Gyanúsan sok az olvasó
A példányszámmal ellentétben az auditáló cég itt nem a kiadók által bejelentett adatokkal operál, hanem nagy létszámú, reprezentatív mintán alapuló felméréssel. Az így kapott adatokból kiderül, átlagosan hányan olvasnak egy-egy lapszámot a vizsgált időszakban. Az olvasószám olyan iránytű, amely eligazítja a reklámügynökségeket, hol érdemes hirdetniük. Tájékozódásukat segíti az olvasókról készülő komplett profil, amely adatokat szolgáltat nemre, életkorra, végzettségre, foglalkozásra, érdeklődési körre, világnézetre, és ami a legfontosabb, a vásárlási szokásokra. Nem véletlen, hogy a lapok nagy hangsúlyt fektetnek az olvasószámra.
Az Evenimentul Zilei című napilap például a legutóbbi olvasottsági felmérés adatait ismertetve azzal érvelt saját reklámfelülete mellett, hogy hiába adnak el a Romania Liberából 40 ezer példányt, az Evenimentul Zileiből pedig csupán 20 ezret, ha utóbbit kétszer többen olvassák.
Az olvasószámok kapcsán kérdőjeleződött meg először komolyan a BRAT auditáló cég hitelessége. A BRAT 1997 óta méri Romániában a példányszámokat, és ugyanez a cég kezdte el 2002-ben az olvasószám-, 2006-ban pedig az internetes látogatottság mérését is. Gelu Florea online újságíró a Hotnews hírportálon olvasható írásában úgy véli, a BRAT mesterségesen feljavítja az adatokat, így szolgálja meg az évi mintegy ezer euró tagsági díjat. Utalt rá, hogy nem akad egyetlen más napilap sem, amelynek az olvasószáma négynél többször meghaladná a példányszámát. Ezzel szemben a Financiarul minden eladott példányára átlagosan negyven olvasó jut a BRAT adatai szerint.
Főleg a válság miatt másutt is kölcsönadják egymásnak a szomszédok a lapot, de a mégoly szolidáris népeknél is ritka, hogy egy újságpéldány tíz-tizenkét, vagy annál több kézen is megforduljon. Az adatok különösen akkor tűnnek irreálisnak, ha figyelembe vesszük, hogy a BRAT felmérése az ötvenezer lakosnál nagyobb városok aktív korú népességére korlátozódik. Márpedig ez a réteg alighanem az átlagosnál kevesebbet szomszédol. Emellett némely kiadó – amilyen a Ziarul Financiar gazdasági napilap vagy a Capital pénzügyi folyóirat – arra is büszke, hogy olvasóik átlagon felül keresnek.
A BRAT internetauditáló részlege, a SATI korábban magyarázkodásra szorult, amikor a gazdasági információkra szakosodott wall-street. ro internetes újság szokatlan látogatónövekedést ért el. A BRAT közleménye szerint a honlap agresszív reklámkampányt folytatott a vizsgált időszakban. De ez csak részben magyarázat a hirtelen növekedésre. Ugyanis az újdonsült olvasók 90 százaléka az országhatárokon kívülről „érkezett”, ami egy kizárólag román nyelven publikáló oldal esetében a kattintás vásárlására utal. A WP Tuts nevű blog szerzője bebizonyította, hogy már havi húsz dollárért akár 100 ezer látogató „foglalható le”.
A BRAT szerint a printre vonatkozó adatok hitelességéhez semmiképpen nem férhet kétség, hiszen a Nyugaton meghonosodott módszertant alkalmazzák. Majd következik a másik érv, hogy tudniillik a BRAT-nak tagjai nemcsak a kiadók, hanem a reklámügynökségek és a reklámozók is, így közös megegyezéssel születnek a mérések lebonyolítását érintő döntések. A fő argumentum azonban a következő: Romániában 72 százalék a válaszadási ráta, sokkal magasabb, mint Nyugaton, ahol mindöszsze 30–40 százalék. A BRAT igazgatója mindebből egyetlen következtetést von le: Romániában együttműködőbbek az emberek!