Búcsúária után

Tízévi építkezés és sikersorozat után most kérdésessé vált a tegnap zárult Miskolci Nemzetközi Operafesztivál jövője.

Több jel is utal erre. Elsősorban az, hogy augusztus végén lejár az eddigi fesztiváligazgató, az operaénekes Bátor Tamás megbízatása, aki a kezdetektől részt vett a profil és a program kialakításában. A város pályázatot fog kiírni, amelyen persze az eddigi direktor is indulhat, de a folytatást „az idei teljesítménye alapján fogják megítélni” – idézte ő maga ezzel kapcsolatban felettesei szavait. A város vezetői, mintegy jelzésszerűen, nem képviseltették magukat az operafesztivál tegnapi – minden évben szokásos – záró sajtótájékoztatóján. Másutt fontosabb rendezvény várta őket. Ilyen a korábbi években nem fordulhatott volna elő.

Ámbár az idei operafesztiváli események nyitányán Kriza Ákos polgármester bejelentette, jövőre az eredeti tervek szerint Bartók + Puccini-tematikával rendezik meg a fesztivált. Ehhez csak három dolog szükséges: jó nemzetközi kapcsolatokkal bíró, szakmailag hiteles fesztiváligazgató; a program gerincét jelentő, keletés közép-európai társulatok, operaelőadásokmeghívását biztosító, az idei őszön már megkötött szerződések; továbbá megfelelő finanszírozás. Az idén egy még megvolt a háromból (az igazgató), a második szinte katasztrofálisra fordult, mert nem lehetett időben szerződni a harmadik: a pénz hiánya miatt. A tematika visszatért a kezdetekhez: ismét Verdi művészete került (volna) a középpontba, kiegészülve az évforduló miatt – az amúgy nem operai munkásságáról közismert – Lisztével. Összehasonlításképp: 2001-ben parádés nyitányként hét Verdi-dalművet mutattak be Miskolcon.

A ha zaiak mellett orosz, olasz, örmény, német énekesekkel, ukrán, zágrábi, prágai és magyar társulatokkal. Az idei, hasonló ambíciójú terveket azonban nagyrészt elvitte a pénzügyi elvonás. Mindössze a Rigoletto és a Nabucco került színre, előbbi a Galina Visnyevszkaja Operaközpont, utóbbi pedig az ugyancsak moszkvai Helikon Opera és a szentpétervári Mariinszkij Színház közös produkciójában. És még így is föl tudta villantani a fesztivál azt a különleges színt, amelyet ez a város vitt be a hazai operakultúrába: revelatív erejű volt a mesterkurzuson részt vevő fiatal, orosz énekesek Rigolettója, beleértve a kitűnő hangok mellett a színpadi megvalósítást is. És szintén erős, noha kételyeket is támasztó Nabucco-előadást produkált a Helikon Opera (amely mármár nem is számít vendégnek a borsodi városban).

E kettőn kívül még három hazai produkció, illetve koprodukció jelentette a fesztivál valóban operai részét a számos egyéb, igen értékes zenei esemény mellett: Liszt gyerekkori műve, a Don Sanche, Bartók Kékszakállúja és Vajda JánosMario és a varázslója. A meghívott, illetve csak meghívni tervezett Verdi-előadásokat sorban vissza kellett mondani, mert a fesztivál 2001-ben élvezett 230 milliós köztámogatása – 130 millió a várostól, 100 millió a központi költségvetéstől – 2011-re 70+60-ra olvadt. És az elvonásra persze megszülettek a kellő drámaisággal előadottmecénásimentegetőzések is: „most vettük észre, mennyire el van adósodva a város”, „a kulturális tárca most pusztán azért küzd, hogy valahogy átvigye a magyar kultúrát a következő évre” és így tovább. A nézők pedig, akik nemcsak Miskolcon élnek, de zömmel nem járnak soha a prágai, a tallinni, a zágrábi vagy a bukaresti operába, és még a bécsibe sem, csalódottan legyintettek, és már megváltott jegyeiket visszaadták.Mit szépítsük, ez bizony „égés” volt.

Átütő erejű volt az idei Rigoletto
Átütő erejű volt az idei Rigoletto
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.