Vitát szíthat az új holokauszt-emlékmű?

Emlékeztethetne-e sínre tett vasúti kocsi a vészkorszak vagonokban elhurcolt áldozataira egy történelmi zsidó negyed utcasarkán? Minden bizonnyal, ha a kiszemelt városrész nem az egykori erzsébetvárosi gettó, az ország pedig nem a miénk volna.

Márpedig Böröcz András Amerikában élő képzőművész Rajk László építésszel közösen azt találta ki, hogy a városrész egyik sarki házából „kitépik” az utcafronti részt. Ráadásul úgy, hogy ezt az épülettraktust kalodába zárja az egykor Auschwitzba rohanó marhavagonok jellegzetes vasszerkezete, párkányait, virágládáit „szétzúzzák” a függőleges tartók, az átlós szerkezetek pedig belemetszenek az ablak- és ajtómezőkbe. Alapjaitól a vagon alváza vágná el az épületrészt, amely végül kerekeket kapna, és a háztól egy picit eltolva sínpárra állítanák (a legkorábbi tervek szerint a Wichmann kocsma épületének utcafrontjára, a Kazinczy utca 55. szám elé). A Bevagonírozott ház című installáció látványterveiből és az azokhoz vezető kísérletekbőlskiccekből a napokban nyílt kiállítás a Ráday utcai 2B Galériában.

A szokatlan emlékmű koncepciója az, hogy a vészkorszak vonatai nemcsak embereket, hanem azok tár gyait, otthonát, múltját, egész életét magukkal hurcolták a halálba. Az ötlet kiindulópontja Böröcz András New Yorkban és Pécsett már bemutatott Purim című kiállításának egyik darabja volt, a 2004-ben készült Cipők a vagonban. A diófából készült, kintorna méretű és ahhoz (is) hasonlító fadoboz vasúti kocsit formáz, egyik oldalából viszont a verkliére emlékeztető tekerőkar áll ki, amely áttétek segítségével függőleges rudakat mozgat. A rudak végéhez rögzített facipők tekerés kor éktelen zajjal kopácsolnak a vagon padlóján.

A 2007-ben elhunyt Budai György üzletember-mecénás ötlete volt, hogy Böröcz tovább kísérletezzen ebben a témában, ezért felkérte őt egy óraemlékmű tervezésére. A képzőművész szükségesnek érezte, hogy a munkába építészt is bevonjon, ezért meghívta Rajk Lászlót (akivel aztán felkérték a kinetikus szobrairól ismert Haraszty Istvánt az óraszerkezet megtervezésére), és akivel később a bevagonírozott ház ötletéig jutottak. Sőt tovább.

A tárlatmegnyitó előtt Böröcz András friss rajzokat szór a 2B Galéria betonpadlójára, közvetlenül Rajk falon függő digitális printjei, a bevagonírozott ház mérnöki pontosságú látványtervei alá. A földre terített lapok egyikén fa koronája öleli körül a vagont, a másikon egymáshoz préselődő sovány emberek tartják azt a fejük fölött. – Hát mégsem dőlt el,milyen lesz Budapest legújabb holokauszt-emlékműve?–kérdezem Böröcztől, de ő elintézi annyival: a művész nem pragmatikus.

Két dolgot azért biztosnak lát ő is: az egyik, hogy az installációból nem hiányozhat a vagonmotívum, a másik, hogy hangot ad majd, valószínűleg kellemetlent. Az elmúlt évek holokausztbizniszének termékei ugyanis szerinte olyan finomkodón szólnak erről a traumáról, hogy azt feloldani semmi esélyük. – Én expresszívebb művek „terápiás erejében” hiszek, az eltussoló-visszafojtó hatvan év után végre tényleg fel kellene dolgoznunk a holokausztot – magyarázza Böröcz az évtizedek óta tengeren túl élők irigylésre méltó önbizalmával, tettrekészségével.

– Holott egy ilyen történelmi városrészbe tervezett, fél éven át tartó „építészeti performanszhoz” idehaza kevés csak az ötlet meg a pénz. Az ügy komoly várostervezési kérdéseket vet fel, szóval bátorság és harcrakész politikai akarat nélkül semmi esélye – állítja a tárlatot megnyitó művészettörténész-esztéta, Rényi András. Mindettől persze némiképp illuzórikussá válhat a megvalósítás, a temérdek érdekcsoportot: a régi pesti zsidó negyed sorsáért aggódókat és nem aggódókat, a lakosokat, a civil szervezeteket, az önkormányzatot és városvezetést közös nevezőre hozni évekig elnyúló folyamat lehet, igazi darázsfészek. Böröcz szerint a művész dolga épp az, hogy ilyen fészkekbe nyúlkáljon, Rajk László pedig kimondottan optimista, főleg azért, amilyen nyitottan az installációnak kiszemelt ház tulajdonosa, Wichmann Tamás állt a terveikhez. – Szerintem Magyarországon nem az emberek gyávák, hanem a politikusok – mondja.

– Egyébként viszonylag folyamatosan követtem a berlini holokauszt-emlékmű megépítését megelőző tízéves társadalmi vitát. Ott az egyik véglet az a kérdés volt, hogy szükség van-e egyáltalán ilyesmire, mondván: a legerősebb mementó a virtuális emlékmű, vagyis az ünnepnap. A másik végen a megvalósítás állt, ez győzött. Nekem, kockafejű technokratának, nyilván az lebeg a szemem előtt, hogy ez az installáció megépüljön. De hogy először vitát robbant ki, az biztos. Sőt, természetes.

Nemcsak embereket, hanem azok tárgyait és otthonát is elhurcolták
Nemcsak embereket, hanem azok tárgyait és otthonát is elhurcolták FOTÓ: REVICZKY ZSOLT
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.