Mesél a puszta

A mese és a rögvalóság viszonyát, egymásra tükrözését vizsgálja a hét két, talán legérdekesebb filmje. A sasvadász fia egyszerű dokumentumfilm lenne, ha René BoHansen rendező és forgatókönyvíró úgy nem dönt, hogy a mese kereteit felhasználva teszi kissé izgalmasabbá. A Ne engedj el esetében pedig ott bukkan fel a fantasztikum, ahol megtörtént események alapján készült drámát várnánk.

S bár mondhatnák, minden fikció a mese és a valóság keveredéséből épül fel, nincs ebben semmi különös, csakhogy itt az az érdekes, hogy olyan „helyen” bukkan fel a fikció felfokozott meseszerűsége, ahol nem nagyon várnánk. És épp ez a felbukkanás adja a finom feszültséget és drámát mindkét alkotás esetében. A sasvadász fia egyszerű dokumentumfilm lenne, ha René BoHansen rendező és forgatókönyvíró úgy nem dönt, hogy nem elégszik meg a nomád mongol hétköznapok tárgyszerű bemutatásával, hanem a mese kereteit felhasználva teszi ezt kissé izgalmasabbá, fogyaszthatóbbá. Az önmagát alakító Bazarbai és a többi amatőr színész erőteljes jelenléte, a mongol puszta, a természettel szembeni folytonos kiszolgáltatottság és alázat, az apró, de fontos győzelmek a film szépségét és igazságát erősítik. A kamerával a hétköznapokba lépünk be, kicsit feszengünk is, de aztán megszokjuk: egy átlagos nomád család vendégei vagyunk.

Hansen ebbe kever bele némi mítoszt, a sas és ember viszonyát, hiedelmeket a mese alapvető toposzaival: a legkisebb fiú elindul, hogy szerencsét próbáljon. Pontosabban: megkeresse bátyját (Khant) a távoli Ulánbátorban. Ekkor kezd egyre hevesebben ütközni mese a valósággal, a modern a hagyománnyal, régi az újjal. Hansen szinte végig egyensúlyban tartja ezt a feszültséget, filmje tiszta, egyenletes és végtelenül őszinte. Költőisége is ebből a tisztaságból fakad. Abból, hogy képes elhitetni velünk: nem az ő filmes elképzeléseit, ambícióit erőltetette a mongol hétköznapokra, hanem épp fordítva történt: ő alkalmazkodott a „nyersanyaghoz”. Talán csak az utolsó fordulat, Khan meseszerű megmentése lóg ki a sorból, ekkor érezni a filmesek jelenlétét, a forgatókönyvet, a sminket a valóság arcán.

Ám ettől függetlenül A sasvadász fia sokkal inkább nézhető átgondolt művész-, mint szórakoztató ifjúsági filmként. Előbbi esetén az idő, az alkotás felvállalt lassúsága hozzátesz valamit a műhöz, utóbbi esetében inkább elvesz: amesékhez szokott gyerekszemnek könnyen unalmas lehet.

A Ne engedj el esetében is ott bukkan fel a fantasztikum, ahol megtörtént események alapján készült drámát várnánk. A valóság dramatizálása helyett másfajta feszültséget kapunk: azt a pillanatot, amikor a vidéki Anglia díszletei közé belép a sci-fi. A Ne engedj el tulajdonképpen a Sziget intellektuális változata, annyi különbséggel, hogy a szervpótlásra „gyártott” klónok/fiatalok pontosan tudják magukról, hogy csupán erre „születtek”. Életük a vágóhíd felé haladó birkáéhoz hasonlít, vagy ahhoz a halhoz, amelyből csak darabokat vágnak ki, hogy minél tovább friss maradjon. Mark Romanek filmje úgy sci-fi, hogy egyetlen futurisztikus tárgyat sem látunk benne: teljesen racionális/emberi környezetben történik valami egészen irracionális/embertelen. Smindez úgy, hogy a szökés lehetősége fel sem merül. Innen nem lehet megszökni, legfeljebb halogatni a végzetet.

A film erénye, hogy ezt nem is magyarázza meg: finoman lebegteti, hogy a menekülés a rendszer miatt lehetetlen, vagy a klónok már ilyen „génhibával” készülnek. Ám ahogy Hansen a mese túlzásával ront a filmjén, úgy Romanek az érzelmeket képtelen kordában tartani, pedig a mozinak sokkal jobbat tenne a szenvtelenség, a rendszer olajozottműködése, mint az agyonhasznált csellóés zongorafutam. A könnyek és a szélben verdeső nejlondarab. A nagy érzelmi töltés ugyanis végül szenvtelenséget szül. Talánmi is zokognánk, de nem tudjuk felvenni a versenyt a vászonnal. És egy idő után már nem is akarjuk.

( Forgalmazza a Mozinet, illetve a Budapest Film)

Egyszerű dokumentumfilm lenne, ha nem szőnének bele mesébe illő elemeket
Egyszerű dokumentumfilm lenne, ha nem szőnének bele mesébe illő elemeket
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.