Padlássöprés után számkúszatás

Vannak, akik megvalósítandó terveiket rikító színű post-it cetlikre írják, és lakásuk különböző pontjain kiragasztják, hogy az álmaik mindig szem előtt legyenek.

Ha a Műcsarnok új igazgatója, Gulyás Gábor effélére szánná el magát, akkor céduláin feltehetően a következő feliratok állnának: közönségbarát kiállítások, új kommunikációs stratégia, épület-karbantartás, új szponzorok, EU-s pályázatok. A legharsányabb színű fecnire pedig azt írná az ügyvezető: látogatószám-növelés! Hiszen a Gulyás által „legjelentősebb hazai kortárs képzőművészeti helyszínnek” tartott Műcsarnok a város egyik népszerű turisztikai célpontján sem tudott a tavalyi szezonban 18 ezernél több látogatót becsalogatni. Eközben a tér túloldalán, a Szépművészetibe 525 ezren váltottak belépőt, a szintén kortárs művészetet kínáló londoni Tate Gallerybe meg 6,8 millióan. A statisztika hallatán legelőször azt jelenti ki a direktor, hogy almát almával, körtét körtével érdemes csak összehasonlítani. Vagyis hibás ambíció volna a Műcsarnok részéről a Szépművészetivel versenyezni a jegyeladásban.

– Nem lehet célunk, hogy azért szervezzünk populáris tárlatokat,mert azok javítanak a mutatóinkon. Ugyanakkor eleve tévesnek tartom a mesterséges szembeállítást a közönségsikerkiállításokat kínáló és a komoly, tudományos munkát végző múzeum ideálképe között. A Műcsarnok esetében csak annyit mondhatok, hogy a kiállítási naptár alakításánál biztosan az esztétikai értékrend lesz a meghatározó, nem a remélt jegybevétel. Ezzel együtt persze elfogadhatatlanul alacsony a tavalyi látogatószám.

Nyilván sok mindenen kell változtatni ahhoz, hogy ez a szám feljebb kússzon, Gulyás elsőnek a közönségbarát tárlatokat említi, valamint egy teljesen új alapokra helyezett kommunikációs stratégiát. Előbbi alatt elsősorban azt érti, hogy törzsközönségükön, vagyis a szakmán kívül a magaskultúrát fogyasztó civileknek is emészthető információkat nyújtsanak a programjaik. – Eddig ha mondjuk egy orvos betévedt ide a feleségével, szerintem a falszövegek néhány percnyi olvasása után kirohant. Ebben a Tate Gallery iránymutatását és azt a nyugat-európai gyakorlatot szeretném követni, amely szerint a falszövegeket egy 14 éves gyerek is megérti. De változtatnunk kell a ház korábbi installációs gyakorlatán is: nem mondhatunk le a tárlatokat látványossá tevő korszerű eszközökről és technikákról, és különösen fontos a terek átgondolt kialakítása. A kommunikáció terén felhagyunk a kis példányszámú havi- meg hetilapokban való hirdetéssel, és az egész PR-munkát projektkommunikációvá alakítjuk át. Ehhez persze nem árt tudnunk, hogy melyik programmal kiket akarunk elérni. Szeretnénk megjelenni például óriásplakátokon, és élünk azMTVA támogatásával is, amely kedvezményes hirdetéseket tesz lehetővé televízió- és rádióadóin. Nagyon fontos, hogy minél több műsorszolgáltatót megnyerjünk médiatámogatónak, ugyanis piaci áron képtelenek lennék megvásárolni ezeket a felületeket és műsorperceket – magyarázza a direktor.

A Műcsarnokról ugyanis az utóbbi hetekben az a hír járja, hogy a korábban bejelentett szűkös költségvetését (az idei szezonra szóló 278 milliós közhasznú támogatást és a minimális szponzori meg pályázati bevételt) is kénytelen volt továbbkurtítani. A kiállítóhely jövőjéről szóló áprilisi konferencián még úgy nyilatkozott Gulyás, hogy a rezsi és a bérek kifizetése után 10millió forintjukmarad szakmai munkára. Nemrég kiderült, hogy a NEFMI nem fogadta el tavalyi elszámolásukat, így 26 milliót vissza kell fizetniük. Az épület elavult műszaki berendezései miatt munkatársai létszámát sem tudja optimalizálni Gulyás: a kazán meg a klímarendszer például egy-egy ember napi 24 órás felügyeletét igényli. Ráadásul a kiemelten közhasznú nonprofit kft. formájában működő intézményben a munkaszerződések a korábbi közalkalmazotti státusok kötöttségeit is tartalmazzák, így nem olyan egyszerű valakit elbocsátani. (A Műcsarnoknak előírt bértömeggazdálkodásmiatt nem lehet addig felvenni új embert, amíg az elküldöttnek le nem jár a felmondási ideje.)

Mindehhez jön még, hogy két fő szponzoruk visszavonta a támogatást, igaz, az UniCredittel meg újonnan egyeztek meg a patronálásról. Ezzel együtt majdnem biztos, hogy Gulyás külön embert vesz fel új támogatók felkutatására, és még egy munkatársat, aki az intézmény nemzetközi pályázatait koordinálja majd. Az előző években alig jutott a Műcsarnok efféle bevételhez, pedig lehetőség lett volna, állítja az igazgató. Vezetése alatt a debreceni MODEM például olyan 250 milliós EU-s projektet nyert el, amelyhez csak 10 százalék önrészt kellett előteremteni. Pályázatból akarja megoldani Gulyás az épület felújítását (a homlokzat, valamint a kiállítótéri padlók javítását) is, hiszen erre a 90-es évek óta semmit sem költöttek.

És hogy a temérdek gazdasági jellegű teendő – vagy ahogy korábban Szőcs Géza kultúráért felelős államtitkár fogalmazott, a padláslesöprés feladata – mellett a szakmai munkáról is essen némi szó, Gulyás az ősz „nagy durranásaként” a szeptember 2-án nyíló, a Bizottság együttest bemutató kiállításukat harangozza be. Ezt már az új szellemben rendezik. Kapcsolódik hozzá filmvetítés, társművészeti programok, múzeumpedagógia, konferencia, sőt letölthető mobiltartalmak is. Kiadnak könyvet, hirdetnek a sajtóban, multiplakáton és saját mic rosite-ot, vagyis internetes aloldalt is nyitnak az eseménysorozatnak. Magáról a kiállításról csak annyit árul el Gulyás, hogy nem a kultuszzenekar fénykorából való relikviákat és nem is csak a tagok (ef Zámbó István,Wahorn András vagy feLugossy László) képzőművészeti alkotásait láthatjuk majd. Olyan virtuális térbe lép majd be a látogató, amely elvarázsolja. Nem elsősorban zenei szempontból közelítenek a Bizottsághoz, az együttes nonkonformista művészeti attitűdjén lesz a hangsúly. Meg azon a hiányérzeten, hogy feloszlásuk óta nem alakult hozzájuk fogható karakteres művészeti csoportosulás. Olyan, amelyik fontos társadalmi kérdésekre anélkül tudott volna reflektálni, hogy aktuálpolitikai érdekek vezéreljék – így látja legalábbis az új Műcsarnok-igazgató. Pedig volnamit szóval illetni,mert az élet idehaza azóta se „Vaníliaálomkex”.

feLugossy László, efZámbó István és Gulyás Gábor
feLugossy László, efZámbó István és Gulyás Gábor
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.