Pálya előtt
Hogy anyám-apámtestvérem-szeretőm is élvezze, ahogy az olasz reneszánsz alkotóiról beszélek, majd kérdésre szabatosan magyarázom a petrarcai és shakespeare-i szonett közötti különbségeket. De okfejtésem hallgatván, nem nyomott-e el egy ásítást a pipájáról híresWéber Antal, aki éppen az idő tájt kapta meg professzori kinevezését?
A művészeti egyetemek sajátossága, hogy a hallgatók rögtön a köz előtt adnak számot tudásukról. Nemcsak diáktársaik és tanáraik láthatják,mivel foglalkoznak, de a teljes nyilvánosság is rendelkezésükre áll: a létrehozott műveket vetítő- vagy kiállítóteremben közszemlére állítják, nyomdai úton sokszorosítják, fölkerülnek az internetre.
Ami azt is jelenti, nincs sumákolás. Nem lehet olyan szerencséje senkinek, hogy eltitkolja: a tananyag nagy részét nem sajátította el.
Meg azt is, hogy a tanár sem unatkozik. Aki művésznek áll, nem a már ismertből kell felelnie, nem ér el vele semmit, ha visszaböfögi letűnt nemzedékek eredményeit. Az új bűvöletében él: kitalálni, létrehozni, alkotni akar.
S mi lehet izgalmasabb?!
Kérdés, eléggé figyel erre a társadalom? Egyrészt nagyon is: egyremásra jönnek létre galériák, naponta nyílnak a tárlatok, lépnek föl önmagukat megszervező társulatok. És közönségük is van. Nem széles réteg, de értő, élvező. Más kérdés, hogy sokakat idegesítenek, nem szeretnek elgondolkodni a szokatlan megoldásokon. Gyanakodva nézik, sokszor akadályozzák őket a hatalom emberei, időnként a „hivatalos” művészet képviselői is.
Nem baj. Mindig jönnek bátor újak, hogy megvívják a maguk szabadságharcát. Mi meg csak figyeljük őket: hogyan alakul a pálya előttük.
INFÓ
KIPAKOLÁS
Május 28-ig naponta délelőtt 10 és este 6 óra között. A Képzőművészeti Egyetem hallgatói két félévnyi munkájukat állítják ki, erre adják a kiállítást folyamatosan járó tanárok az év végi osztályzatot. Festők, képgra kusok, tervezőgra kusok és restaurátorok az Andrássy úti főépületben. Szobrászok, festők az Epreskertben. Az intermédia tanszék diákjainak konceptuális alkotásai a Kmetty György utcai épületben.