Valóságshow, krimi, kórház
Vége a napokban az Amerikában hagyományosan szeptembertől május végéig tartó tévésorozat-szezonnak, miközben új, figyelemreméltó „szereplők” jelennek meg a zsúfolt médiapiacon. Meglepte például kissé a szakembereket, hogy milyen jól debütált 12 millió nézőjével április végén az NBC csatornán a The Voice (A hang) zenei tehetségkutató. Ne lepődjünk meg: a The Voice holland koppintás, minden valóságshow-k atyja, John de Mol Németalföldön tavaly ősszel indult legújabb agyszüleménye, amelyre az amerikaiak gyorsan ráharaptak. Az itteni sajtó arról ír ennek kapcsán: a reality műfaját nem szabad temetni: lám, ez a produkció is „veszélyt” jelent a hagyományos sorozatokra! A The Voice a Fox Magyarországon is ismert musical- és vígjátéksorozatát, a Glee-t (Sztárok leszünk!) is verte nézettségben, ahogyan az itt klasszikusabbnak számító Dancing with the Starst is. Amerika kilenc népszerű valóságshow-t néz mostanában. Köztük huszonkettedik évadjában is tartja magát a veterán, svéd „import” Survivor vagy a brit mintára készült X-faktor.
Charlie Sheen botránya, kiválása az évtized vígjátéksorozatának nevezett Two and a Half Menből (Két pasi meg egy kicsi) nemrég újra rávilágított, hogy mekkora üzleti érdekek fűződnek a sikeres sorozatok fenntartásához. A Warner Brothers és a CBS csatorna heti 14 milliós nézettségű házi fejőstehene a The New York Times szerint több mint negyedmilliárd dollár bevételkieséssel járt volna, ha elmarad a nyolcadik, valamint a következő évad. Most – a rajongók nem kis megkönnyebbülésére – be is jelentették: Ashton Kutcher kerül az epizódonként csaknem kétmillió dollárt keresett Sheen helyére. (Bedobták előzőleg Hugh Grant nevét is). A show-nak folytatódnia kell! A „sorozatipar” matematikája kíméletlen: aThe Wall Street Journal összesítése szerint a négy nagy országos tévécsatorna-hálózat (az NBC, a CBS és a Fox mellett az ABC) évente ötszáz ötletet dolgoztat ki, ezekből hetven forgatókönyvet rendel meg. Mindezekből csak húsz „pilóta”, azaz próbaepizód készül el. Végül négyből-nyolcból lesz tényleges sorozat, közülük mindössze egy-kettő marad életben több évadon keresztül is. Ezt a mai kínálattal egyre nehezebb fenntartani: a nézők nem kis része negyedóra után, az első reklámnál átkapcsol főműsoridőben. Három epizód után például CBS levette műsoráról a Chaos (Káosz) címmel ment kémsztorit, miután a bemutatón a nézők tizede, 700 ezer ember nyúlt az első reklámnál a távirányító után. Pár hónap után vége a Foxon a The Chicago Code krimisorozatnak is, amelyben a Flashdance-ből jól ismert Jennifer Beals játszotta a „szeles város” rendőrfőnöknőjét. – Utólag csoda, hogy képesek voltunk erre! – mondja a Seinfeldről, az NBC a 90-es éveket példásan végigharcoló bombasikeréről Warren Littlefield, a csatorna akkori illetékese. A nagy fluktuáció fényében egyre többet ér Amerikában a hazánkban is az esték állandó részévé vált sorozatok fennmaradása, mint a tavalyi nemzetközi első Született feleségeké (Desperate Housewives; az USA-ban ma is megnézik 11 millióan vasárnap esténként). Vagy éppen a „kórházas” House, M.D.-é (Magyarországon: Doktor House), a Grey’s Anatomy-é (A Grace klinika), no meg persze az örökzölddé váló krimiké, amilyen a Bones (Dr. Csont) vagy a Dexter.