Irodalmi show-n innen és túl

„Őrizni mindazt, ami elveszni látszik párás, reménytelen hajnalokon. Amire nem jut pénz sosem. Ami látszólag ebben az országban nem érdekel senkit… Ami mégis meghatóan sokak napi szükséglete…” Ilyesmire biztat beköszöntőjében a Litera.hu irodalmi portál új főszerkesztője (aki a régi): Keresztury Tibor.

Az író-irodalomtörténész-kritikus vezette már a szerkesztőséget alapításától, 2002-től kezdve. Aztán 2006-tól a stuttgarti Magyar Kulturális Intézet igazgatója lett, majd a szolgálati idő leteltével tért vissza.

Egészen más kiterjedésű a kulturális tér ma, mint 2002-ben volt, mondja. Az évtizeddel korábbi állapothoz képest rémületesen összement. Jóval szűkebbnek, a politika felől pedig jelentéktelenebbnek látszik. Mindjárt hozzáfűzi, hasonlót Németországban is érzékelt. A sajtó ott is sokat borong a kultúra pozíció vesztése miatt, de közben a kultúrpolitika próbál „ellentartani” e folyamatnak.Nem direkt beavatkozással, hanem például úgy, hogy támogatja az értékesnek gondolt műhelyeket, intézményeket működtető magánalapítványokat, civil szervezeteket. Keresztury úgy véli, nálunk sokkal inkább magára marad a kultúra, miközben élet-halál harc folyik. Nem is elsősorban az állami támogatást kevesli, inkább a kulturális élet szereplőivel történő együtt gondolkodást és valamiféle stratégia, koncepció, hosszú távú elképzelés kimunkálását hiányolja. Azt is elfogadja, hogy a kultúrában manapság elkerülhetetlen a szelektálódás. Csakhogy az a kérdés, teszi hozzá, értékek mentén történik-e mindez, vagy politikai érdekek szerint.

Az a nyilvánvaló helyzet, hogy aligha lehet ennyi folyóiratot fönntartani Magyarországon, akár meg is növelheti az online irodalmi portálok szerepét, mondja a főszerkesztő. Egyfelől ugyanarra törekszenek, mint a hagyományos folyóiratok legjobbjai – jelesül mértékadó irodalmi orgánummá válni –, ugyanakkor sok minden más mellett gyorsan reagáló publicisztikai fórumként és elsődleges frissességű kulturális hír- és tartalomszolgáltatóként is működniük kell. Úgy, hogy közben „eladható” legyen az olvasnivaló, s a fiatal korosztályokat is magához tudja a Litera vonzani. Az egyik kitörési pont éppen az önszerveződő, virtuális közösségi élet lehet a Twitter, a Facebook s a Literához kapcsolódó fiókhonlapok, a Könyvkolónia vagy a Könyvesblog révén. A másik kitörési pontnak a Litera népszerű nyilvános rendezvényei, programsorozatai látszanak, amelyek Keresztury szerint arra is rávilágítanak, hogy az írószerep újabb átfogalmazása zajlik aktuálisan: a váteszből magánemberré lett írónak színpadképes show-manné kell a pia ci kényszerek és a közönség elvárásainak hatására válnia.

A naprakészség, a gyors reagálás, a figyelem fenntartásának kényszere persze az irodalomra és az irodalmi műhelyekre, lapokra nézve komoly kockázatokkal jár. Ez nem az elmélyülés, a szemlélődés, a szellős nagyregények korszaka. Nincs idő „kihordani” a dolgokat. Talán elsősorban ez az oka annak, hogy kiveszőben az esszé műfaja. És ott van még a kérdés: maradhat-e tisztán kulturális-irodalmi bármely folyóirat, lap, vagy online műhely, miközben mindent behálóz és átsző a politika? – A Litera egy igénytelen korban igényes szeretne maradni, s ennek érdekében – mondja Keresztury – megtesz minden tőle telhetőt. Az alpári igénytelenséggel – a maga korszerű módján – olyan korszerűtlen érveket szegez szembe, mint például A hét verse vagy A hét csodája címmel indított új rovatok, vagy a nyáron induló exkluzív szépirodalmi rovat, a Magasiskola.

Keresztury Tibor
Keresztury Tibor
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.