A zabhéjból kihámozott kastély

A műemlékvédelem egyik legújabb dicsekednivalója a dunaharaszti, régi Laffert-kúria. Néhány éve még elhanyagolt, toldozott-foldozott kis épület volt a haraszti Fő utca mentén. Már az 1800-as évek óta nem használják kastélynak, volt magtár, aztán családok laktak benne, és végül szobrászműteremként is szolgált. Megújulását főleg annak köszönheti, hogy Haraszti uniós támogatást nyert főutcája megújítására, amelynek egyik eleme volt a „kiskastély” rendbetétele is. A több mint hétszázmilliós projektben kétszázmillió jutott erre, de az önkormányzat a sajátjából hozzátett még háromszázat, így az épület és a kert megújulása körülbelül félmilliárdba került.

A német származású Laffertek a török hódoltság után telepedtek meg Harasztin, és egészen 1864-ig voltak a település földesurai. Már az 1710-es években templomot emeltettek, 1716-ban Nepomuki-szobrot állíttattak, és ekkoriban építtették a szóban forgó kastélyukat is, egy középkori templom helyén. Hogy ki tervezte számukra a csinos úrilakot, azt nem tudni, de valószínűleg az ekkoriban épült, közeli, ráckevei Savoyai-kastély mesterei hagyhatták rajta kezük nyomát egyes részletein. A Laffertek jó száz évig laktak benne. Aztán, amikor az 1800-as évek elején felépíttették a nagyobbik kastélyukat (melyben ma a polgármesteri hivatal található, és amelyet nem rég szintén felújítottak), a régi kúriát felhagyták, és a már említett módon alakult a sorsa. Az önkormányzat 2001-ben vásárolta meg több tulajdonostól.

A 2010-ben kezdődött felújítás nyomán a régi épület titkai is napfényre kerültek. A munkálatok egyik célja a XVIII. századi épületelemek és az eredeti térszerkezet kibontása, rekonstruálása volt. Egyebek közt az utca felőli, egymásba nyíló teremsor (a szalonok sora) helyreállítása. A termek láncolatának északi végén női, a délin pedig férfi szobák voltak találhatók (könyvtár és dohányzó), és középen egy nagyobb, díszesebb szalon. Ebben a középső teremben váratlan meglepetés érte a szakembereket: előkerültek a Lafferték idejéből való, alakos, növénydíszes és építészeti motívumokat mutató, XVIII. századi falfestés részletei. A teljes festmény valaha egy barokk kertet ábrázolhatott puttószobrokkal, historizáló épülettagozatokkal, oszlopokkal, párkányokkal. A sarkokban a boltozatos, kagylómintás kályhafülkékben lábas cserépkályhák állhattak egykor is, csakúgy mint most, a felújítás után. A szalon „csehsüveges” mennyezetén az égbolt felhői látszottak és látszanak újra, a sejtelmes tengeri párákat festő angol piktor, Turner stílusát idézve. Ez a „turneresség” a helyreállítás egyik érdekessége, azokon a részeken alkalmazták a restaurátorok, ahol nem volt meg az eredeti figurális festés, csupán sejteni lehetett az alakokat, de hitelesen rekonstruálni nem. Helyettük most tulajdonképpen a foltjaik jelennek meg, vagyis az, ahogy a figurák az „idők ködébe vesznek”.

Érdekes szerkezetű épület egyébként a Laffert-kúria. Bent egy boltozatos, szűk folyosó fut körbe, mint valami körüljárószentélyben az oltár mögött: és innen nyílnak az ajtók részben az említett szobák, szalonok felé, másfelől meg az épület centruma és szárnyai felé.

A főbejárat az udvarra néz. A tágas előtérben fura építészeti megoldásként két hatalmas, világoskék „dobozt” helyeztek el a tervezők, amelyek illenek is ide, meg nem is. Egyszerre modernek és barokkosak. Ezekben találhatók a vécék, melyek így kicsit talán túl hangsúlyos helyet kaptak a bejáratnál. Merész gondolat, és habár vitára ösztönző, tulajdonképpen szellemes játék a barokkal és a szükséggel. Tudniillik a vizesblokknak nem volt hely: ezt a XX–XXI. századi funkciót csak idegenül lehet beilleszteni egy XVIII. századi térszerkezetbe. S ha már idegenül, akkor miért ne elidegenítve? – gondolhatták a tervezők, az Atelierarchitects munkatársai, Kiss-Gál Gergő, Kiss-Gál Zsuzsanna, Albert Tamás és Baracskai Gyula. A kismartoni Haydn-kiállításon látni hasonló modern játékot a barokkal.

Megtartandóak voltak a nyílászárók barokk kőkeretezései. Legszebb közülük a főbejáraté, amely az ajtó fölötti körlunettát is magában foglalja. Visszanyerték barokk, kosáríves formájukat az ablakok is, melyeknek jó része a felújítás előtt el volt falazva.

Szintén eredetiben maradt meg a kőlábazat. A tetőszerkezet viszont csak visszabarokkosított (az eredeti barokkból ugyanis nem volt már meg semmi), palának tűnő, szürke „kiselemes fémlemez” fedéssel. Felújításkor a padláson a boltközöket is kibontották, hogy megerősítsék, és itt újabb meglepetést rejtegetett az épület: a boltközök réseiben rengeteg zabhéjat találtak, amely még a magtári használat idején folyt a repedésekbe. Kosárszám szedték ki az évszázados zabhéjat, melyből egy üvegre valót ki is állítottak a kastélyba telepített helytörténeti kiállításon. Az egykori padlásra még ma is az eredeti, kikoptatott falépcsőn lehet felmenni, amely most egy tetőtéri galériába vezet. Odafönn a helybeli Baktay gimnázium meglepően gazdag, modern műgyűjteményét helyezték el.

A megújult Laffert-kúria egyébként még nem találta meg a funkcióját, de az biztos, hogy kulturális célra hasznosítják. Május elején adták át, és egyelőre keresik az üzemeltetőt, akinek megérné benne kultúrát kínálni.

A szakembereknek is meglepetés volt, hogy a díszteremben előbukkantak a falfestés részletei
A szakembereknek is meglepetés volt, hogy a díszteremben előbukkantak a falfestés részletei
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.