Ájult ijedtség nélkül
Egy éve, a költészet napján három generáció színészeit kérték föl, hogy vegyenek részt egy kísérletben. A színészek három rendhagyó helyszínen – hajnali metró, nappali sétálóutca, éjszakai szórakozóhely –mondtak verset bárkinek, aki szembejött, amit egy stáb távolról, észrevétlenül rögzített. Az elkészült anyagot végül nem tették közzé, mert az alkotók akkor úgy érezték: ennél mélyebbre kell ásniuk. Idén januárban kortárs költőket kerestek föl, hogy a vers helyéről és lehetőségeiről beszélgessenek velük. Közel három hónap alatt bejárták a fél országot (Szeged, Szajla, Budapest, Győr, Pécs, Sopron), miközben 44 kortárs magyar költővel készítettek interjút, aminek eredményeként ötvenórányi felvett anyag kerülhetett a vágóasztalra. Ebből az anyagból versmob 0411 címmel egy 44 perces, kimondottan a netre szánt dokumentumfilm készült el a költészet napjára és került föl a versmob.hu oldalra. Eddig 4850-en nézték meg, ami napokon belül átlépheti az ötezres határt, árulta el Hercsel Adél, produkciósmenedzser, és ez a témához képest igen komoly érdeklődést jelez.
– Mivel nem kaptunk semmiféle anyagi támogatást, teljesen függetlenként dolgozhattunk, így fel sem merült, hogy ez valamiféle kötelező tananyag leforgatása lenne, sokkal inkább misszióként tekintettünk rá, és a kíváncsiságunk vezérelt – magyarázza Sarlós Dávid, a dokumentumfilm társrendezője. A végeredmény nyersesége, karcossága, illetve a tény, hogy semmiféle megrendelői szándékot nem tükröz, az alkotás hitelességét segítette elő. Azt, hogy úgy mutathassák be az irodalmat, mint ami élő, eleven, örökké változó entitás, és amihez nem kell ájult ijedtséggel viszonyulni, ahogy néhány korábbi generáció teszi. Akik számára az irodalom veszni látszik.
A dokumentumfilmnek elkészült egy százperces, bővített és mélyebb verziója is, amely – ebben bíznak az alkotók – remélhetőleg teret talál magának a közeli hónapokban egy erre nyitott televízió műsorában. Ugyanakkor a forgatás alatt őket ért impulzusok hatására megszületett egy másik ötlet is: el kell mondani a költészetről azt is, amit a dokumentumfilm műfaji keretei miatt képtelenség elmondani. Így született meg a versmob 0411 – a virrasztás című kisjátékfilm forgatókönyve. Olyan színészeket nyertek meg a filmhez, mint Trill Zsolt, Petrik Andrea és Kovács Krisztián. A fikciós kisfilm forgatását magántámogatás segítségével hozták tető alá. A virrasztás ott kezdődik, ahol a dokumentumfilm véget ér, vagy a dokumentumfilm kezdődik ott, ahol a fikciós filmnek vége van: ez már azon múlik, ki melyiket találja meg előbb. (A fikciós filmet eddig háromezernél is többen nézték meg.)
Mindkét alkotás a közönség számára teljesen ingyen, szabadon, bárhol és bármikor elérhető. A versmob történetének tétje – árulták el az alkotók –, hogy jelenlegi és jövőbeli közönségéből képes lesz-e hosszabb távon közösséget teremteni: azt a közösséget, amely a XXI. században vagy a 202. évtizedben végre újra a helyére tudja tenni magában az alkotás, a befogadás arányait, amelyik érzi ennek a tétjét. Azt a generációt, amelyik újra méltó helyén tudja kezelni a kultúrát.
Fordítói kísérlet
Kilencedik alkalommal rendezik meg április 29. és május 3. között az Europoetica Nemzetközi Költészeti-Művészeti Fesztivált. A program első részében (pénteken és szombaton) Visegrádi költőnők címmel hat költőnő szólal meg hat nyelven. A rendezvény egy új versfordítói műhelyforma létrehozására tett kísérlet eredményeit mutatja be. Nora Gomringer német, Katarina Kucbelová szlovák, Clare Pollard angol, Katerina Rudcenková cseh, Agnieszka Wolny-Hamkalo lengyel és Szabó T. Anna magyar költő egymás verseit ültette át saját nyelvére. Az elkészült fordításokat az eredetiekkel együtt hallhatja a fesztivál közönsége. A program második felében (vasárnap és hétfőn) az Újnautilus irodalmi műhely mutatkozik be két vitaesttel: az egyik a kortárs irodalomkritika kérdéseit veti fel „párbaj” formájában (a Prae és a Litera.hu csapata méri össze érveit), a második a városképrombolás témakörét járja körül. A fesztivál május 3-án, kedden Bosnyák esttel ér véget.