„Álljunk össze, mint két kicsi legó!”

– Kicsi lány, ó, szia, helló! / álljunk össze, mint két kicsi legó – hangzik az egyik legnagyobb 2011-es partihimnusz, Fluor Mizu című számának refrénje. Bugyuta szöveg, modern, elektronikus zenei alapok, minimál videoklip és mégis ott feszít minden jelentősebb slágerlista élén.

Fluor (képünkön) és SP bizonyos korosztályokban megkerülhetetlenek. SP, vagyis Éder Krisztián 2008-ban tört ki a hiphopszcénából, rá egy évre már óriási sikert aratott populárisabb dalaival a Viva tévét néző tizenévesek körében. Fluor, azaz Karácson Tamás pedig 2004-ben egyik dalával megnyerte az Animal Cannibals hiphop tehetségkutatóját, a Mikrofon Mániát. A rapperek körén kívül azonban csak tavaly, az SP-vel közös Partyarc című számmal vált igazán ismertté.

A két említett előadó befutása azt mutatja: nem feltétlenül kell kereskedelmi televíziós tehetségkutató vagy nagy lemezkiadó ahhoz, hogy valaki ismert legyen. A produkcióban egyetlen popveterán keze sincs benne; SP és Fluor sikerüket nagyrészt annak köszönhetik, hogy ügyesen lovagolták meg a jelenlegi trendeket. Tudatosan építették internetes jelenlétüket: a Partyarc című számnak még másfél hónap kellett, hogy elérje az egymilliós látogatottságot a YouTube videomegosztón. A Mizu már öt hét leforgása alatt hozta a kétmilliót, e sorok írásakor a nézőszám közeledik az ötmillióhoz. A YouTube adatai szerint ezek a videók a 13–17 évesek körében a legnépszerűbbek. Persze a dal nem csak a tizenévesek körében felkapott – jó páran hallgatják azért, mert „annyira rossz, hogy az már jó.” S épp ez a titka: van, akinek önmagában tetszik a dal, mások viszont azért szeretik, mert úgy érzik, hogy a dal önmaga és a stílus paródiája is egyben.

– A Mizu pszeudosiker. Azért ennyire ismert, mert viccként is működik – erősíti meg Csont István zenei producer. – Persze a dal direktben is siker, ám a két értelmezés nem ugyanannak a közönségnek szól. Fluor száma több dimenzióban szólítja meg a hallgatókat, ezért van az, hogy ennyire széles réteg ismeri – teszi hozzá. Szerinte a srácok közkedveltsége annak köszönhető, hogy a produkció hiteles és igényes is. – Az egyik legfontosabb része a sikerüknek, hogy olyan zenei palettán mozognak, ami nemzetközi szinten most a legnépszerűbb. Nagyon jól nyúltak bele, mert nem a műfaj rossz értelemben vett magyar fordítása jött létre. Ez igaz klipjeik képi világára is, vizuális megjelenésük pontosan megfelel a műfaji követelményeknek. Ez pedig szakmai érték – mondja a producer.

A Mizu népszerűsége más előadókat is inspirált. A 2009-ben alakult Kesh együttesnek az igazi az áttörést a Mizu akusztikus feldolgozása hozta meg. Ezzel a dallal az MR2 rádió top 30-ban, a legtöbbet játszott zenék listáján a tizenharmadik héten a 13. helyen végeztek, ami nem rossz teljesítmény egy korábban kevéssé ismert bandától. Az már kicsit elkeserítőbb, hogy a közönség a Mizut – az MR2 hallgatói által az elmúlt tíz év kedvenceiből összeállított listáján – a 15. helyre szavazta. Előkelőbb helyre, mint a Coldplay Clocks, vagy a U2 Beautiful Day című számát.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.