intézményt, de vágya az, hogy oda bejuthasson, s be is jut; miként tiltakozik a ma közgyűjteménye a művészet templomának státusa ellen, miközben folyamatosan szentté avat; miért elválaszthatatlan a múzeum állapota társadalom mindenkori állapotától?

A nehéz kérdéseket a kiállítás megválaszolja. Nemcsak Marcel Duchamp-mal, aki koffermúzeumába gyűjtötte korábbi műveinek apró reprodukcióit, ekképp profanizálva művet, intézményt, művészettörténetet, s akinek később készült koffermúzeum-másolatai, egyszersmind önemlékművei, a replika replikájával viszik a gondolatot szinte beláthatatlan magasságokba. Duchamp utódai, a tegnap és a ma művészei folytatják a munkát, intézménykritikát művelnek a kísérőszöveggel szólva, s ehhez különb s különb médiumokat alkalmaznak.

A mérce tehát magas. A múzeumi tárgyat a múzeumi kartonnal többen kívánták hajdan helyettesíteni, de a többi konceptuális gesztus elhalványul Lakner László nagy olajképe mellett, mert az nemcsak a leírókartont, kartonfotó ürügyén magát a kecskeszőr subát is ábrázolja. Tökéletesen, érzékletesen, drámaian. S ha már nem a műremek, csak annak reflexiója: az orosz Chernysheva videója (most így írják az orosz neveket) lírai, talányos és elgondolkodtató. A művész úgy fotografált az Orosz Múzeumban, hogy a mozgóképeken mindig csak tükröződést látunk, látogatókat, akik elsuhannak, és klasszikus képrészleteket, amelyek elmosódnak a műveket védő üveglapon. Nem úgy az amerikai Andrea Fraser. Az ő videóján nemcsak vastagon rúzsozott tárlatvezető-önmaga, hanem minden tárgy plasztikusan, hangsúlyozottan látszik, azok a múzeumi mellékhelyiségek, banális mindennapi eszközök is, amelyek a tárlatvezetői blöfföt és a tárlatvezetői erőszakosságot pokoli szellemességgel szemléltetik.

A kérdések eszerint reálisak. Az Azorro név mögött felsorakozó négy lengyel művész azt demonstrálja egy Louvre-ban forgatott mozgóképen, amit valamennyien éreztünk már egy reprodukcióban sokszor, de a maga valójában először látott remekmű előtt. Itt valami nem stimmel, mondja a cím, és a szereplők sorra hümmögnek, töprengenek Rembrandt, Ingres és Delacroix vásznai előtt, amelyek bizonyára kisebbek és nagyobbak, színesebbek és borongósabbak, főleg borongósabbak annál, ami a tudatukban élt. Ismerős élmény. Akárcsak az a bolgár megnyitó, amelyen éppolyan esztétanőknek álcázott helyi dívák és helyi díváknak álcázott esztétanők sorakoznak fel gondterhelt férfiexpertek mellett, mint bárhol ilyenkor Londontól Budapestig. A különbség mindössze annyi, hogy Moudov ünnepi közönsége a nem létező szófiai kortárs múzeum megnyitójára gyűlt össze, mert Szófiában máig nincs kortárs múzeum.

Ha pedig a létező bolgár képtár merev, konzervatív és érdektelen, Kalin Serapionov ezt annak a két fiatalnak a húszperces históriájával adja elő, akik egy darabig unatkozva ődöngenek a nemzeti galériában, majd a klasszikusok tanulmányozása helyett úgy egymásra találnak, hogy egy mellékhelyiségbe mennek szeretkezni.

Kíméletlenségben és iróniában nincsen hiány. S ha az orosz Kulik videoakcióján megint meglátszik is, hogy arrafelé hetven évig nemhogy avantgárd, még posztimpresszionizmus sem volt engedélyezett (Kulik meztelenül kutyát játszik a zürichi Kunsthaus előtt, pórázon), ha Moudov másik műve, saját koffermúzeuma feszeng is egy légtérben a klasszikus koffermúzeummal, a látnivaló igényesen ironikus és szórakoztató. A lengyel Czerepok tizenhat percen át olyan múzeumigazgatót alakít egy szinte játékfilmben, aki nemcsak blöfföl, szakzsargonnal szédít és közben felkent, mint Fraser tárlatvezetője, hanem közben becsmérli, sőt kiárusítja is a kortárs műveket.

Tartalmas kiállítás. Lesznek, akik elgondolkodnak majd rajta.

Látogatók Thomas Struth látogatókat ábrázoló óriás képe előtt
Látogatók Thomas Struth látogatókat ábrázoló óriás képe előtt
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.