Hullámformák
A motívum nagyon lassú folyamat részeként érkezett hozzám –mondja a művész. – Keletkezése visszanyúlik a nyolc vanas évekre. Néhány visszatérő álmom ból dolgoztam akkoriban. A ki lenc venes években volt egy geo met rikus kitérőm, aztán visszatértem az organikus táj képeimhez.
Szerinte az álmok elkopnak, csak az emlékeinkben csiszolódnak tovább, míg el nem érik az absztrakt meditációk tereit. Közben színesebbé is váltak a munkák, az ezredforduló táján inkább monokrómokban dolgozott. Technikai oka is volt mindennek, a tónusokra koncentrált, nem érdekelték annyira az érzelmek és a romantika.
Az álmokra, az egyéni sztorira annyi minden rakódott útközben, hogy ma már a táj az, ami feltűnik és amit ábrázol. Tájképként kezeli az absztrakt tájtesteket. A domborműszerű hatást, a 3D illúzióját akarja elérni. Ebbe fogalmazza az idő szerepét, jelenlétét is.
Hogy miért voltak az „objektumok” – mint címekben megjelenő üzenetek is? – Minden festőnek, aki a verbalitást szeretné kiiktatni a befogadásból, nehéz dolga van a címadással – mondja. – Az első benyomástakartam megragadni. Az angolban az objekt tárgyat – nálunk építményt, architektúrákat jelent. Akkor még az álom szubjektivitását és az emlék objektívvé válását akartam megragadni, aztán az épületek eltűntek, a hullámzás megmaradt.
INFÓ
BERNÁT ANDRÁS FESTMÉNYEI Deák Erika Galéria (Budapest V., Mozsár u. 1.) július 30-ig.
TOP 5
1. A HAJNALPÍR ORSZÁGA
Koreai művészet a XVIII–XIX. században a Hopp Ferenc Kelet-ázsiai Művészeti Múzeumban szeptember 1-jéig.
2. NŐK, SZŐNYEGEK, HÁZIIPAR
a Néprajzi Múzeumban augusztus 26-ig.
3. A LÓ
Nemzeti lókiállítás a Magyar Mezőgazdasági Múzeumban július 31-ig.
4. MANUAL FOCUS
Barakonyi Zsombor és Zbynek Sedlecky fotói az abc Galériában július 22-ig.
5. TRAGÉDIA ILLUSZTRÁCIÓK
Buday György, Varga Mátyás, Kass János és Deák Ferenc a szegedi EDF galériában július 31-ig.